N. DEMIROVIĆ
Alen Šćuric, analitičar iz Hrvatske i jedan od najboljih poznavatelja stanja u avioprijevozu na ovim prostorima i šire, u razgovoru za Marx.ba govorio je o rezultatima četiri bh. aerodroma, ali i očekivanjima u ovoj godini.
Kako kaže jasno je da sva četiri bh. aerodroma žive na izuzetno jakim subvencijama vlasti, što svakako ne može biti stvar koja se može nazvati dobrom, ali to je jedini način da se privuće veći broj putnika. To radi Sarajevo, a posebno, Banja Luka, Mostar i Tuzla. Prema njegovim riječima Aerodrom Sarajevo jedini ima priliku za samodrživost, jer su ozbiljna kompanija, koja je već napravila dosta kvalitetnih stvari, počevši do novog terminala.
Marx.ba donosi Šćuricevu analizu o bh. aerodromima.
Sarajevo…
– Sarajevo raste izuzetno. Aerodrom Sarajevo ima više 20 posto više putnika nego je imalo 2019. godine i prema najavama za iduću godinu Sarajevo će i dalje rasti i vrlo vjerovatno preskočiti cifru od 1,5 miliona putnika u idućoj godini što je izuzetno dobro i na svemu tome treba čestitati njihovoj upravi. Rade ozbiljan posao. Definitivno imaju daleko najviše letova prema Bliskom Istoku kada se pogleda cijela regija, što je dosta logično, ali eto sad su krenuli sa Ryanairom, Wizzairom i ostalim kompanijama gdje je vrlo značajna količina letova prema zapadnoj Evropi tako da će Sarajevo nakon svih ovih povećanja imati vrlo zavidnu mrežu linija i prema Zapadu i prema Istoku. Zapravo je Aerodrom Sarajevo dobio onaj neki maksimum koji može imati, obzirom na svoje potencijale. Mogla bi tu doći još poneka linija prema Skandinaviji i nešto možda prema Parizu i Amsterdamu što fali, ali u principu više, manje to je to.
Banja Luka…
Banja Luka je isto tako pozbiljno porasla. Narasli su za nekih tri puta. Sa nekih 180 došli su na 460 hiljada putnika i to je zapravo najfacinantniji rast u cijeloj regiji, ali nakon tog ogromnog rasta vidimo da je priča pri kraju prošle godine malo splasnula. Ryanair i Wizzair su smanjili količinu letova, a tek ostaje da vidimo šta će biti tokom ove godine. Oni imaju neke najave da će imati priličnu količinu chartera, odnosno novih linija prema Grčkoj i drugim destinacijama za turiste. Osobno mislim da bi oni mogli preći pola miliona putnika i to bi za njih bilo optimalno barem do dogradnje terminala koja je nasušno potrebna za taj aerodrom. Radi se dosta pametnih poteza, evo konačno su poreknuli duty free shop, proširili su parkrialište, tako da će imati i neke ekstra prihode na tom aerodromu. No, sam aerodrom je komercijalno vrlo neisplativ, jer on živi na jakim subvencijama države. Oni će morati jako poraditi na tome da prestanu biti toliko ovisni o subvencijama i da se počnu samofinansirati, što je za sada želja koja je vrlo nerealna i neostvariva.
Tuzla…
Tuzla je ozbiljno stradala. U prošloj godini smo imali izvrsne najave i povećanje broja letova Wizzaira, a i dolazak Ryanaira što je bila ogromana stvar za Tuzlu da je i drugi prevoznik krenuo, ali je Ryanair nakon samo sedam mjeseci prekinuo letove i potpuno otišao iz Tuzle. Četiri mjeseca kasnije je svoju bazu sa dva aviona ukinuo i Wizzair koji sada leti samo devet letova, tako da je simbolično prisutan.
Tuzla se ozbiljno potrudila naći alternativu i našli su tu u malom, minijaturnom grčkom prijevozniku Lumiwingsu. Oni imaju samo dva aviona i to nije ozbiljna alternativa Wizzairu. Prvo govorimo o bitno manjem avionu, drugo govorimo o znato manjem broju putnika jer je to no name startup, za razliku od Wizzaira koji je vrlo profiliran. I na koncu priče ni izbliza neće imati toliki load faktor koliko je imao Wizzair. Vi znate da je Wizzair load faktor uvijek imao preko 90 posto, a Lumiwings ako će imati 75 posto onda su svi sretni i veseli. Ovdje govorimo o daleko manjem akumuliranom broju potnika koje ćemo imati i Tuzla tu ima ozbiljan problem šta napraviti. Mogu se potruditi vratiti neke linije Wizzaira, eventualno dovesti Ryanair ili druge prijevoznike koji su realni za ovaj aerodrom, poput Eurowingsa, Pegasusa ili Norwegiana. Koliko će uspjeti ostaje da vidimo, jer to nije posebno potentan aerodrom u okruženju koje ima. Dosta putnika uzimaju Beograd, Sarajevo, Banja Luka pa i Osijek, tako da nije baš ružičasta situacija ispred njih. Sada je pitanje kako će dalje aerodrom koji je stigao na 600.000 putnika, a sada bi mogao pasti na 400.000, a i to bi bio uspjeh.
Mostar…
Mostar je godinama stagnirao i padao. Jedno vrijeme uopšte nije imao letova. Sada nešto leti Croatia Airlines, međutim oni su se za godinu pred nama ozbiljno potrudili. Novi direktor je dao puno sebe i dovukao je za sada dva prijevoznika. Prvo je SkyAlps koji je jedna stvarno kvalitetna kompanija i koja će pokrenuti četiri linije iz Mostara, prema Rimu, Minhenu, Veroni i Bariju i sve te linije će sigurno biti hiper dobro popunjene i donijet će Mostaru značajan broj putnika.
Konačno pred potpisivanjem je i ugovor sa Air Srbijom tako da će Mostar imati i njhova tri leta, a ozbiljno se pregovara sa LOT-om. Postoji velika šansa da dođu oni sa letom za Varšavu. U tom slučaju Mostar će imati nekih šest, sedam linija, sa nekakvih 16 do 17 dnevnih polazaka što je stvarno značajna i respaktablina brojka. Još da se vrati Eurowings, što itekako planira Mostar, posebno jer je popunjenost tih aviona prema Dizeldorfu i Štutgartu izvanderdna. Prema njihovim podacima imala je 98 posto. I još ako tu dodamo ove chartere koje su do sada imali, može se govoriti da je realna brojka da Mostar pređe 100.000 putnika. Nije to isplativa cifra, ali nakon 20.000 putnika koliko su imali prošle godine, to bi bila stvarno značajna brojka.