Marx.ba
Za mnoge ljude izgovaranje riječi „Izvini“ nakon određenih situacija, čak i onih koje ne zahtjevaju izvinjenje, predstavlja njihovu drugu prirodu. Pretjerano izvinjavanje može da ima suprotne rezultate, posebno na radnom mjestu – može da natjera druge da manje misle o vama, da vam snizi samopoštovanje i ublaži utjecaj budućih izvinjenja.
Ta navika može da proizađe iz nesigurnosti, a može da bude posebno česta među ženama, istakla je Patrice Williams Lindo, izvršni direktor Career Nomad, konsultantske firme za karijeru.
– Naučeni smo da budemo super skromni i da umanjujemo svoje pobjede. Tako sam odgajana. Bio je problem biti ponosan na način na koji govoriš o sebi i svojim dostignućima. Tako da se osjećamo neadekvatno i nesigurno, dodala je ona, piše CNBC.
– Potreba za pretjeranim izvinjavanjem se rađa iz obrasca sumnje u sebe. Prepoznavanje situacija kada treba i ne treba da kažete „izvini“ je jedan od prvih koraka ka pronalaženju boljih fraza koje ćete da koristite umesto toga, objasnila je Lindo.
Ona je iznijela tri uobičajena scenarija u kojima biste mogli da budete u iskušenju da se pretjerano izvinjavate.
Ako imate tehničkih poteškoća
Hibridni i rad na daljinu su postali popularni u posljednjih nekoliko godina, što je dovelo do toga da ljudi koriste svoje elektronske uređaje više nego ikada. Nažalost, bez obzira koliko ste tehnički potkovani, poteškoće će se sigurno pojaviti. I obično nisu vaša krivica.
Zamislite, na primjer, video poziv sa greškom. Možda ćete se osjećati primoranim da se izvinite ako je potrebno mnogo vremena da se prezentacija učita, ako dugmad ne funkcioniše ili ako postoji još jedno tehničko kašnjenje.
– Žao mi je često je fraza koju ljudi koriste kada treba da popune prostor. Nije im prijatna šutnja, kazala je Lindo.
Umjesto da se izvinjavate za stvari koje su van vaše kontrole, koristite fraze kao što su – Cijenim vaše strpljenje“ i „Hvala vam što radite sa mnom“, da biste prevazišli nespretnost i vratili samopouzdanje.
Ako treba da se pridružite sastanku
Pretpostavimo da prisustvujete sastanku koji vodi kolega. Neko iznese tačku sa kojom ste saglasni ili ne, a vi želite da podijelite svoje gledište.
Možda ćete odlučiti da se ubacite tako što ćete reći: „Izvinite, ali želio bih da se izjasnim“.
Ova situacija ne zahtjeva izvinjenje, napomenula je Lindo.
– Ako imate informacije koje treba da dodate ili suprotnu tačku gledišta, to je sasvim u redu. Ljudi koriste “žao mi je” u ovim situacijama da bi ušli u razgovor, objasnila je.
Umjesto da se izvinjavate, koristite fraze poput “Voleo bih da dodam“, “Mislim da to“ ili “Ovo je drugačija perspektiva“. One vam pomažu da doprinesete, a da ne zvučite uplašeno da to učinite.
– Procijenite situaciju prije nego što progovorite pomoću metode STAR (Situacija, zadatak, akcija i rezultat), koja može da ublaži potrebu za izvinjenjem, navela je Lindo.
Recimo da želite da predstavite suprotno gledište. Prvo razmislite o situaciji i zapitajte se: „Da li je ovo pravo vrijeme?“ Ako nije, razmislite o tome koji zadatak možete da uradite.
– Možda je potrebno da se prethodno obratite menadžeru, prije nego što kažete nešto za šta ćete možda morati da se izvinite, objasnila je.
Odlučite koju akciju želite da preduzmete i zapitajte se: „Kakav rezultat tražim nakon ovog razgovora?“
Ako ste napravili grešku
Svi pravimo greške, posebno na poslu. Ako ste pogrešno uradili zadatak ili ste nekoga slučajno uvrijedili, riječ “izvini“ ne bi nužno bila pogrešan odgovor, ali ne bi bila ni najsnažniji odgovor.
– Kada uradite nešto pogrešno, odgovor ne mora da bude “žao mi je”’”. Možete da razgovarate o radnji koju ćete da preduzmete da biste istražili ili rešili problem, rekla je ona.
Druge fraze mogu bolje da pokažu da ste spremni da učinite sve što je potrebno da ispravite situaciju. To može da uključuje rečenice poput: “Hvala na povratnim informacijama“, “„”Preuzimam punu odgovornost“ i “Cijenim što ste mi skrenuli pažnju na to – kako da se popravim?“
Iskreno izvinjenje nije loše, napomenula je Lindo, ali idealno je reći “izvini“ samo kada to zaista mislite.