N. D.
Oni koji poznaju pravila bontona neće morati razmišljati o tome ko koga kome predstavlja ili kako se ponašaju za poslovnim ručkom.
„Worksonality“ je zanimljiva engleska jezična tvorevina koja povezuje personality i posao, i označava imdž koji će pomoći pri postizanju poslovnog uspjeha da biste dospjeli tamo gdje ste naumili u poslovnoj hijerarhiji, ali različite vrste zanimanja traže različite osobnosti, tako i drugačiji „worksonality“. Muškarcima je lakše odabrati „učinkovitu„ odjeću za svoj posao ili zanimanje. No, „worksonality„ je ipak više orijentiran prema novim, modernijim zanimanjima koja su više izložena pogledu i gdje ljudi rade s ljudima, gdje ima puno „prvih„ početaka i puno predstavljanja.
Prema riječima stručnjaka, nekada je odijelo bilo poput back up plana, ako sve drugo ne upali, ali danas se nosi zato što pokazuje ono što jest. Danas nije obavezno imati odijelo, ali svi žele imati bar jedno, jer to je pouzdani način najboljeg mogućeg nastupa. Dobro odijelo pruža samopouzdanje i zaštitu poput urbanog štita, ali kad je odijelo loše – to je kao da ste pod stalnim napadom.
Rečenica koja zvuči poznato „there is only one chance to make a first impression (postoji samo jedna prilika da se ostavi prvi utisak)“ još uvijek nije poprimila ono značenje u svijesti koje zaista ima.
Priznajmo, kad se spremate na važan sastanak, kad očekujete da ćete upoznati osobu koja je značajna za vaš poslovni uspjeh, spremni ste sve podrediti tom, možda, i presudnom trenutku karijere. No, budimo iskreni, sve ono što toga trenutka jeste – stvarali ste godinama, teško i naporno, osvajajući centimetre terena kao da osvajate države.
Novo vrijeme, donosi liberalizam, čak i u odijevanju za posao. Ali prečesto se taj liberalizam pretvori u haos, jer se ljudi izgube. Stručnjaci, a i iskustvo govore isto – „causual friday“ unio je strah u uredske hodnike, jer niko ne zna kako bi se smio ili trebao odjenuti u petak. I nekako se pokazuje da je lakše kad je strogi zadani dresscode svih ostalih dana u sedmici.
Za dobar uredski look žene potrebno je nekoliko osnovnih elemenata: hlače, sako i suknja (uža, koja prati liniju tijela, obično do koljena, poznatija kao „penal“), bijela košulja, eventualno svilena bluza, jednostavni tanji kardigan, salonke ili manje formalna uredna cipela, dobra dnevna torba i kaiš.
– Nikad ne otkrivajte previše. Košulja ne smije biti prekratka, hlače preniske ili dekolte sumnjive dubine. Naramenice grudnjaka nemaju pravo biti izložene oku javnosti unutar radne sredine. Prozirno neće naići na odobravanje baš nigdje, a najkraća preporučena dužina suknje je nekoliko centimetara iznad koljena. Ako su vam salonke neudobne, zamijenite ih mokasinama ili uvijek dobrodošlim balerinkama. Čipkaste košulje, volani i haljine bez naramenica bit će puno bolje za večernji izlazak, kao i preuska odjeća bilo koje vrste – savjetuju stručnjaci.
Održava li se poslovni sastanak u vašim poslovnim prostorijama, a vi još niste završili svoje obveze i pretpostavljate da vas klijent mora pričekati još desetak minuta, poželjno je da se izvinite zbog narušenog rasporeda i zamolite ga da vas pričeka. Radi li se o većem kašnjenju, potrebno je izviniti se i zamoliti klijenta da se sastanak odgodi.
Kako biste izbjegli ovakve situacije, nužno je dobro organizirati radni dan i dogovoriti sastanke koji nisu pretijesno raspoređeni. Prigodom primanja posjetitelja ustanite, pružite ruku i pokažite posjetitelju na koje mjesto može sjesti, a vi sjedite nakon njega. Uvijek dočekajte i ispratite sugovornike s osmjehom.
Na kraju poslovnog sastanka otpratit ćete gosta do vrata, a važne goste do lifta ili stepenica. U slučaju da vi dolazite na poslovni sastanak i pritom kasnite više od dopuštenih desetak minuta, obavijestite osobu s kojom ste dogovorili sastanak. Kasnite li preko 15 minuta, poslovna etika nalaže da osobi koja vas čeka predložite da odgodite sastanak i zakažete ga za drugo vrijeme.
Posjetitelji tokom poslovnih posjeta, a osobito za vrijeme poslovnog sastanka, ne bi trebali primati telefonske pozive s mobitela. Pri dolasku na sastanak posjetitelj koji dolazi treba se pozdraviti, ispričati za eventualna kašnjenja i zahvaliti što je primljen.
Nakon što ste pozvani da sjednete, možete odložiti poslovnu torbu na pod pored stolca – ni u kojem slučaju na stol domaćina. Sako ne skidajte, osim ako vam to ne ponudi domaćin. Na kraju sastanka uvijek se pozdravite te zahvalite na prijemu i odvojenom vremenu.