N. D.
Donald Trump, bivši predsjednik SAD upozorio je da će zabraniti TikTok osim ako američka firma ne kupi njene američke operacije. Pitanje je onda, kako je aplikacija privukla milione korisnika, a da se samo nekoliko godina ranije smatrala rizikom za nacionalnu sigurnost?
Ovako je počelo – Sam stoji, crveni gumeni medvjed na vrhu slabo osvijetljene pozornice i čuje se nepogrešivi glas Adele koja pjeva. Zatim, dok se nevidljiva gomila pridružuje sa sljedećom linijom, kamera se širi i otkriva još stotine gumenih medvjedića koji pjevaju uz Someone Like You. Slatko i izuzetno gledljivo. A za novonastalu video aplikaciju TikTok, uradila je više za 15 sekundi od milionskih marketinških budžeta. Objavljeno u decembru 2018. godine, brzo je prikupilo milione pregleda na aplikaciji, ali – što je još važnije – pokupile su je hiljade imitatora na drugim društvenim mrežama.
Svijet je upozoren na aplikaciju i TikTok je od tada privukao živahnu, kreativnu i mladu publiku od stotina miliona. Porijeklo TikToka razlikuje se od bajkovite startup priče koju smo ranije čuli. Ovo nije carstvo koje je izgradilo par prijatelja sa sjajnom idejom u maminoj garaži. Zapravo je započeo život kao tri različite aplikacije. Prva je bila aplikacija pod nazivom Musical.ly, koja je lansirana u Šangaju 2014. godine, ali je imala jake poslovne veze u SAD i zdravu publiku na tom ključnom tržištu.
Godine 2016. kineski tehnološki gigant ByteDance pokrenuo je sličnu uslugu u Kini pod nazivom Douyin. Privukao je 100 miliona korisnika u Kini i Tajlandu u periodu od godinu dana. ByteDance je odlučio da je na nečemu i želio se proširiti pod drugim brendom – TikTok. Tako je 2018. kupio Musical.ly, sklopio ga i započeo globalnu ekspanziju TikToka.
Tajna TikToka leži u korištenju muzike i izuzetno moćnog algoritma, koji mnogo brže od mnogih drugih aplikacija uči koji sadržaj korisnici vole da vide. Korisnici mogu birati između ogromne baze podataka pjesama, filtera i filmskih isječaka za sinhronizaciju usana. Inspirirao je neke velike trendove poput Old Town Road Lil Nas X-a ili Bored in the House Curtisa Roacha.
Čak je i tema BBC Newsa postala viralna dok su Britanci omalovažavali svakodnevne brifinge o koronavirusu. Mnogi ljudi će većinu vremena provoditi na stranici Za vas. Ovo je mjesto gdje algoritam stavlja sadržaj pred korisnike, predviđajući u čemu će uživati na osnovu sadržaja s kojim su se već bavili. Takođe je mjesto gdje prikazuje sadržaj za koji misli da bi mogao postati viralan.
Ideja je da ako je sadržaj dobar, on će putovati, bez obzira na to koliko pratilaca kreator ima. Pojavile su se mnoge TikTok zajednice, koje su spojile vrste sadržaja u kojima uživaju ili njihov osjećaj identiteta. Zajednice poput “Alt” ili “Deep” često sadrže kreatore koji ne žele nužno da napune svoje novčanike, ali koji su jednostavno na platformi da naprave smiješan ili informativan sadržaj. Za njih se ne radi o pridobivanju pažnje velikih brendova – već o pronalaženju ljudi istomišljenika.
Rast TikToka i njegove sestrinske aplikacije Douyin bio je brz. U julu prošle godine aplikacije su već imale milijardu preuzimanja širom svijeta, od čega je 500 miliona aktivnih korisnika. Godinu dana kasnije bili su na dvije milijarde preuzimanja i oko 800 miliona aktivnih korisnika.
Brzi rast aplikacije je također stavio TikTok na čelo umova političara. Šta znači imati kinesku aplikaciju tako brzo da postane veliki dio modernog života? Iako su optužbe nejasne, Indija i SAD zabrinuti su da TikTok prikuplja osjetljive podatke od korisnika koje bi kineska vlada mogla koristiti za špijuniranje. Navodi se da svako veliko kinesko preduzeće ima internu “ćeliju” odgovornu vladajućoj kineskoj Komunističkoj partiji, sa mnogim njenim agentima zaduženim za prikupljanje tajni.
Indija je prvobitno zabranila TikTok u aprilu 2019. godine, nakon što je sud naredio njegovo uklanjanje iz prodavnica aplikacija zbog tvrdnji da se koristi za širenje pornografije. Ta odluka je poništena u žalbenom postupku. Kada je ponovo zabranila TikTok, zajedno sa desetinama drugih kineskih aplikacija u junu 2020., indijska vlada je rekla da je primila žalbe na aplikacije koje “kradu i potajno prenose podatke korisnika”.
Američka vlada je krajem 2019. otvorila procjenu nacionalne sigurnosti platforme, nakon što su senatori sugerirali da predstavlja rizik. U skorije vrijeme, američki državni sekretar Mike Pompeo tvrdio je da je TikTok među brojnim kineskim aplikacijama koje “hrane podacima direktno Komunističku partiju Kine”.
Ured britanskog povjerenika za informacije i australske obavještajne agencije trenutno istražuju aplikaciju, ali nisu otkrili šta traže. Naravno, vrijedno je napomenuti da su odnosi između ovih zemalja napeti, sa SAD u sukobu s Kinom oko trgovine, indijskim i kineskim snagama uključenim u granične sukobe, a Ujedinjeno Kraljevstvo se protivi novim sigurnosnim zakonima u Hong Kongu.
Ono što TikTok radi sa podacima je sporno. Iz njegove politike privatnosti znamo da prikuplja ogromnu količinu, uključujući: Koji video se gledaju i komentarišu podaci o lokaciji, model telefona i operativni sistem… Također je otkriveno da je čitao kopiranje i lijepljenje međuspremnika korisnika, ali i desetine drugih aplikacija uključujući Reddit, LinkedIn i aplikaciju BBC News, a ništa zlokobno nije otkriveno. Većina dokaza ukazuje na to da je prikupljanje podataka u TikToku uporedivo sa drugim društvenim mrežama koje su gladne podataka kao što je Facebook.
Međutim, za razliku od svojih rivala sa sjedištem u SAD, TikTok kaže da je spreman ponuditi neviđen nivo transparentnosti kako bi ublažio neke od strahova u vezi sa svojim prikupljanjem i protokom podataka. Novi izvršni direktor TikToka Kevin Mayer, bivši američki direktor Disneya, rekao je da će omogućiti stručnjacima da ispitaju kod koji stoji iza njegovih algoritama. Ovo je izuzetno značajno u industriji u kojoj se podaci i kod strogo čuvaju. Međutim, zabrinutost nije samo oko toga koji se podaci prikupljaju, već je i više teoretska – da li bi kineska vlada mogla natjerati ByteDance da preda podatke? Ista zabrinutost je izražena u vezi s Huaweijem. Zakon o nacionalnoj sigurnosti u Kini iz 2017. obavezuje svaku organizaciju ili građanina da “podržava, pomaže i sarađuje s državnim obavještajnim radom”. Međutim, poput kineskog telekomunikacijskog giganta Huawei, šefovi TikToka su u više navrata rekli da ako se to ikada dogodi, “definitivno bismo rekli ne na bilo koji zahtjev za podacima”.
Druga zabrinutost je mogućnost cenzure, ili da se aplikacija koristi da utiče na javne debate. TikTok je jedna od prvih platformi na koju će mnogi mladi doći da dijele sadržaje društvenog aktivizma. U maju je promovirao #BlackLivesMatter kao trend. Ali čak i kada je hashtag privukao milijarde pregleda, bilo je kritika da se sadržaj crnih kreatora potiskuje i da se sakrivaju heštegovi vezani za proteste. Ovo nije prvi put da je TikTokov algoritam kritikovan zbog načina na koji se bira sadržaj. Izvještaj The Intercepta sugerirao je da su moderatori ohrabreni da odbace prioritet sadržaju bilo koga ko se smatra previše “ružnim” ili lošim.
Prošle godine, Guardian je izvijestio da je TikTok cenzurirao materijal za koji se smatra da je politički osjetljiv, uključujući snimke protesta na Trgu Tiananmen i zahtjeve za nezavisnost Tibetana. Daljnji izvještaj Washington Posta sugerirao je da moderatori u Kini imaju konačnu riječ o tome da li su videozapisi odobreni. ByteDance je rekao da su takve smjernice od tada ukinute i da je svaka moderacija neovisna o Pekingu.
Ipak, razgovori koji se vode s Microsoftom o mogućnosti kupovine TikTok-ovih operacija u SAD pokazuju da je to jedan od najznačajnijih tehnoloških proizvoda posljednjih godina. TikTok se pojavio kao mjesto okupljanja mlađih od 25 godina, dok se na aplikacije poput Twittera i Instagrama često gleda kao na starije korisnike. Ali za one koji koriste TikTok da bi se njihov glas čuo, mogućnost zabrane izgleda kao gubitak. Preuzimanja kratkih video aplikacija konkurenata Byte i Triller porasla su u SAD dok se korisnici pripremaju za skok s broda. Ali mnogi će, čini se, držati TikTok do posljednjeg trenutka – ako taj trenutak dođe.