Marketing X Business

Cijene vozarina napokon se smiruju

Marx.ba

(Foto: X)

Jako visoka volatilnost cijena brodskog prijevoza postala je konstanta posljednjih godina iz različitih razloga. Prošle sedmice je Drewry World Container Index, koji mjeri prosjek cijena prijevoza kontejnera na osam interkontinentalnih trgovačkih ruta istok-zapad, dosegnuo najniži nivo od januara.

Od kraja novembra prošle godine cijena je sada viša “samo” 97 posto, odnosno nakon što je krajem januara ostvareno povećanje od 187 posto. Tada su troškovi pretovara bili najviši od septembra 2022., kada smo svjedočili postupnoj stabilizaciji nakon rekordnih vrijednosti iz perioda pandemije.

Glavni razlog takve nestabilnosti su napetosti koje su se pojavile u Crvenom moru u studenom. Jemenski pobunjenici Huti koje podržava Iran ispalili su protivbrodske projektile na trgovačke brodove koji plove ključnom trgovačkom rutom kroz Crveno more. Do sada su gađani deseci brodova – između ostalog, potopili su brod Rubymar i ubili tri člana posade broda True Confidence. Mnogi su prijevoznici stoga bili prisiljeni svoje brodove preusmjeriti na alternativnu rutu oko afričkog kontinenta, što je produžilo vrijeme plovidbe, a odrazilo se i na veće troškove prijevoza. Znatno duže rute, brža plovidba s ciljem smanjenja gubitka vremena i ponovno porinuće starijih, manjih, manje ekonomičnih brodova posljedično su drastično povećale emisije stakleničkih plinova u atmosferu, piše Seebiz.

Čini se da se problemi s dostavom gomilaju u posljednje vrijeme. Rušenje mosta Francis Scott Key u Marylandu, koje je izazvao teretni brod nakon što je izgubio pogon, još uvijek blokira plovidbu do tamošnje luke. U Panamskom kanalu lani su zbog suše bili prisiljeni ograničiti broj brodova koji ga mogu dnevno preploviti – ove godine su uspjeli barem malo ublažiti ograničenja.

Nagli rast cijena vozarina početkom godine izazvao je dosta straha od ponovnog povećanja inflacije. Još uvijek su svježa sjećanja na 2021. godinu kada su tokom pandemije malo drugačiji razlozi uzrokovali naglo povećanje troškova prijevoza, što je pridonijelo pokretanju rasta inflacije. Uplašeni su odahnuli kada se nakon kineske Nove godine, koja se slavi u mnogim azijskim zemljama i snažno utječe na povećanu potražnju za raznim robama, kretanje cijena okrenulo prema dolje. Prilagodba na “novu (barem privremenu) normalu” proširenih trgovačkih puteva također je pomogla postupnom umjerenju cijena.

Događaji na Bliskom istoku i dalje će biti ključni za kretanje cijena prijevoza. Trenutno se predviđa da će se silazni trend nastaviti, ali smanjenje na nivoa nasilja prije eskalacije najvjerovatnije će biti nemoguće sve dok se to nastavi. Za sada se ne nazire kraj, pogotovo nakon nedavne eskalacije između Irana i Izraela i zapljene MSC Ariesa. Strah od ponovnog naglog rasta inflacije zasad nije opravdan. Dugotrajnije preusmjeravanje brodova oko Afrike umjesto Sueskim kanalom moglo bi zbog zemljopisnog položaja s vremenom postati nepovoljno za mediteranske luke, a ujedno i prilika za daljnje jačanje propusnosti zapadnoevropskih luka duž obala Atlantika.