N. D.
Pojednostavljeno – gatekeeperi su big tech kompanije s dominantnom tržišnom pozicijom u Evropskoj uniji, čije poslovanje podliježe posebno strogoj regulativi.
Posljednjih mjeseci mnogo se prašine diglo oko europske DMA (Digital Market Act) regulative. Radi se o pokušaju EU regulatora da prisili najveće igrače u digitalnoj areni na poštenije tržišno takmičenje i sprječavanje iskorištavanja dominantne pozicije. Tako su EU zakonodavci osmislili termin „gatekeeper“, koji označava najveće kompanije i njihove proizvode, koje imaju presudni utjecaj na digitalni život i rad evropskih građana, piše Mob.
Do ovoga možda ne bi ni došlo da EU na ovom polju ima čime konkurirati, budući da je od ukupno šest kompanija označenih kao gatekeeperi, pet američkih i jedna kineska:
- Alphabet (Google)
- Amazon
- Apple
- ByteDance (TikTok)
- Meta (Facebook, Instagram i WhatsApp)
- Microsoft
Svaka od ovih kompanija posjeduje različite proizvode, koji su zasebni dio DMA, te su posebno označeni kao gatekeeperi. Ukupno ih je 22. ove kompanije i njihovi servisi će u EU morati prihvatiti drukčija pravila tržišnog takmičenja od ostalih, budući da prelaze kritičan prag korisnika kojeg je EU regulator postavio. Kako bi se regulativa što bolje provela, njihove usluge su dodatno kategorizirane:
Društvene mreže:
- TikTok
Posrednici:
- Google Maps
- Google Play
- Google Shopping
- Amazon Marketplace
- App Store
- Meta Marketplace
Oglašavanje:
- Amazon
- Meta
Chat aplikacije:
- Facebook Messenger
Video servisi:
- YouTube
Internet preglednici:
- Chrome
- Safari
Operativni sistemi:
- Android
- iOS
- Windows
Pretraživači:
Ovdje jeukupno 22 proizvoda, šest kompanija koja su označena kao gatekeeperi i koja će se morati prilagoditi posebnoj regulativi. Treba napomenuti da lista još nije potpuna, budući da upravo traju žalbeni postupci. Primjerice, Apple je prigovorio da njegov iMesssages servis ne bi trebao biti označen kao gatekeeper, ali smo vidjeli da je ipak najavio prvi korak ka uvođenju interoperabilnosti, prihvaćajući RCS protokol. Kako će EU na kraju odlučiti, ostaje da se vidi.
Također, Apple se pridružio Meti i ByteDanceu u postupku kojim žele osporiti klasifikaciju da su gatekeeperi. Primjerice, Meta prigovara da Facebook Marketplace ne ispunjava kriterije za dobivanje ove oznake, koje je EU sama postavila, dok Apple pokušava dokazati da Safari preglednik zapravo treba percipirati kao tri različita proizvoda, jedan za iOS, drugi za iPadOS, a treći za macOS. Apple ovime želi reći da se radi o tri različita internet preglednika s istim imenom.
S druge strane, ByteDance koristi razne pravne načine da TikTok ne uđe u kategoriju gatekeepera, ali teško da će u tome uspjeti. Isto tako Meta želi Messenger izbaciti iz ove kategorije, tvrdeći da se radi o chat servisu unutar Facebooka, ali to baš i ne odgovara istini, budući da na mobilnim uređajima traži da za njegovo korištenje instalirate zasebnu aplikaciju.
Neke od ovih kompanija će na nabrojanim proizvodima morati dopustiti pristup trećim stranama, npr. alternativne trgovine aplikacijama u iPhoneu ili interoperabilnost WhatsApp aplikacije s drugim servisima s manjim brojem korisnika.
Ukoliko se ne pokore EU regulativi, čekaju ih drakonske kazne u visini do čak 20% prihoda, a postoji i mogućnost da ih regulator prisili na razdvajanje. Sličnu sudbinu bi neke Big tech kompanije mogle doživjeti i u SAD, gdje regulatori također vode anti-trust postupke. Na primjer, Google bi mogao biti prisiljen razdijeliti se na više kompanija. Svaka od njih bi bila zadužena za jedan dio poslovanja i one se ne bi smjele ponovno udruživati.
DMA će u potpunosti stupiti na snagu u martu 2024. godine, a do tada bi trebali biti završeni svi žalbeni postupci, te bi lista gatekeepera trebala biti konačna.