Marx.ba
Ljudi smo i prečesto postoji dugačak popis emocija koje nas pogađaju. Prema anketi koju je proveo Intuit, 65 % Amerikanaca nema pojma koliko su potrošili u prošlom mjesecu, a upravo je takvo trošenje način na koji se dug može brzo zbrojiti.
Ali evo u čemu je stvar – tek kad doista razumijemo svoje emocije, možemo se odreći navike kupovine bez razmišljanja. Stručnjaci kažu da postoji popis emocija koje će nas najvjerovatnije potaknuti na trošenje.
Uzbuđenje
Financijska terapeutkinja Amanda Clayman kaže da je uzbuđenje oko kupovine zapravo iščekivanje da se nešto dobije, bilo da se radi o oslobađanju od tjeskobe ili porastu društvenog kredibiliteta. No, naravno, uzbuđenje, taj osjećaj jurnjave za pozitivnim, može biti dobra stvar, a u većini drugih aspekata naših života je to zdrava stvar. Ali brzo se može pretvoriti u pokretača finansijske katastrofe. Drugim riječima, u redu je osjetiti uzbuđenje, samo neka to ne znači “dodaj u korpu” svaki put kad vidiš komad odjeće tvoje omiljene boje.
Prodaja nas također može potaknuti uzbuđenjem, objašnjava Doug Milnes, voditelj komunikacija u Money Geeku. On govori o primjeru rasprodaje od 25 % za artikl koji izvorno koštao 100 eura. Da, štedite 25 eura, ali još uvijek trošite 75 eura. Da, svi volimo dobru rasprodaju, ali važno je ograničiti količinu kupovine. Uzmite onu jednu stvar koja će vam izmamiti osmijeh, a ne cijelu hrpu stvari koje će vjerovatno završiti nagurano u ormaru kod kuće.
Anksioznost
Osjetiti tjeskobu u životu potpuno je normalno. No finansijski problemi mogu nastati kada nismo u dobrom raspoloženju. Kada su emocije jake, zabrinutost za potrošnju je mala, kaže Milnes. A to često znači da možemo doći u iskušenje da se okrenemo “maloprodajnoj terapiji” kako bismo se oraspoložili.
Razmislite o tome – ako ste imali težak dan na poslu i samo se želite brzo osjećati bolje, mogli biste se odvažiti za kupnju na sniženim ili “kakvo je takvo je” odjelima i brzo potrošiti desetke ili stotine eura kako biste dobili svoje povećanje serotonina.
Žaljenje za trošenjem može biti jednako tako užasan osjećaj, pogotovo kada smo prisiljeni žrtvovati neki drugi cilj.
Strah od propuštanja
Svima nam je poznat strah od propuštanja, ali to se ne odnosi samo na velika putovanja koja sebi ne možemo priuštiti ili možda večeru s prijateljima na koju nismo pozvani. Strah od propuštanja prisutan je i kod materijalnih dobara. Nažalost, većina proizvoda oko kojih su svi zaluđeni obično dolaze s odgovarajućom, visokom cijenom.
Primjera radi, u redu je dodati proizvod u online košaricu, samo ga nemojte odmah platiti. Držite proizvod u svojoj košarici najmanje 24 sata, a ako ga i dalje želite kupiti nakon što ste prespavali i razmišljali o njemu, krenite. Milnes kaže da će ova tehnika “resetirati” mozak i samo ako sljedeći dan još uvijek razmišljate o tome, možete povući okidač.
Darivanje
Doba konzumerizma tjera nas da naši pokloni budu veći, skuplji, kreativniji i to za nekoliko prigoda tokom samo jedne godine.
Darivanje je jezik ljubavi, ali pokloni ne moraju nužno biti velike vrijednosti. To može biti uzimanje slatkiša na putu kući s posla ili cvijeće s tržnice. Mali i neočekivani dar može biti značajniji od velikog i očekivanog dara.
Zapamtite da emocije nisu loše. One su ono što nas čini ljudima i donose nam radost. Clayman kaže da vaš cilj ne bi trebao biti eliminirati svoje emocije kada su u pitanju vaše finansijske odluke, nego da jednostavno budete oprezni kada primijetite da vaše emocije počnu voditi glavnu riječ.