Piše: Mirella Lela SIDRO
– Sljedeći put kada me pokupiš, molim te koristi isti auto, kaže moja majka uz osmijeh nakon 13 sati vožnje od Augsburga u Bavarskoj do Sarajeva.
Bilo je to njeno prvo dugo putovanje električnim automobilom. I to u Porsche Taycan Turbo sa 680 KS. Bilo je to u aprilu 2023. godine.
Iako se već nekoliko godina vozim ovom rutom u raznim e-automobilima radi testiranja, ovo putovanje je za mene bilo nešto posebno. To je ruta koju poznajem od malena. Tada smo se sa mamom i tatom vozili oko 1.080 kilometara od Njemačke do rodbine u BiH. I opet nazad nakon odmora.
Sjećam se kako sam igrala lagane slagalice sa svojim tatom noću tokom putovanja kao dijete. Prepoznavanje automobila po farovima i zadnjim svjetlima, a još tada posebno su mi se sviđala okrugla Porsche svjetla.
Otac mi se smijao i govorio: “Kad porasteš, vozit ćeš Porche!
Sada kada sam odrasla, mogu voziti razne Porsche modele, a moj otac je svaki put tu, iako je ovaj svijet napustio prije sedam godina. Imamo mnogo lijepih uspomena na naša duga putovanja na jug. Posebno za moju majku. Prvi put u Sarajevo, nakon što tata više nije bio s nama, pao joj je jako teško. Čak ni nakon mnogo godina, nije se mnogo toga promijenilo. Kad god smo je sestra ili ja vozili, znali smo da će u jednom trenutku biti suza.
„Mi smo rođeni iz ljubavi. Ljubav je naša majka.”
Ali Porsche Taycan je promijenio sve! Bila je to prva vožnja s njom koja joj je vratila trajni osmijeh na lice! “To je bila najbolja duga vožnja automobilom do sada! Udoban je, tih i prelijep!” Na njen zahtjev u Hiperchargerima je snimljeno mnogo fotografija koje je poslala svim svojim rođacima! Moja Lela me vozi u Njemačku električnim Porscheom!
Ove godine sam joj obećala da ću je ponovo pokupiti u Njemačkoj. Hoće li to biti isti auto, pita me kroz smijeh. Ne, neće biti isti. Nisam čak ni lagala. U redu, možda malo! Kao iznenađenje, to će ponovo biti Taycan, ali ovaj put Porsche Taycan 4S u elegantnoj boji Crayon i unutrašnjosti seksi kože u boji Blackberry.
– Ali ima manje konjskih snaga od Turba, objašnjava Armin Smajlović, dugogodišnji brend menadžer Porsche Centra Sarajevo i cijenjeni kolega.
Nije me to pokolebalo, jer zahvaljujući Overboost Power sa Launch Control, ima do 420 kW / 571 KS. To je više nego dovoljno za njemačku autocestu, a na 250 KS automobil je ionako zaključan.
Krenula sam iz Sarajeva. I šokantno sam zaljubljena! Enterijer je fenomenalan! Boja kupine je najbolja koju sam ikada vidjela u autu! Posebno volim kombinaciju sa mat zlatno žutom kvakom na vratima i prekidačem za smjer! 16,8-inčni zakrivljeni displej sa tipičnim Porscheovim okruglim oblikom jasno je fokusiran na mene kao vozača, praćen centralnim 10,9-inčnim displejom za informacije i zabavu i još jednim opcionim displejem za suvozača, koji čine vizuelnu cjelinu sa enterijerom. Panoramski krov pruža dodatni osjećaj slobode.
“Samo majke mogu razmišljati o budućnosti, jer je rađaju sa svojom djecom!” Maksim Gorki
Uprkos svom pogonu na sve točkove, čini se da Taycan klizi, čak i leti, preko puta! Vjerni motu: zašto voziti kada možete letjeti! Ne primjećujem veliku razliku u odnosu na turbo model koji sam testirao godinu dana ranije. Ubrzanje od 0 do 100 je samo četiri sekunde uz maksimalni obrtni moment od 640 Nm. Vožnja do Augsburga prošla je u trenu. Naravno, nisam imala prosječan domet od 415 kilometara, većinu vremena sam bila na autoputu. Ali imala sam prosječnu potrošnju od 25 kWh/100 km. Apsolutno u redu, temperature su bile niske i grijanje je radilo kontinuirano. Vrijeme punjenja s Hyperchargerom: od 10% do 80% za pribl. 17 minuta! Ukupan broj zaustavljanja punjenja: ukupno četiri puta. Prosječan domet na 100%: 360 km.
Sada, nakon mog dolaska, moram se skrivati dva dana da mama ne otkrije iznenađenje. Zvanično, idem na sastanke. Moja sestra zove.
– Hej, čula sam da dolaziš po mamu i vodiš je u Sarajevo! Imam nekoliko slobodnih dana i rado bih pošla s vama, Koju e-zvijer voziš, rekla je.
– Naravno da možeš, u Porscheu Taycan 4S. Molim te, nemoj reći mami! To bi trebalo da bude iznenađenje, odgovorila sam.
– Neću ništa reći. Ali malo je vjerovatno da ću imati mjesta u Porscheu za dugu vožnju, kao da se i malo zabrinula.
– Ma, hoćeš, poručila sam joj uz smijeh.
– U svakom slučaju, čak i ako je pozadi tijesno, idem s vama! Sigurno će biti kul žensko putovanje Sidro, najavila je.
“Sa 407 litara pozadi i dodatnih 84 litara sprijeda, prtljažnik je potpuno dovoljan i za prtljag tri dame”
Tako će sigurno biti i sa mojom sestrom Sabinom! Mlađi od nas jednostavno imaju više duha od mene i smisla za humor koji svakog oduševljava. Onda se ponovo javlja.
– Šta je sa gepekom? Nema puno mjesta, zar ne, rekla je i ponovo mi izmamila osmijeh.
Opet sam joj rekla da ima dovoljno, a ona je poručila da će ako treba staviti torbu u krilo.
Sabina očigledno nije znala ono što jesam ja. Sa 4963 mm dužine i 2144 mm širine uključujući retrovizore, Taycan 4S sa pet sjedišta nije samo velik, već i prostran. I iako se radi o sportskom automobilu, sjedišta se mogu udobno podići prilično visoko, tako da i moja majka može bez problema ući i izaći. Sa 407 litara pozadi i dodatnih 84 litara sprijeda, prtljažnik je također savršeno adekvatan za prtljag tri dame!
Stigao je dan polaska za Sarajevo. Jedva čekam da vidim lice svoje majke kada dođem po nju. Moja sestra i ona su već na vratima i čekaju me. Očekivano, oči joj sijaju!
– Lagala si me! To je isti, blista mama.
– Ne, to je drugi model, uputila sam je.
Moja sestra snima moj dolazak.
– To je nevjerovatno, ova stvar ima čak i seksi zvuk! Kao mlaznjak, kaže Sabina.
Ona preklapa prednje sjedište naprijed da bi ušla pozadi i odmah stiže konstatacija.
– Ima toliko mesta! Mogu čak i raditi tu, konstatuje.
A ona je već izvadila svoj MacBook i smiješi se od uha do uha. Zadivljena je koliko prostora za noge ima!
Mama se smije i gleda u elegantan kokpit koji treperi:
– Imam ekran! Šta mogu s tim, pita me.
– Možeš odabrati muziku ili vidjeti na mapi kako se vozimo, odgovorila sam.
“Kada se žene ponašaju kao žene, optužuju ih da su inferiorne. Kada se žene ponašaju kao muškarci, optužene su da se ponašaju kao muškarci.” Simone de Beauvoir
Sabina je oduševljena vožnjom.
– Ne čuje se ništai kao da sjedim u avionu koji tiho leti. Mogu li i ja da se provozam, pitala je.
A naravno da sam dopustila jer je i ona entuzijastičan vozač i redovno prelazi na veće udaljenosti.
– Moram priznati da sam zamišljala da vozim električni automobil drugačije. Dosadno. Ali nije uopšte. Iznad svega, opušteno je, čak i kada vozite u Sport+ modu, rekla je.
Naravno, dozvolila sam joj i vožnju overboost! Zahvaljujući pogonu na sva četiri točka i svim sigurnosnim sistemima, Porsche uvijek ostaje na pravom putu bez pada adrenalina. To je ujedno i prvi put da je koristila punjač, kada sam je pustila da to uradi sama.
– Ups, to je to? To je bilo zaista jednostavno i jasno, pohvalila se dok ni uklanjanje plug-ina za nju nije problem.
– Auto je savršen za žene i mislim da one bolje razumiju Taycan od muškaraca, kaže mi.
Nacerim se i pitam je kako to misli.
– Pa, elegantan je, ali suzdržan, moćan, a tih, velik, a ne nametljiv. Kao i žene, bez obzira da li su vidljivo uspješne ili ne, konstatovala je kao da mi čita misli.
Također mi kaže da je imala mnogo predrasuda o električnoj mobilnosti, koje su sada nestale s Taycanom.
Da, još uvijek postoje mnoge predrasude. I sama to uvijek iznova primjećujem u razgovorima. Uglavnom muškarci koji nikada nisu sjeli u e-auto sve bolje znaju i demoniziraju elektromobilnost. Kao ženi koja vozi desetine hiljada kilometara godišnje u e-automobilu, ne vjeruju mi. Zbog svojih horor priča, žene se ne usuđuju da voze električni automobil, a kamoli da ga posjeduju. Ali Sabina je u pravu. Žene će posebno razumjeti koncept Porsche Taycana! Nije vam potreban glasan zvuk da biste privukli pažnju i pokazali snagu! Koliko se često kaže da iza uspješnog muškarca stoji žena koja mu čuva leđa! Konačno, vremena su se promijenila! Njena leđa sada su ojačana sportskim sjedištem Porsche Taycana. Uprkos svom tihom, ali nepogrešivom zvuku, zaista privlači poglede. Njegovo kretanje u Comfort ili Sport+ modu je pod utjecajem strasti vozača, koji naglašava njenu izjavu koja proizlazi iz Porschea kroz aspekt održivosti!
„Konačno su svanula različita vremena! Vaša leđa su sada ojačana sportskim sjedištem Porsche Taycana“
Skoro smo stigli. Puno pričamo i smijemo se. Mamine oči sijaju svo vrijeme.
Sabina se naginje prema nama:
– Ovo naše prvo zajedničko putovanje u Sarajevo otkako je tata napustio ovaj svijet, kaže.
Mama je zamišljena i odgovara:
– Kad bi tata mogao doživjeti ovu vožnju u električnom Porscheu, kaže mama.
Sabina i ja se smijemo. On je uvijek tu za nas. Zahvalni smo što mama više ne plače, već ima osmijeh na licu dok rukom prelazi preko kože kokpita boje kupine.
Coco Chanel je jednom rekla: “Ne želim da živim život, želim da živim snove!” Jedan od mojih snova je bio da ponovo vidim svoju mamu sretnu. I tata, bio si u pravu! Kad porastem, vozit ću Porsche! I još jedan koji će ponovo nasmijati mamu kada putuje!
Hvala Porsche Centru Sarajevo na ukazanom povjerenju u mene kao ženi, kao i na njihovoj bezuvjetnoj podršci u omogućavanju da prenesem svoja iskustva sa elektromobilnošću i da prenesem svoje iskustvo!