Marx.ba

EU je spremna upotrijebiti svoje najmoćnije trgovinske mjere i mogla bi uvesti poreze na američke digitalne kompanije ako pregovori s američkim predsjednikom Donaldom Trumpom propadnu, izjavila je predsjednica EU-a Ursula von der Leyen za Financial Times.
Prema izvještaju, EU će tražiti “potpuno uravnotežen” sporazum s Washingtonom tijekom Trumpove 90-dnevne pauze u primjeni dodatnih carina. Međutim, upozorila je da je blok spreman dramatično proširiti transatlantski trgovinski rat na usluge ako ti pregovori ne uspiju, potencijalno uključujući porez na prihode od digitalnog oglašavanja koji bi pogodio tehnološke kompanije poput Mete i Alphabetovog Googlea.
Von der Leyen je izjavila da je Trumpov trgovinski rat uzrokovao “potpunu prekretnicu u globalnoj trgovini”.
– To je prekretnica u odnosima sa Sjedinjenim Državama bez ikakve sumnje. Nikada se više nećemo vratiti na status quo, rekla je.
Bojazan koju je von der Leyen spomenula ne odnosi se na američke, već na kineske prijetnje:
– EU neće dopustiti da kineski proizvodi zbog američkih carina preplave evropska tržišta, poručila je.
Dodala je da će Bruxelles uvesti zaštitne mjere ako novi sistem praćenja otkrije povećanje kineskog uvoza.
Porez na prihode od digitalnog oglašavanja predstavlja najdirektniji način na koji EU može ciljati američke tech kompanije koje mogu utjecati na odluke o carinama za EU. Nema sumnje da bi takav namet pogodio kompanije čiji poslovni modeli ovise prvenstveno o prihodima od oglašavanja na digitalnim platformama, piše Bug.
– Mogući pristup je uvođenje poreza na prihode od digitalnog oglašavanja, pojasnila je von der Leyen.
Za razliku od poreza na digitalne usluge koje svaka članica EU zasebno uvodi, ova bi se mjera primjenjivala jedinstveno na cijelom evropskom tržištu.
Evropska komisija, čak i prije novih carina, već duže vrijeme razmatra načine za pravednije oporezivanje digitalnih kompanija koje ostvaruju velike prihode u Evropi. Dosadašnje akcije bile su fragmentirane na nivou pojedinih članica, što je dovelo do neujednačenog pristupa. Francuska je, primjerice, 2019. uvela 3-postotni porez na digitalne usluge, dok su druge zemlje poput Italije i Španije usvojile slične, ali ne i identične mjere. Druge zemlje kao da su bile nezainteresirane ili uplašene od posljedica odluke da ne bi provocirale SAD.
Ovaj put, to bi predstavljalo koordinirani, paneuropski pristup koji bi otežao tehnološkim kompanijama izbjegavanje poreza kroz različite porezne režime država članica. Prema izvorima bliskim Komisiji, stopa poreza mogla bi se kretati između 3% i 5% prihoda od oglašavanja ostvarenih na evropskom tržištu. Analitičari procjenjuju da bi takav porez mogao donijeti EU između 5 i 10 milijardi eura godišnje, ovisno o konačnoj stopi i obuhvatu. Meta i Google bili bi najviše pogođeni s obzirom na njihovu dominaciju na tržištu digitalnog oglašavanja, ali mjera bi utjecala i na druge platforme poput Amazona i X-a.
Predsjednica Komisije pojasnila je da određena područja ostaju izvan granica pregovora, posebno propisi EU o digitalnom sadržaju i tržišnoj moći, koje Trumpovi dužnosnici vide kao de facto poreze na američke tehnološke kompanije. Von der Leyen je također isključila PDV iz rasprava, izjednačavajući ga s američkim porezom na prodaju.
– Ovo nije u paketima pregovora jer su to naše suverene odluke, naglasila je, prenosi Bug.
VEZANO