Marketing X Business

Profit Tesle nagrizle snižene cijene automobila

Bloomberg Adria/Š.M

Izvor: Bloomberg Adria

Profitabilnost kompanije Tesla Inc. pala je u drugom tromjesečju, što pokazuje da su mjeseci snižavanja cijena, koje je proizvođač električnih vozila sproveo kako bi motivisao štedljive potrošače, uzeli danak.

Kompanija Elona Muska u srijedu je saopštila da joj je u posljednjem kvartalu bruto marža bila 18,2 odsto, što je nešto ispod procijenjenih 18,8 odsto, koliko su očekivala tržišta, ali dosta manje od 25 odsto, koliko je zabilježeno prije jedne godine, navodi Bloomberg Adria.

Musk je rekao da planira da žrtvuje profitabilnost zarad većeg obima prodaje, a ta strategija očigledno funkcioniše. Kompanija je nadmašila očekivanja u pogledu zarade i prihoda u kvartalu i već je najavila rekordne isporuke vozila. Takođe je rečeno da po projekcijama slijede bolji dani: Tesla ulaže novac u povećanje proizvodnje baterijskih ćelija, novi “cybertruck” i druge velike projekte koji treba da doprinesu rastu.

“Ima smisla žrtvovati marže u korist proizvodnje više vozila jer mislimo da će, u ne tako dalekoj budućnosti, doći do drastičnog povećanja”, rekao je Musk.

Međutim, investitori su negativno reagovali na slabiji profit. Pored toga, Musk je rekao da će proizvodnja u tekućem kvartalu “biti malo smanjena” jer se planira nadogradnja fabrike. Akcije su pale za 3,6 odsto nakon zatvaranja tržišta u Njujorku.

Rezultati

Teslin profit u drugom kvartalu, po isključenju nekih stavki, iznosio je 91 cent po akciji, više od 81 centa koji su analitičari očekivali. Prihod od prodaje je porastao 47 odsto na 24,9 milijardi dolara. Analitičari su očekivali da će kompanija ostvariti nešto manji obim prodaje od 24,5 milijardi dolara.

Kompanija nije dostigla svoju maržu na automobile, što je pomno praćeno mjerilo Tesline profitabilnosti koje je bilo iznad 30 odsto na početku prošle godine. Analitičar Barclaysa Dan Levy izračunao je da je automobilska marža u kvartalu iznosila 18,1 odsto, kada se isključi uticaj olakšica za proizvođače električnih vozila.

U januaru je finansijski direktor Tesle Zachary Kirkhorn rekao da je cilj automobilske marže za ovu godinu 20 odsto, kada se isključe pomenute olakšice. To je bilo teško održati zbog manjeg obima kupovine električnih vozila i povećanja zaliha. Kirkhorn je odustao od prognoze u aprilu.

Nagomilavanje zaliha

Dodatni problemi za proizvođača automobila iz Ostina nastaju i zbog sve većeg broja automobila na lageru. Kompanija je saopštila da sada ima zalihe u vrijednosti od 16 dana na globalnom nivou, dok je taj pokazatelj prošlog kvartala bio 15 dana, a prošle godine – četiri dana.

Nagomilavanje je došlo i uprkos višemjesečnim sniženjima (i do 30 odsto za neke najprodavanije modele), i pogodnostima koje je proizvođač automobila ponudio, uključujući besplatno punjenje.

Kompanija je saopštila da je i dalje na putu da poveća proizvodnju za oko 50 odsto u 2023. (na otprilike 1,8 miliona automobila), čak i s usporavanjem u trećem kvartalu, koje je rezultat “ljetnih isključenja pogona”.

Ranije ove godine Musk je rekao da Tesla ima šansu da proizvede dva miliona vozila.

Analitičari kažu da bi novi modeli, poput “cybertrucka”, mogli pomoći Tesli da održi svoju izvanrednu stopu rasta prodaje. Međutim, dugoočekivani kamion vjerovatno neće biti dostupan u velikim količinama do sljedeće godine. Prvi “cybertruck” je nedavno sišao s linije u Teslinoj fabrici u Ostinu, saopštila je kompanija tokom vikenda.

Tesla navodi da su cyber-kamioni koji se sada prave već na listama čekanja od dvije godine. Nisu podijelili nikakve informacije o cijenama, ali su rekli da će prvi “cybertruck” vjerovatno izaći na tržište kasnije ove godine.

Musk je takođe pohvalio rad kompanije na svom softveru za pomoć vozaču, za koji su iz kompanije rekli da žele da licenciraju. Međutim, većina investitora očekuje da će proći godine prije nego što će automobili moći bezbjedno da voze bez čovjeka za volanom.