Marketing X Business

Kako osnovati firmu u BiH: Koraci prema vlastitom biznisu

N. D.

(Foto: Ilustracija)

Kako otvoriti firmu u BiH? Imate ideju za biznis i želite je pretočiti u stvarnost? U nastavku govorimo o tome kako registrovati firmu, koliko vam treba vremena, novca i živaca.

Obrt ili pravno lice?

Prije svega, trebate odlučiti da li ćete poslovati kao obrt ili pravno lice ( d.o.o.). Osnivanje obrta je mnogo jednostavnije i jefitnije, u odnosu na firmu. Osnovne prednosti obrta su lakše mijenjanje osnovnih podataka (npr. adresa), jednostavnije je, brže i jefitnije zatvoriti obrt, te su također nize kazne za prekršaje u odnosu na pravno lice. Međutim, kao obrt možete registrovati samo jednu osnovnu djelatnost i to samo ako imate odgovarajuću stručnu spremu za datu djelatnost.

Također, kao obrtnik plaćate obavezne mjesečne doprinose na unaprijed definisanu osnovicu, odgovarate svom svojom imovinom, a ne samo do visine osnivačkog uloga kao sto je slučaj kod pravnog lica.

Dugoročno posmatrano, ukoliko želite razvijati biznis u širem smislu, preporuka je registrovani
firmu tj. d.o.o.

Šta mi treba da otvorim d.o.o.?

Za osnivanje firme nije vam neophodna odgovarajuća stručna sprema, ali ono sto se zahtijeva je da:

  • nemate neizmirenih obaveza u Poreznoj upravi (dokaz potvrda iz PU; 15,00 KM)
  • nemate registrovanih kazni na svom imenu (dokaz Izvod iz registra kazni-Opcinski sud; 11 KM -iznos takse Općinski sud Mostar)

Sljedeći korak je odlazak kod notara. Pretpostavimo da imate vec odabrano ime za vašu firmu. Notar će provjeriti u registru kompanija na Sudu da li je izabrano ime dostupno.

Potom trebate odrediti iznos osnivackog kapitala. Zakonski minimum trenutno iznosi 1.000 KM koje uplatite kao osnivacku ulog. Iznos osnivačkog kapitala uplaćujete na prelazni račun jedne od banaka u BiH (Uplatnica vam je potrebna kao dokaz koji prilažete sudu). Nakon završene registracije i otvaranja žiro racuna, ovaj ulog prebacite na račun firme. Naša preporuka je da ne idete na opciju uplate minimalnog iznosa osnivačkog kapitala, jer ćete odmah na početku imati troškova rada koji su iznos ovog iznosa od 1.000 KM, nego da uplatite veći iznos kako biste mogli pokriti početne troškove ( nabavka fiskalne kase, uplata takse opštini za početak rada firme, …) prije nego što počnete ostvarivati prihod.

Osnovni i najvažniji dokument za d.o.o. je njegov osnivački akt, koji vam sastavlja notar, a vi mu
trebati dati sljedece podatke:

  • ime i prezime, te adresa osnivača društva,
  • iznos početnog kapitala
  • ime i prezime direktora
  • sjedište firme, te djelatnosi kojima će se baviti

Ukoliko je direktor firme stranac, onda mora prijaviti boravište u BiH te dobiti radnu dozvolu, ali samo ukoliko na teritoriji BiH boravi duže od 90 dana. U suprotnom, mogu biti angažovani na osnovu menadžerskog ugovora bez zasnivanja radnog odnosa, te im nije potrebna radna dozvola.

Notarski troškovi su cca 800 KM (Iznos baziran na prosječnim troškovima osnivanja firmi od strane notarskih ureda u gradu Mostaru.)

Nakon pripreme sve potrebne dokumentacije, uz notarsku obradu te potpise osnivača, zahtjev za registraciju se predaje na Općinski sud. Ovaj korak obično obavlja notar.

Prosječno vrijeme za dobivanje Rješenja na sudu, na osnovu našeg iskustva, je oko 3-4 sedmice ( Opcinski sud Mostar). Da bi ste preuzeli Rjesenje sa Suda, trebate platiti sudske takse (cca 300,00 KM).

Šta nakon rješenja o registraciji?

Nakon završene registracije izrađujete pečat na kojem stoji naziv vaše firme. (Cijena 40-50 KM). potom je potrebno potpisati Ugovor sa certificiranim računovođom i Ugovor o zakupu prostora.

Sada imate sve potrebne dokumente da biste dobili svoj identifikacijski broj (ID) i statistički broj. Ova dva koraka obicno mi kao računovodstveni servis obavljamo za naše klijente, kako bi im uštedjeli vrijeme.

ID broj je ;licna karta; vase firme, dodjeljuje ga Porezna uprava, kojoj trebate podnijeti Zahtjev, uz koji prilazete: Rjesenje oregistraciji, Ugovor sa računovodstvom i Ugovor o zakupu. Id broj dobijete za dva-tri dana.

Nakon toga, potrebno je da vašu firmu registrujete u Registru preduzeća u Zavodu za statistiku, koja ce vam dodijeliti osnovnu šifru djelatnosti, onu koju vi odaberete da će biti vaša glavna djelatnost. Ovu šifru poslije možete mijenjati ukoliko bude potrebno. Obavijest o razvrstavanju dobijete isti dan.

Dakle, imate Rjesenje, ID broj, statistički broj, naredni korak je otvaranje žiro računa u banci.
Da biste otvorili žiro-račun u banci potrebno je dostaviti ovjerene kopije sljedećih dokumenata:

  • Rješenja o upisu u sudski registar
  • ID broj
  • Obavijest iz Zavoda za statistiku
  • Licna karta direkora

Naredni korak je fiskalizacija. Cijena fiskalne kase (najjednostavniji model) zajedno sa uslugom fiskalizacije kreće se od 700 KM. Ovlaštenoj firmi za fiskalizaciju prilažete osnovne identifikacijske dokumente firme ( kopije), te je obicno potrebno 3-5 dana za završetak fiskalizacije.

Zbog vrlo čestih upita da li firma kao d.o.o. automatski postaje i PDV obveznik, smatram bitnim napomenuti, da PDV registracija nije u vezi sa načinom registrovanja biznisa, te da ulazite u sistem PDV obveznika onog trenutka kada vaš promet pređe 100.000,00 KM u jednoj kalendarskoj godini, neovisno da li ste registrovani kao pravno lice ili obrt.

Autor: Elma Lizde – Agencija za računovodstvo i savjetovanje TIPS iz Mostara