Š.M.
Istraživači sa Univerziteta Colorado Boulder razvili su inovativan projekt koji nam nudi novi korak ka budućnosti gdje digitalna iskustva premašuju granice vida i zvuka te uključuju i osjet dodira. Konkretno, zamislite koncept sličan iPadu, ali sa zaslonom koji ima sposobnost različitih transformacija. Ovaj uređaj omogućava korisnicima da crtežima oblikuju trodimenzionalne figure koje doslovno iskaču iz zaslona, stvarajući dojam dodira čak i na velikim udaljenostima.
Tim inženjera je koristio ideju mekih robotskih “mišića” raspoređenih u mreži od 10×10, čime uređaj osjeti pritisak izvana i može stvarati složene oblike kao odgovor. Pomoću ovih mekanih robotskih “mišića” aktiviranih putem magnetskih senzora, korisnici mogu koristiti posebne magnetne štapiće za crtanje po površini zaslona. Svaki od ovih “mišića” može se aktivirati čak 50 puta u sekundi.
Ovaj značajan projekt, objavljen u časopisu Nature Communications, otvara put prema budućnosti gdje će digitalna iskustva pružati osjećaj dodira koji prelazi granice uobičajenih vizualnih i zvučnih percepcija. Iako prototip zaslona još nije spreman za komercijalnu upotrebu, istraživači zamišljaju mogućnosti kao što su senzorne rukavice za virtualno igranje koje omogućuju korisnicima da uživaju u osjećaju dodira, ili pametna pokretna traka koja se prilagođava za sortiranje predmeta različitih oblika i čvrstoća.
Dizajn ovog zaslona podsjeća na standardnu ploču za igru Scrabble, sa stotinu malih kvadrata koji djeluju kao neovisni aktuatori. Ti aktuatori koriste jedinstvenu konstrukciju sličnu harmonikama napravljenim od plastičnih vrećica. Kada se kroz ove “vrećice” provodi električna struja, tekućina unutar njih se premješta, što uzrokuje elegantno širenje i skupljanje harmonika. Istraživači su usmjereni na smanjenje veličine aktuatora i poboljšanje razlučivosti zaslona, s ciljem postizanja veće gustoće piksela slično kao na računalnom ekranu. Također istražuju mogućnost okretanja zaslona prema van i razvoj rukavica koje nježno stimuliraju prste korisnika, omogućujući im da “osjete” virtualne objekte u proširenim i virtualnim stvarnostima.