N. D.
Samo dva giganta avijacije dominiraju tržištem – pa ko ima najbolje avione? Avio-kompanije i posada imaju svoje stavove…
To je veliko rivalstvo na nebu – američki gigant Boeing i evropski rival Airbus sada imaju skoro duopol u komercijalnoj avijaciji. I dok se bore za narudžbe, piloti, kabinsko osoblje, inženjeri i šefovi avio-kompanija nastavljaju decenijama staru debatu – koji ima najbolje avione?
Pokrenuli inovcije
Dvije kompanije dolaze sa svojom prepoznatljivom historijom: poštovani Boeing – kralj američke industrijske moći, osnovan u Sijetlu 1916. godine sa sjedištem u Virdžiniji. I evropski prvi Airbus, koji su tek 1970. osnovale Francuska, Zapadna Njemačka i Velika Britanija – projekat koji se tiče evropske saradnje koliko i velikog avio-poslovanja.
Pokrenuli su inovacije sa nizom revolucionarnih dizajna aviona, ali piloti se treniraju i lete, bilo jednim ili drugim – i to će biti za određene letjelice, kao što je Airbus A320 ili Boeing 737 – iako se mnogi ponovo obučavaju da lete na oba tokom karijere.
Nesreće i nezgode stavljaju pod lupu proizvodnju i sigurnost aviona, kao što su nedavni problemi s Boeingom, uključujući ispuštanje čepa na vratima na avionu Alaska Airlinesa, i “smrzavanje” leta Latam u vazduhu. Za putnike takvi incidenti mogu biti alarmantni. Ali piloti zaduženi za ove mlaznice znaju mnogo više o njihovoj funkcionalnosti.
Najveća razlika između aviona Boeing i Airbus je u kontroli koju pilot ima dok leti. Airbus je bio pionir tehnologije fly-by-wire, koja je promijenila način na koji su pilotovi smjerovi prenošeni avionu.
Ranije su avio kompanije – uključujući Boeing – koristile kablove za prenošenje pilotskih instrukcija na krila, rep ili motor. Airbus je koristio kompjutersku tehnologiju koja se već koristila na drugim tržištima, poput vojske. To je značilo da je pilot komunicirao sa kompjuterom, koji je potom slao te signale putem žica.
Ovo je stvorilo automatizovaniji sistem: pet računara upravlja kontrolama leta, osiguravajući da uvijek postoji rezervna kopija u slučaju hardverske ili softverske greške ili kvara. Sistem je također dizajniran da smanji mogućnost ljudske greške – teoretski, ako pilot želi da namjerno zaustavi Airbus ili iznenada počne letjeti više u visini na opasan način, avion to ne bi dozvolio.
Airbus tehnologija je u početku naišla na određeni otpor među pilotima koji nisu voljeli da se osjećaju kao da imaju manju kontrolu, ali vremenom je to splasnulo.
Udobnost u kokpitu
Kada je u pitanju udobnost, Airbus je dobio mnogo pohvala među posadom u pilotskim kabinama. Zahvaljujući laganoj prirodi fly-by-wire tehnologije, nema potrebe za glomaznim jarmom – kontrolnim točkom ili kontrolnom kolonom – koji se nalazi direktno ispred pilota na Boeing letjelici. Poređenja radi, Airbus ima džojstik koji se nalazi sa strane pilota, dajući im više prostora.
Jedan post na Redditu je rekao: „Na dnevnoj bazi radije bih bio u kokpitu Boeinga. Ali dugoročno bih radije proveo 10 godina u zračnom autobusu. Ergonomija, udobnost, softver, opšti dizajn su mnogo bolji na Airbusu A-320.”
Boeing je razgovarao s pilotima koji su rekli da žele imati kontrolnu kolonu, dok je Airbus rekao „tamo ćemo staviti bočnu palicu jer će, iskreno, to učiniti upravo ono što je potrebno“.
Mnogi kažu da avioni oba proizviđača sa displejima za podizanje glave, što znači da kada gledate gore možete vidjeti instrumente kroz svoje vidno polje tako da ne morate gledati dolje, a to vam može pomoći pri slijetanju po lošem vremenu. Često se sve svodi na lične preferencije.
Težina aviona
Airbus-ova fly-by-wire tehnologija znači da je imao tendenciju proizvodnje lakših aviona sa štedljivim gorivom. Međutim, mlaznjaci nove generacije, kao što su Boeingov 737 Max i Airbus A320neo, bave se efikasnošću goriva kroz dizajn motora i aviona.
Uvijek postoji pritisak ka efikasnosti. Što više težine nosite u avionu, to je trošak veći. Lakše je koristiti elektronsku signalizaciju koja kontrolira aktuatore na krilima, umjesto da ih kontrolira dugim i vrlo teškim kablovima. Imate lakši avion. Efikasniji je, jeftiniji za rad. stručnjaci kažu da je Airbus s tim uradio veoma dobar posao sa tim.
Boeing je posljednjih godina prilagodio svoj dizajn nekim avionima. Njegova porodica 737 Max – od koje je Ryanair naručio 300 Max 10 2023. – uključuje lakšu tehnologiju fly-by-wire u sistem spojlera koji se postavlja na krila tokom slijetanja.
Airbusovi neo avioni nove generacije zamjenjuju starije A320 generalne mlaznice, kojima je Lufthansa prvi put letjela 2016. godine, a koji mogu letjeti dalje i brže i koji su stoga štedljiviji. Kabine su također tiše. Prema Cirium Aviation Analytics, efikasnost goriva se poboljšava za nekih 17 posto na neo avionima u poređenju sa starijom flotom.