Marketing X Business

Alma Ahmić za Marx.ba: Uspostavljanje web shopa je samo vrh ledenog brijega, posao tek slijedi

N. D.

(Izvor: Privatni arhiv)

Alma Ahmić, potpredsjednica je Asocijacije za internet trgovinu “eComm” u Bosni i Hercegovini koja je uspostavljena s ciljem promoviranja i podrške razvoju e-trgovine u našoj zemlji.

Asocijacija je u martu ove godine organizirala prvu konferenciju o e-trgovini u BiH pod nazivom “Let’s do eCommerce” gdje se okupilo više od 250 ključnih igrača u industriji e-trgovine u Bosni i Hercegovini i regiji, pružajući jedinstvenu priliku učesnicima da se educiraju kroz inspirativne priče najuspješnijih preduzetnika iz eCommerce industrije.

Ahmić je u razgovoru za Marx.ba govorila o web shopovima, ali i drugim stvarima koje bi se u našoj zemlji mogle unaprijediti, a vezane su za e-trgovinu.

– I kod nas je trend prodaje i kupovine putem e-commerce i digitale sve veći i veći. Ja volim da kažem da je oblast kod nas u nekoj razvojnoj fazi, još uvijek beba, u poređenju s Evropskom unijom. Oni su tu znatno napredniji, sa ostatkom nekog razvijenog svijeta. U poređenju s regijom gdje smo, tu smo. Nisu to neke velike razlike. Tako da smo mi u tom nekom procesu još uvijek u povoju imi tek treba da izađemo iz tog nekog ciklusa i kada će sve to eksponencijalno da raste, kaže na početku razgovora za Marx.ba Alma Ahmić.

Izgradnja timova

Prema njenim riječima uspostavljanje web shopa je samo vrh ledenog brijega.

– Sve ono što je ispod površine i što se treba dalje raditi donosi uspješnost web shopa. Kao kada čovjek otvara firmu ili poslovnicu. Jedno je registracija firme, a onda poslije toga ima puno organizacionih stvari, ekonomske ili finansijske prirode koje treba uzeti u obzir. Tek nakon uspostavljanja web shopa kreće pravi posao. Po meni je prije svega ključno izgraditi dobar tim.

(Izvor: Mytechmag)

Nažalost mi u BiH imamo primjere web shopova koji već par godina posluju, imaju neku genezu uspješnih, u zavisnosti od veličine kompanije, jer nije isto kada neki mali poduzetnik tek pokreće svoj web shop i kada svoj web shop pokreće neko ko već ima razvijen biznis, sve to treba na neki način uzeti u obzir, ali imamo kompanije koje uspješno posluju, pokrenu web shopove, ali ne prati ih ta organizacija. Jednostavno, ne prati ih taj tim. Jednostavno trebaju uspostaviti sitematizaciju, naglašava naša sagovornica.

Izbor tima, ali mnoge druge stvari su jako bitne za uspješnost u ovoj oblasti.

– Potrebno je imati različite profile ljudi u timu koji će biti odgovorni za različite djelatnosti. Naravno da ima razlike da li je proizvod u pozadini ili je usluga. To je poprilično širok pojam, jer e-commerc je po definiciji da sve prodajete fizičkim putem, to možete prodavati i putem nekog elektronskog kanala. Naravno da bi svako trebao imati plan poslovanja, plan prodaje, plan marketinga…, znači uspostaviti neku strategiju. Isto kada otvarate neku poslovnicu, morate imati konkretne parametre koje ćete pratiti i kako ćete procjenjivati je li plan koji ste napravili uspješan ili nije, kaže Ahmić

Prema njenom mišljenju mi u Bosni i Hercegovini imamo potencijal za e-trgovinu.

– Ne samo da se mi u BiH možemo razvijati u ovoj oblasti, nego mi smo generalno kadar i ljudi koji se tehnički vrlo brzo adaptiraju. Za razliku od nekih drugih područja, čak i evropskih država. Mi se često poredimo sa nekom Njemačkom, sa drugim velikim evropskim državama, a nema potrebe za tim. Bolje bi bilo da se poredimo s nekim drugim državama koje su nam možda bliže u smislu mentaliteta i tako dalje. Evo recimo kada se poredimo s jednom Austrijom, mislimo da Austrija jako digitalna, a to uopšte nije slučaj. U poređenju s njima mi smo mnogo više korisnici tehnologije. Jako brzo se prilagođavamo novim tehnologijama i mislim da te jedan veliki benefit za nas, upravo zbog tog našeg mentaliteta, mišljenja je potpredsjednica Asocijacije za internet trgovinu “eComm”.

(Izvor: Privatni arhiv)

Jasno je da je i na ovom polju jako bitno da se ljudi educiraju.

– Vrlo je bitna edukacija. Svima nam je potrebna edukacija. Ne samo vlasnicima firmi, nego i uposlenicima. Najčeće je nekim malim ili srednjim preduzećima teško izdvajati te ljude. Ne samo zbog novca da bi nešto investirali u njih jer najčešće su ljudi kod nas multitasking. Znači mi često ne radimo jedan djelić posla nego mi radimo deset poslova odjednom. Jednostavno nemamo podjelu poslova, najčešće iz finansijskih razloga, ali nekad iz organizacijskih jer kada kompanija pokreće biznis teško da se neko može samo djelićem posla baviti dok se ne uspostavi potpuna struktura i organizacija unutar firme. Edukacija je bitna da bi mogli pratiti trendove i za bi mogli uspostaviti strategiju u kojem pravcu treba da ide taj web shop. Potrebno je pratiti trendove u regiji i svijetu da bi firmu mogli usmjeriti na pravi način ovdje u BiH, preporučuje Ahmić.

A još jedna preporuka bi mnogima koji se žele baviti ovim poslom mogla biti itekako korisna.

– Trebate da vidite li vaš proizvod možete plasirati i preko granice. To je vrlo bitno jer mi već sada kao Asocijacija imamo upite web shopova iz regije ili čak i velikih kompanija koje u mnogo država rade online. I njima je BiH šesta ili sedma država u nizu gdje bi oni prodavali svoje proizvode. Jako je bitno da naši ljudi počnu razmišljati kako oni mogu proširiti svoje tržište tako što će svoju robu plasirati i van BiH. Mislim da malo ko u BiH u tom pravcu razmišlja. Ima slučajeva, ali to može puno bolje, poruka je Ahmić.

Markica povjerenja

Određena praksa u BiH i nije baš tako zastupljena, a radi se o umrežavanju.

– Ljudi ili firme se trebaju umrežavati. To je jedan segment gdje mi možda nismo jaki u skladu s našim mentalitetom. To ja vidim kroz Asocijaciju. Mi smo ljudi koji su se navikli sami boriti kroz sve sfere života. Pošto smo mala država, a tako rade ove naprednije zemlje, puno bi lakše da se poput njih umrežavamo. Oni svoja prava i zajedničke akcije na taj način lakše ostvaruju. Mi kao Asocijacija tu stojimo na raspolaganju da sebe ponudimo kao jednu platformu gdje ćemo okupljati sve aktere e-commercea. Tu ne mislim samo na trgovce nego generalno. E-commerce je širok pojam. Imate s jedne strane trgovce, recimo imate dostavne firme, kurirske službe, javne servise poput pošte, u pozadini imate platni promet jer da biste nešto platili na web shopu morate se uvezati i sa nekom bankom kako bi vam bilo omogućeno plaćanje. Imate razne vendore, evo recimo vendor za pakete, od nekoga ćete i to nabavljati, opet od nekoga drugog neke druge servise, tako da se mi kao Asocijacija stavljamo na raspolaganje da te aktere sve okupimo na jedno mjesto da bi se što bolje razmjenjivale informacije i da bi učili jedni od drugih, poziva Ahmić.

Kako je željela naglasiti u cijeloj priči sigurnost ima veliku ulogu.

– Sigurnost je veoma bitna. Mi kao Asocijacija smo radili jedno istraživanje tržišta zajedno sa kompanijom Valicon koja je stručna u domenu marketing istraživanja. Dobili smo rezultat da je jedna od glavnih tema zašto se e-commerce ne razvija je nedostratak sigurnosti na strani kupaca. Web shopovi i tu mogu puno toga uraditi. Mi smo pokrenuli markicu povjerenja. To je nacionalni Trustmark isto kao što ga druge države imaju. To je ustvari jedan standard koji mi pratimo koji je usklađen sa zakonima EU ukoliko trgovac ispunjava određeni set kriterija, prije svega se misli na kriterije da je registrovana kompanija, da ima uslove povrata robe, da ima uslove troškova i da je sve to decidno navedeno na njivom web siteu, trgovac ima pravo da dobije Trust eComm markicu. To je jedan vid građenja sigurnosti lokalnih web shopova. Rado bih pozvala trgovce koji žele razvijati svoje poslovanje da nam se obrate po tom pitanju i da zajedno s nama grade tu sigurnost na lokalnom tržištu. zaključila je za Marx.ba Ahmić.