Š.M.
Pyxis Ocean, teretni brod nosivosti 80 hiljada tona koji je zakupila kompanija za trgovinu poljoprivrednim proizvodima Cargill, upravo je završio svoje prvo putovanje između Šangaja i Singapura nakon ugradnje dvaju masivnih jedra od čelika i kompozitnih smola, prema izvješću Bloomberga.
To je prvi brod opremljen s dva jedra WindWings visokim 37,5 metara. Prema riječima dizajnera jedara, kompanije BAR Technologies, ta jedra potrošnju goriva mogu smanjiti za oko petinu. Ako eksperiment uspije, Cargill planira dodati jedra na još 10 brodova.
“Zbog toga će nova goriva biti mnogo dostupnija”, rekao je Jan Dieleman, predsjednik Cargillove brodarske tvrtke. “Vjetar je besplatan.”
Industrija koja zagađuje traži načine za smanjenje emisija
Ako više prijevoznika i vlasnika brodova pronađe načine za iskorištavanje obnovljivih izvora, kao što je vjetar, za pokretanje svojih ogromnih flota, sektor brodarstva poznat po zagađenju mogao bi se početi čistiti. Prema podacima najnovijeg istraživanja stakleničkih plinova koje je provela Međunarodna pomorska organizacija, taj sektor godišnje u atmosferu emitira istu količinu CO₂ kao 283 termoelektrane na ugalj.
Svako jedro WindWing na prosječnom putovanju može uštedjeti 1,5 tona goriva.
Iako je brodski promet pod sve većim regulativnim pritiskom za smanjenje emisija, napuštanje naftnih derivata predstavlja veliki logistički izazov i skup poduhvat. Velika većina svjetskog brodovlja koristi konvencionalna goriva dobivena iz nafte, pokazuje izvješće koje je prošle godine objavila brodska klasifikacijska organizacija DNV. Čak i nova generacija brodova često još uvijek ima pogon na naftne derivate.
Teretni brodovi već plove pomoću vjetra
Energija vjetra “jedna je od tehnologija koja će, čak i ako prijeđemo na niskoemisijska goriva u budućnosti, donijeti korist vlasniku broda, upravitelju broda“, rekao je za Bloomberg Santiago Suárez de la Fuente, voditelj učinkovitosti brodova pri brodarskoj klasifikacijskoj organizaciji Lloyd’s Register.
Putovanje uz pomoć vjetra, naravno, nije nova tehnologija. No od vremena kada su trgovački brodovi s više jarbola, koji su nekad dominirali morima u 19. stoljeću, prepustili svoju vlast jakim parnim brodovima pokretanim fosilnim gorivima, ta tehnologija polako se vraća.
Prema podacima Međunarodnog udruženja za brodove na vjetar, Pyxis Ocean pridružio se maloj floti od nešto više od 20 velikih trgovačkih brodova koji već rade s nekom vrstom pogona na vjetar.