Marketing X Business

Neuromarketing: Nova disciplina i prva laboratorija u BiH

Š.M.

lpcentre.com

Neuromarketing je marketinška disciplina koja analizira moždane procese, oslanjajući se na psihologiju i neurologiju, kako bi znala motivaciju ljudi pri donošenju odluka i tako iskoristila te informacije za promicanje kupnje određenog proizvoda.

Pojam neuromarketing nova je grana koja se razvija unutar marketinga. Od početka je pretrpio puno kritika jer se smatralo da je to samo način manipuliranja osjećajima ljudi. Međutim, cilj neuromarketinga nije manipuliranje umom, već tumačenje želja ljudi, otkrivanje kako ljudski mozak reagira na određene podražaje.

Jednostavnije rečeno, neuromarketing omogućava marketinškim stručnjacima da „zavire u glavu (mozak)“ potrošača.

Koristeći precizne neurološke tehnike pomoću kojih iz sekunde u sekundu mjere brzinu disanja, otkucaj srca, pokrete tijela i znojenje naučnici su ustanovili obrazac prema kojem svi potrošači na svijetu jednako reagiraju kada su iznenađeni, oduševljeni, razočarani i sl.

Dakako, nameće se pitanje etičnosti ovakvih istraživanja, no činjenica je da ga sve vodeće kompanije koriste kako bi povečale učinkovitost i produktivnost svoje kampanje. Samo neki od popularnih trikova su stavljanje ljudskih odnosa u fokus kampanje, kao i ljudskog lica koje u potrošačima instinktivno izaziva visoku razinu emocionalnog angažmana, što je i finalni cilj marketinških agencija, a nakon toga vaša podsvijest reagira i slijedi – kupovina!

Univerzitet u Sarajevu

Uz pomoć fonda za naučnoistraživačke, istraživačkorazvojne i umjetničke projekte Ministarstva za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo (dalje Fond NIR), nabavljena je oprema za uspostavu prve neuro-bihejvioralne laboratorije u Bosni i Hercegovini.

Voditeljica ovog projekta, prof. dr. Husić-Mehmedović je jedan od pionira u istraživanjima ove oblasti u svijetu, te ima publikacije u vrhunskim svjetskim časopisima na temu neuromarketinga. Tim čine visoko referentni stručnjaci iz Danske, Slovenije i BiH, a zahvaljujući ovom projektu u pripremi je globalno istraživanje o neuromarketinškim mitovima. 

Međunarodni istraživački tim, predvođen prof. dr. Melikom Husić-Mehmedović, implementira projekat iz sredstava Fonda NIR iz 2022. godine, kojim se isključivo nabavlja oprema potrebna za uspostavljanje neuro-bihejvioralne laboratorije na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu. Ova oprema podrazumijeva:

  1. Eye-tracking uređaj koji prati vaš pogled, fokus na određeni segment, te trajanje vizuelne pažnje. Naročito se koristi u marketingu za unapređenje pakovanja proizvoda, pozicioniranje vizuelnih elemenata na plakatima, uređenje prodajnog prostora i pozicioniranje proizvoda na policama.
  2. Galvanic Skin Response kojim se mjeri visina vašeg uzbuđenja dok npr. posmatrate neku video oglašivačku poruku ili slušate neki radio džingl.
  3. Analiza facijalnih ekspresija kojom se može detektovati vrsta emocija koju projicira ispitanik kada je izložen nekom stimulansu, slici ili videu.

Povodom uspostave ovog laboratorija na EFSA, izjavila je: „Oprema koju smo nabavili zahvaljujući sredstvima Fonda za NIR Vlade KS za 2022. su iskorištena za nabavku prve opreme, i to – eye tracker, GSR i analiza facijalnih ekspresija, ali to predstavlja prvu fazu u našem laboratoriju. Naredne godine planiramo se prijaviti na Fond NIR-a kako bismo osigurali sredstva za nabavku drugog dijela opreme, koji bi trebao sadržati EEG (elektro encefalogram) i VR opremu. Time bismo išli ukorak sa vrhunskim laboratorijama ovog tipa u Evropi, koje su još uvijek rijetkost i privilegija.