Marx.ba

Bez tipičnog Teslinog spektakla, Elon Musk ovog je vikenda tiho pustio u promet prve robotaksije u Austinu. Radi se o pilot-projektu koji označava konkretan korak prema Muskovoj viziji budućnosti prijevoza bez vozača – ideji o kojoj govori više od desetljeća.
Za sada je riječ o ograničenoj usluzi dostupnoj samo nekolicini pažljivo odabranih korisnika – investitorima i utjecajnim osobama s društvenih mreža – koji su svoja iskustva prenosili uživo. Teslina električna vozila Model Y vozila su se samostalno kroz dio Austina, bez vozača za volanom, ali pod budnim okom zaposlenika u vozilu.
Iako su reakcije putnika uglavnom bile pozitivne – komentari o “glatkijoj vožnji od ljudske” i “impresivnoj autonomiji parkiranja” dominirali su objavama – prava vrijednost ovog testiranja leži u analizi performansi u stvarnim prometnim uvjetima, gdje su mnoge druge kompanije već doživjele ozbiljne zastoje, pa i katastrofe.
Tesla želi pokazati da njena tehnologija samovozećih vozila više nije samo obećanje, već funkcionalan proizvod. Iako se koristi samo 10 do 20 vozila unutar prostorno ograničenog područja, a vremenski okvir je ograničen na 6–24 sata, projekt se već sada promatra kao ključni test za budućnost Teslina poslovnog modela.
Za Muska i Teslu, ovaj pilot projekt ima izuzetnu stratešku težinu. Tesla se posljednjih mjeseci suočava s padom prodaje, pritiskom konkurencije i sve glasnijom kritikom na račun Muskova vodstva. Dionice su od početka godine pale za više od 20%, a pojedini analitičari poput Toma Narayana iz RBC Capital Marketsa ističu kako čak 60 % Tesline procijenjene vrijednosti počiva upravo na očekivanjima vezanim uz autonomnu vožnju.
Iako Tesla zasad nije najavila kada će robotaksiji biti dostupni široj javnosti, Musk najavljuje brzo širenje i implementaciju u druge američke gradove. No put do toga neće biti jednostavan.
Austin je već postao epicentar utrke za dominaciju nad autonomnim prijevozom. Waymo, podružnica Alphabeta (Googleova matična kompanija), agresivno širi svoju prisutnost u saradnji s Uberom, dok Amazonov Zoox paralelno provodi vlastita testiranja.
– Ako Tesla uspije skalirati ovu uslugu bez većih incidenata, to bi moglo redefinirati cjelokupnu strategiju kompanije i otvoriti vrata potpuno novom tržištu, tvrdi Dan Ives, analitičar iz Wedbusha.