Marketing X Business

Uskoro u Evropskoj uniji stupaju na snagu novi propisi o kibernetičkoj sigurnosti automobila

Marx.ba

(Foto: QAD)

Na ljeto u Evropskoj uniji stupaju na snagu novi propisi o kibernetičkoj sigurnosti automobila. Više proizvođača zato obustavlja proizvodnju nekih modela. Preskupo bi bilo prilagoditi ih novim pravilima, piše Deutsche Welle.

Naime, elektronička opremljenost automobila ne služi samo udobnosti vozača i njihovoj sigurnosti u prometu. Ona istovremeno omogućuje da se automobile i njihove korisnike sve bolje može pratiti.

To su prepoznali Ujedinjene nacije i Evropska unija i reagirali na to. UN pravila R155 i R156 tiču se kibernetičke sigurnosti automobila i aktualizacije softwarea, a ona postavljaju oštrije zahtjeve proizvođačima automobila i njihovim kooperantima. Ti UN propisi će se u Evropskoj uniji početi primjenjivati od 7. jula 2024. godine.

Važnost kibernetičke sigurnosti u prometu ekonomski stručnjak Moritz Schularick objasnio je u novinama Handelsblatt 23. marta ove godine tvrdnjom da se to tiče „nacionalne sigurnosti”.

– Radi se o osjetljivim podacima, koji mogu biti prikupljani – i kod električnih automobila. Oni, s obzirom na brojne senzore i kamere, sa stajališta tajnih službi nisu ništa drugo nego špijunski strojevi na četiri kotača, rekao je.

On je već u decembru 2023. na jednom skupu Zaklade Helmuta Schmidta i DW-a u Berlinu izjavio da “ovi automobili koji se kreću po Berlinu snimaju sve što se događa oko njih i prosljeđuju svojim preduzećima – svojim matičnim koncernima u Kini.”

I on je postavio retoričko pitanje: „Želimo li mi to? Želimo li milione očiju i ušiju jedne strane vlade na našim ulicama?”

Potvrđuje to i jedna studija naslovljena „Automotive Cyber Security”, koju su izradili Center of Automotive Management (CAM) i Cisco Systems u ožujku 2024. godine. Sve jačim umrežavanjem i digitalizacijom automobila, proizvodnje i logistike raste i rizik kibernetičkih napada na autoindustriju.

– Stanje kibernetičke opasnosti za automobilsku industriju je u stalnom porastu. Širenjem vozila definiranih softwareom, elektromobilnošću, autonomnom vožnjom i umrežavanjem lanaca dostave još više se povećavaju i kibernetički rizici, zaključuje voditelj studije Stefan Bratzel, direktor CAM-a.

(Foto: Automotice IQ)

Studija na konkretnim primjerima pokazuje kako je industrija već sad ugrožena. Tako je Toyota prije dvije godine morala obustaviti proizvodnju jer je jedan dobavljač „vjerovatno bio cilj kibernetičkog napada”. U ljeto 2022. je proizvođač automobilskih guma Continental bio cilj kibernetičkog napada: unatoč sigurnosnim mjerama napadač je ukrao podatke iz IT-sistema. U martu 2023. napadnut je i proizvođač automobila Tesla. Hakeri su upali u jedno vozilo i mogli su obavljati razne funkcije. Mogli su trubiti, otvoriti prtljažnik, uključiti kratka svjetla i manipulirati sistemom za infotainment.

Zbog novih pravila će proizvođači prestati proizvoditi neke modele. Kod Volkswagena su to model Up i transporter T6.1, kod Porschea su to modeli Macan, Boxster i Cayman, koji će ubuduće s motorima s unutarnjim izgaranjem ići samo u izvoz, kako je javila njemačka novinska agencija dpa. I Audi, Renault i Smart najavljuju da starije modele neće više proizvoditi.

Član uprave i šef odjela osobnih automobila u Volkswagenu Thomas Schäfer obrazložio je to u izjavio za dpa prevelikim trudom koji bi bio potreban za ispunjavanje novih pravila.

– Morali bismo integrirati potpuno novu arhitekturu elektronike. To bi jednostavno bilo preskupo, poručio je.

To je potvrdila i Wiebke Fastenrath, glasnogovornica Volkswagenovog odjela ekonomskih vozila u razgovoru za DW.

– Da bismo proveli zakonske propise za arhitekturu elektronike modela T6.1 potrebne bi nam bile jako velike investicije u platformu kojoj istječe rok. Zbog kratkog preostalog roka predviđenog za proizvodnju toga modela te investicije nisu odobrene, tim više što je već na tržištu modernizirani model, naglasila je.

Izgleda da je konkurent Mercedes za to odlično pripremljen. Glasnogovornica kompanije Juliane Weckenmann priopćila je za DW da nova pravila „neće imati nikakve posljedice za portfolio Mercedes-Benza!”.

I u Volkswagenu smatraju da su spremni za novi izazov. Wiebke Fastenrath je rekla da će njihovi modeli za 2025. godinu „shodno tome biti prilagođeni”. To je prijeko potrebno, smatra Stefan Bratzel, jer „profesionalna strategija kibernetičke sigurnosti poduzeća sve više dobiva na značenju kao neizbježan čimbenik higijene u automobilskoj industriji”.

Christian Korff, član uprave poduzeća Cisco Njemačka, koja je naručila studiju o kibernetičkoj sigurnosti, kaže da tema kibernetičke sigurnosti dobiva sve veće značenje u automobilskoj industriji.

– Automobilska industrija je jedan od nosećih stupova naše ekonomije. Ne smijemo sebi tu dopustiti opasnosti za kibernetičku sigurnost. Samo onaj ko na svim razinama bude nudio sigurna vozila i servis zadržat će povjerenje kupaca, rekao je.