Marx.ba
Danas društvo sve više stavlja naglasak na formu i privid, a manje na istinu, autentičnost i dublje vrijednosti, što definitivno može rezultirati gubitkom povjerenja među ljudima.
Posljedično, nedostatak vjere u iskrenost drugih dovesti će nas do skeptičnosti, sumnjičavosti i manjka povjerenja, piše Lider.
Sve je postalo instant, bez konteksta, i sve se mjeri lajkovima. U takvom društvu, povjerenje se suočava s izazovima. Laž postaje sveprisutna, a gubitak povjerenja postaje bolan. No, zašto nas laži naviše pogađaju kada dolaze od osoba koje volimo? Kako se laži manifestiraju na poslu i kako psiholozi mogu pomoći u njihovom otkrivanju?
Povjerenje je temeljni element međuljudskih odnosa, a laži imaju moć ozbiljno narušiti tu vezu, neovisno radilo se o poslovnoj ili bilo kojem drugom obliku veze. U svijetu gdje je laž postala široko rasprostranjena, važno je osvijestiti njene posljedice i pružiti podršku obnovi povjerenja.
Bolna iskustva
Laži koje dolaze od osobe koju volimo mogu biti posebno bolne i emotivno teške za nas. Naime, kada volimo nekoga (a kako god čudno zvučalo, voljeti možemo i šefa) razvijamo duboku emocionalnu vezu i temeljimo odnos na povjerenju. Problem laži i dubljih veza je da će u njima laž izazvati osjećaj izdaje na koju će se nadovezati razočarenje. Također, kod takve osobe ćemo izgubiti njenu idealiziranu sliku.
Gubitak idealizirane slike dovest će nas do osjećaja dezorijentiranosti (ne znamo kuda se okrenuti, kako dalje nastaviti), gubitka vjere i duboko povrijeđene emocionalne veze. Sljedeće što će se vjerovatno pojaviti je gubitak sigurnosti, nelagode i straha u odnosu na budućnost.
I na koncu, vjerovatno ćemo se osjećati izdanima. Izdaja je emocionalno vrlo bolno iskustvo jer se osjećamo prevareno i napušteno od strane osobe za koju smo vjerovali da nas cijeni i brine za nas. Taj osjećaj izdaje može biti duboko emocionalno povređujući.
Važnost etike
Korporativna kultura igra važnu ulogu u oblikovanju ponašanja zaposlenika u organizaciji. Ako korporativna kultura izaziva ljubomoru i pretjeranu kompetitivnost među zaposlenicima, vrlo vjerovatno će potaknuti laganje.
Ako korporativna kultura naglašava kompetitivnost između zaposlenika, dovesti će do stvaranja nezdrave konkurentske atmosfere. U takvom okruženju, zaposlenici će se osjećati pritisak da postignu rezultate i nadmaše svoje kolege. Kako bi se istakli ili izbjegli negativne posljedice, neki zaposlenici mogu posegnuti za laganjem kako bi prikazali bolje rezultate ili skrili informacije od drugih.
Također, korporativna kultura kojoj nedostaje transparentnosti i otvorenosti, zaposlenici mogu osjetiti nedostatak povjerenja prema nadređenima ili kolegama. Kako bi se zaštitili ili postigli određene ciljeve, odlučiti će se za laganje kako bi izbjegli negativne posljedice ili suočavanje s problemima.
Ako je korporativna kultura fokusirana isključivo na postizanje rezultata bez obzira na etiku ili moral, to može potaknuti zaposlenike da lako posegnu za laganjem kako bi postigli ciljeve. Ako su zaposlenici nagrađivani ili promovirani samo na temelju postignutih rezultata, a ne na temelju etičkog ponašanja, to može ohrabriti neetičko ponašanje kao što je laganje.
U kulturama gdje prevladava strah od kazne ili gubitka posla, zaposlenici mogu biti skloni laganju kako bi se zaštitili. Ako smatraju da će istina dovesti do negativnih posljedica po njihovu karijeru ili radno mjesto, mogu se odlučiti za laganje kao način izbjegavanja konflikata ili negativnih posljedica.
Ne samo kvantitet
I zato je važno uspostaviti zdravu korporativnu kulturu koja promiče transparentnost, povjerenje, saradnju i naglašava važnost etičkog ponašanja. To uključuje jasno definiranje vrijednosti organizacije, dosljedno primjenjivanje etičkih standarda, poticanje otvorene komunikacije i osiguranje da se rezultati ne cijene isključivo na temelju kvantiteta, već i na temelju kvalitete i etičkog odnosno timskog djelovanja.
Činjenica je da svako nosi svoje probleme i činjenica je da je danas teško biti iskren. Nekada smo, u kontekstu laži, bili žrtve, vjerovatno smo i sami lagali i griješili. Ali jedno je sigurno – niko ne želi da ga definira laž. Danas kada je sve postalo vrlo fragilno, kako u poslovnom, tako i privatnom okruženju pitanje je za što se možemo uhvatiti u trenutku kada gubimo tlo pod nogama. Gotovo sigurno, to će biti osoba u koju imamo povjerenja.