Marx.ba
Prvi put kada pokrenete Porsche motor je uvijek jedinstveno iskustvo. Pogotovo ako je taj Porsche 911 Dakar. Svijet počinje da vibrira, zajedno sa mnom u njegovom središtu. Septembar je 2023. Duboko udahnem – i onda konačno izađem iz garaže kod kuće u Ho Ši Minu, također poznatom kao Sajgon. Sjedim za volanom prvog 911 te vrste koji se prodaje u Vijetnamu. Sa mnom je samo šest sedmica. Ali mnogo duže od toga, sanjao sam da vozim off-road sportski automobil kroz najbližu pustinju Vijetnamu, Gobi. Iako je “blizu” možda pogrešna riječ. Suha zona prostire se na Kinu i Mongoliju. A putovanje će preći više od 33.000 kilometara. A ni ja nemam puno vremena, jer se tamo na sjeveru brzo približava zima.
Nestrpljenje je moj stalni pratilac već neko vrijeme, jer sam dugo pratio razvoj off-road 911. Naručio sam svoj automobil u GT Silver Metallic boji, jednom od 2.500 u svijetu, prije godinu dana. Nisam uopće modificirao vozilo prije putovanja – već je dizajnirano za ekstremne situacije. Međutim, moje 54-godišnje tijelo nije. Pripremajući se, odradio sam dvodnevnu probnu vožnju kroz Vijetnam, prešavši 2.000 kilometara. A sada krećem na putovanje u nepoznato u svom 911 Dakaru. San je živ i zdrav i čini se da se ostvaruje, što znači da sam već postigao svoj prvi cilj.
19. – 23. septembar, odredište etape: Granica između Laosa i Kine
Sa mnom su dva prijatelja u pikapu i terencu. U potpunosti vjerujemo jedni drugima i dobro radimo zajedno, što je važno jer je to dug put sa velikim izazovima. Koristimo voki-tokije za komunikaciju i, za veće udaljenosti, pametne telefone. Prvih nekoliko dana vodi nas uz obalu Južnog kineskog mora, a zatim na zapad kroz Laos – sa pogledom koji oduzima dah. Ali samo se zagrijavamo. Moje odredište su pejzaži kojima nijedan drugi 911 nikada nije navigirao. Neće uvijek biti puteva, a direktna ruta neće uvijek biti najbrža. Nismo definisali nikakve posebne rute. Samo prenoćišta, gradovi koje svakako želimo posjetiti i granični prijelazi koji zahtijevaju registraciju. Kao sada između Laosa i Kine.
24. septembar – 3. oktobar, odredište etape: Slano jezero Chaka, Qinghai, Kina
Ulazimo bez problema i uživamo u kineskim cestama odmah iza granice. Ovo je moja prva prilika da zaista testiram potencijal 911 Dakara. I kakva je to moć! Kilometar za kilometrom klizimo na našem putovanju prema sjeveru. Smješten na Tibetanskoj visoravni, kristalno čisto slano jezero Chaka u Qinghaiu je apsolutni vrhunac. Površina reflektuje plavo nebo, koje je ovde tako blizu na nadmorskoj visini od oko 3.100 metara.
4. – 13. oktobar, odredište etape: Tian Shan, Kina
Nailazimo na prve komade pijeska i valovita brda pustinje Gobi u Xinjiangu na sjeverozapadu Kine. Vrijeme je za ozbiljne terenske izlete sa 911 Dakarom. Prilika za navigaciju ovim sportskim automobilom kroz zahtjevne terene je otkriće. 911 je jednako dobar u penjanju kao i u sprintu. Budući da je to jednostavno ispravno, konopcem vežemo malu seriju vatrometa za zadnji dio automobila, a zatim se vozimo kroz stepu, što je dozvoljeno i često se radi u Kini.
Ovdje predstavlja način da se protjeraju zli duhovi i otvori put sreći. I upravo tako treba da bude! Vatromet je spektakularan! ineski krak poznatog autoputa Karakoram između Pakistana i Kine prolazi između prolaza Khunjerab i Kašgara, nekada važnog grada duž Puta svile na granici između Kirgistana i Tadžikistana. Budući da se nalazi na nadmorskoj visini od 4.714 metara, povremeno se naziva Osmim svjetskim čudom. Skoro da stignemo do 4.700 metara. Naša ruta vodi pored Dushanzi Grand Canyona i dalje do Kuqa iza planine Tian Shan. Prevoj se smatra jednim od najljepših puteva u Kini, a mi uživamo u spektakularnom pejzažu sa strmim padinama u tamno sivom kamenu. Put će uskoro ući u hibernaciju – tako da smo stigli na vrijeme. Ne postoji put do sreće. Sreća je put. Nisam to smislio, ali savršeno se uklapa u naše putovanje koje ima jedno odredište: put kojim idemo. Ili čak teren van puta.
14. – 20. oktobar, odredište etape: Granica između Kine i Mongolije
Na putu smo već skoro mjesec dana. Za volanom sam pokušavao mnoge utiske razvrstati u misli. Je li ovo avantura mog života? Postoji mnogo dokaza da jeste. I još mi je dosta toga nejasno. Stižemo u Hemu visoko na sjeveru, za mnoge najljepše selo u Kini. Kakav dragulj u ionako veličanstvenoj regiji oko jezera Kanas. Živopisni jesenji pejzaži čine čudo prirode koje izaziva strahopoštovanje. Kad stignemo, vrhunac sezone je već gotov, što nam omogućava da se vozimo atraktivnom, obično prenaseljenom šumskom rutom do sela. Pred nama su bujni travnjaci, snježni vrhovi planina u daljini, a između njih savršeno glatka površina jezera Kanas. Ako biste me pitali zašto sam na ovom putovanju, prije svega je to želja da intenzivnije doživim svoj 911. Ali i za ovakve trenutke. Čarobne lokacije koje ostaju s vama za sva vremena.
21. – 27. oktobar, odredište etape: Provincija Arkhangai, Mongolija
Ljepota proteklih dana je opojna. Ali ove emocije se samo pojačavaju kada stignemo na odredište, mongolsku pustinju Gobi, i svojim očima vidimo izazove našeg putovanja. Potcijenio sam teren, koji ima veliko, oštro kamenje koje nam je otvorilo dvije gume. Srećom, sa sobom imamo dvije rezervne. Uprkos svemu tome, uspijevamo stići do našeg međuodredišta, doma kazahstanske porodice Beken, koja praktikuje mongolsku tradiciju uzgoja orlova duboko u planinama. Osjećam se ponizno kada nam pokažu veličanstvene životinje. Kakav izvanredan prizor. Orlovi su cijenjeni u Mongoliji – zbog njihove snage, agilnosti i odanosti. Moj 911 je moj orao, pomislim u sebi uz blagi osmijeh.
Te večeri uživamo u miru prirode sa Bekenima, uživamo u zajedničkom obroku, slušamo kako nam pjevaju i ulazimo duboko u fascinantan svijet u najzapadnijem dijelu Mongolije. Ali naše poteškoće sa surovim terenom pustinje nastavljaju se i sljedećeg dana. Dok je klizanje po pustinjskom pijesku kao da letite, veliko kamenje duž dijelova rute značajno usporava naš napredak. Sa samo tragovima prošlih vozila koji nam pokazuju put, dio terena je zahtjevan – i prilično zastrašujući zadatak za 911. Ali auto se provlači i vodi nas tamo gdje trebamo ići. Gubimo se na putu do toplih izvora Tsenkher u provinciji Arkhangai – i ponovo nam 911 Dakar dolazi u pomoć. Moramo navigirati zadnjih 20 kilometara van puta kroz planine. Nema puta, a povremeno samo nomadski put. Prelazimo korita rijeka i vijugamo kroz šume. Na kraju stižemo do ljekovitih voda toplih izvora i divimo se prirodnom čudu. Sada znam: Dakar će se moći nositi s bilo kojim terenom na ovom putovanju.
27. oktobar – 5. novembar, odredište etape: Granica između Mongolije i Kine
Zadnji branik je udario u kamenje kada sam prije dva dana prebrzo ubrzao u koritu rijeke. Sada moramo da idemo u radionicu u Ulan Batoru, glavnom gradu Mongolije. Kada stignemo, više sam nego iznenađen kada sam otkrio da je mehaničar Vijetnamac, očigledno kao i mnogi drugi ovde. Divno je što mogu razgovarati s ljudima iz moje domovine koji ne pripadaju našoj turističkoj grupi, zbog čega servisna radionica postaje dobrodošla stanica za više od samo 911. Auto je spreman za polazak u tren oka, a mi koristimo ovu priliku da pobjegnemo iz vjerovatno najhladnijeg i najmnogoljudnijeg glavnog grada na svijetu. Uostalom, nismo došli zbog gradskog izleta, već radi doživljaja poput impresivnog prirodnog spektakla na koji nailazimo nedugo kasnije. Dok sunce zalazi iza valovitih jesenjih šuma tik pored zaleđenog jezera Khövsgöl, drugog po veličini jezera u Mongoliji, pokušavam zauvijek urezati ovaj trenutak u svoje sjećanje. Snijeg nas čeka dalje na istoku – toliko znamo.
6. – 16. novembar, odredište etape: Snježni grad, Harbin, Kina
Prognoza je tačna, a dočekuju nas guste pahulje dok ponovo stižemo na teren u sjevernoj Kini. Konačno imamo priliku da driftujemo sa 911 – ali ne zadugo. Putevi su izuzetno zaleđeni i to je opasno. Kada se tri dana kasnije nađemo u saobraćaju, situacija više nije opasna, već rizična. Dugo čekanje ometa naše planove do te mjere da odlučujemo preuzeti rizik i krenuti van puta, što nam omogućava da prođemo sva vozila zaglavljena na putu. Nedugo kasnije, snimak ovog odvažnog manevra generiše više od dva miliona pregleda na društvenim mrežama. Ovo je još jedan trenutak koji otkriva da je moja veza sa mojim 911 tek počela – i da će trajati godinama koje dolaze. Mohe je najsjeverniji grad u Kini – a sa temperaturama ispod minus 30 stepeni Celzijusa zimi, ujedno je i najhladniji. Ovdje je jedino između nas i Rusije zaleđena rijeka. Ali naša ruta će nas odvesti u pravcu juga do Kineskog snježnog grada. Zvanično nazvano Zhongguo Xuexiang, selo sigurno opravdava svoje nezvanično ime. Na ono što bi moglo biti najljepši dan našeg putovanja, testiramo 911 Dakar u najpoznatijem kineskom snijegu – i kakav je to san! Do danas, 911 nikada nije viđen ovdje u Snježnom gradu. Kakva čast.
17. novembar – 4. decembar, odredište etape: Ho Ši Min, Vijetnam
Sljedeća dionica nije tako zapanjujuća kao prva kroz zapadnu Kinu i, u smislu vožnje, nije tako spektakularna kao u Mongoliji. Pa ipak, to je jedno od najuzbudljivijih, jer nas ostavlja sa neodoljivim osjećajem euforije. Uspjeli smo! Otišli smo u pustinju Gobi i sada smo na putu kući – i želimo nastaviti voziti. Neka se put nikada ne završi. Posjećujemo grad Dandong na granici sa Sjevernom Korejom sa srušenim mostom koji je nekada povezivao zemlju sa Kinom. Vozimo se kroz Peking i krećemo prema prolazu Shanhai, gdje u okeanu počinje Kineski zid.
Nastavljamo u pravcu juga i krećemo prema kući. Dok još uvijek pokušavam obraditi mnoge utiske, stalno primjećujem da nas ljudi prate sa svojim pametnim telefonima. U jednom trenutku, prijatelj iz Kine mi šalje neke video snimke našeg putovanja koje je njegov sin pronašao na društvenim mrežama. I odjednom nas čak prati i filmska ekipa; hashtagovi “Vietnam911” i “VietnameseUncle” već neko vrijeme izazivaju veliku senzaciju na kineskim društvenim mrežama. Moj Porsche i ja – poznati smo. Uživamo u pažnji, brojnim poznanstvima i inspirativnim susretima.
Prvi je dan u Vijetnamu i jedno je jasno: to je zaista bila avantura mog života. Ukupno 33.000 kilometara u 911 Dakaru – možda sam prva osoba koja je završila takvu misiju. Ovo zahtijeva počasni krug. Ljudi koji su pratili naše putovanje putem interneta voze zajedno s nama, a sve više i više se postepeno upuštaju u zabavu. Shvatio sam da ovo putovanje nije bilo samo inspirativno za mene. Kad se vratim kući, presretan sam i ushićen svim utiscima i 911 Dakarom, koji voli pješčane dine jednako kao i zaleđena planinska jezera, snježne puteve, zahtjevne padine i prazne autoputeve. Ovo vozilo mi je postalo nevjerovatno priraslo srcu tokom tih 75 dana i želim da proputujem svijet sa njim. I znam da nikada neće uspjeti.
Godinu dana kasnije, destinacija: Stuttgart-Zuffenhausen, Njemačka
Sada kada je kasno ljeto 2024., imao sam vremena da obradim utiske od prošle zime. Već sam radio na svojim narednim planovima kada sam dobio fascinantnu poruku: Programeri 911 Dakar u Štutgartu čuli su za mene i moje putovanje. Žele da me upoznaju. Jedva mogu da vjerujem – i zadivljen sam. Moj san se ne samo ostvario, već je i premašio sva očekivanja.
Sa iscrpljujućim letom iza sebe, ubrzo sam se našao ispred Porsche muzeja u Stuttgart-Zuffenhausenu, gdje je, na neki način, i počelo moje putovanje. Achim Lamparter, generalni menadžer projekta za 911 Dakar, je tu da mi je poželio dobrodošlicu. Za mene je on heroj jer su on i njegov tim omogućili moje putovanje. On stiže u 911 Dakar, naravno. Provodi neko vrijeme sa mnom, pruža uvid u uzbudljiv razvoj 911 i zanima ga da sazna kako je “njegov” 911 radio. Počinjem da hvalim automobil i obećavam da ću doći u posjetu negdje u 911. Uostalom, ovo nije bila naša poslednja avantura. Jednog dana ćemo proputovati cijeli svijet, sve do Štutgarta. Ja i moj 911 Dakar. Moj orao.
VEZANO
Kako Porsche koristi umjetnu inteligenciju u razvoju svojih vozila