N. D.
Vijeće EU za konkurentnost usvojilo je u ponedjeljak zajedničko stajalište o novim pravilima za smanjenje emisija iz motornih vozila pod nazivom Euro 7, koje prvi put uključuju ispuštanje opasnih krutih čestica i mikroplastike, koje nastaju tokom uportrebe kočnica i guma.
Nova pravila odnose se na emisije onečišćujućih tvari iz vozila iz automobila, kamiona i kombija i prvi put uključuju ispuštanje opasnih krutih čestica i mikroplastike, koje nastaju tokom upotrebe kočnica i guma, što znači da će vrijediti i za električne automobile i vozila na vodik.
– Električni automobili su su dosta teži. Gume se više troše, kao i kočnice, tako da nije iznenađenje. Ispuštaju mnogo kritih čestica i mikroplastike i sve to završava u zraku i vodi. Električni auto nije nikakva savršena zamjena za automobil na fosilna goriva, pa je jesano zašto je taj segment sada reguliran, kaže Anes Podić, iz EKO Akcije za Marx.ba.
Inače, ministri nadležni za unutrašnje tržište i industriju usvojili su zajedničku poziciju država članica na temelju kojeg će rotirajuće predsjedništvo pregovarati s Evropskim parlamentom o konačnom prijedlogu zakona. Usvojeno stajalište prilično je razvodnjeno u odnosu na prijedlog Komisije.
Vijeće je u svom stajalištu zadržalo postojeće granične vrijednosti emisija iz Euro 6 za laka vozila, dok za teška vozila predlaže niže granične vrijednosti emisija. Euro 7 također sadrži posebnu odredbu o gradskim autobusima kako bi se osigurala usklađenost s novopredloženim ciljem nulte emisije za ta vozila do 2030. godine.
Komisija je predložila stroža ograničenja za emisije ugljičnog monoksida i dušikova oksida iz kočnica i guma. Međutim, osam zemalja sa snažnom automobilskim industrijom protive se strožim pravilima, uz obrazloženje da su proizvođači automobila već sada pod velikim pritiskom jer se moraju prilagoditi odredbi o zabrani prodaje novih vozila s motorima na untrašnje izgaranje od 2035. godine.
Proizvođači automobila tvrde da je Euro 7, koji bi trebao na snagu stupiti 2025. godine, preskup, a da su ekološki dobici bili zanemarivi, da će im otežati prijelaz na električna vozila i prisiliti ih da ulažu u motore s unutrašnjim izgaranjem koji nemaju budućnost.
U saopćenju Vijeća ističe se da je s usvojenim stajalištem postignuta ravnoteža “između strogih zahtjeva za emisije iz vozila i dodatnih ulaganja u industriju, u trenutku kada evropski proizvođači automobila prolaze kroz transformaciju prema proizvodnji automobila s nultom emisijom”.
Pregovori o konačnom tekstu uredbe započet će kada Evropski parlament usaglasi svoju poziciju o prijedlogu Komisije.