Bloomberg Adria
Nakon teške i kompleksne 2022. godine za automobilsku industriju u Bosni i Hercegovini, koju je obilježio pad profitabilnosti zbog visoke inflacije, prošla godina je donijela blagi oporavak. Također, industrijska proizvodnja u BiH je 2023. završila padom od 3,8 posto na godišnjem nivou, međutim, taj pad se nije osjetio u automobilskoj industriji, gdje je proizvodnja motornih vozila, prikolica i poluprikolica, koja uključuje i proizvodnju komponenti, zabilježila rast od 4,8 posto.
– Stanje u automobilskoj industriji je stabilno i prodaja ide i više nego dobro”, za Bloomberg Adriju kaže Arnes Hubljar, COO Jifeng Automotive Interior BH.
Dodaje da je primjetno da je zbog dešavanja na geopolitičkom nivou došlo do pada industrije, ali u drugim branšama.
– Ono što sam primijetio jeste da se dio kolega iz polja industrije zaista trudi kroz razne projekte, seminare i druženja podići svijest o industriji, s posebnim fokusom na automobilsku industriju, kaže Hubljar.
Pojašnjava da su aktivnosti usmjerene na privlačenje novih investicija, s ciljem pozicioniranja BiH kao budućeg oslonca autoproizvođača s obzirom na to da se “kapaciteti i mogućnosti trenutnih dobavljača smanjuju, prije svega Češke, Slovačke, Poljske”.
U ovoj industriji, prema trenutno dostupnim podacima LRC-a iz 2022. godine, posluje oko 75 kompanija, koje su u 2022. godini ostvarile ukupne prihode od 794,4 miliona KM, što je za 10,1 posto više nego u 2021. godini. Prvih 10 na listi po prihodima je, prema podacima Dun&Bradstreet, u 2022. godini prihodovalo 680,2 miliona KM, te upošljavalo 3.613 ljudi.
Prošlu godinu Jifeng Automotive Interior je završio pozitivnim rezultatom i rastom prihoda. Tako je ostvaren planirani rast od 30 posto kako prihoda tako i investicija i novih zapošljavanja. U 2023. godini ova kompanija je uposlila 220 novih radnika, usvojeni su novi projekti i nove tehnologije, te su prostorni kapaciteti prošireni za dodatnih 6.000 kvadratnih metara.
Nedostatak kvalifikovane radne snage je gorući problem bh. ekonomije, što se osjeti i u automobilskoj industriji.
– S obzirom na bazni tim koji se trudi da istrenira sve nove kolege, ipak prevazilazimo taj izazov uspješno. Generalno je teško doći do radne snage i velika je borba na tržištu, ali zasad još uvijek uspijevamo da popunjavamo kapacitete prema potrebama rasta”, dodaje Hubljar.
Elektrifikacija vozila
Automobilska industrija u svijetu općenito prolazi kroz tranziciju u smislu prelaska s motora s unutrašnjim sagorijevanjem na električna vozila, što donosi nove izazove za ovaj sektor.
– Što se tiče same autoindustrije, nisam baš siguran u ovom momentu da će se baš tako lako izaći iz dizela. Nije samo pitanje vozila kao vozila, koje ima svoj cjenovni problem, nego i same infrastrukture. Jedan od izazova je upravo brzina razvoja te infrastrukture”, kazao je u emisiji Zoom In Bloomberg Adria TV Jasmin Salkić, CEO AC BLOK Peugeot.
Dodao je da vlasnici električnih vozila moraju dobro planirati put, da bi znali gdje će i koliko stati, koja je jačina punjača i koliki je range napunjenih vozila.
– U autoindustriji se tek očekuje prava tranzicija, odnosno ono vrijeme gdje će konvencionalna vozila imati određeni pad u proizvodnji, a povećat će se količina proizvodnje električnih automobila, kazao je Armin Mulović, brand manager marke Porsche za BiH u kompaniji Porsche BH.
Dodao je da dolazimo u situaciju da su lageri novih i rabljenih vozila prenatrpani, bez obzira na to što je u 2023. godini veliki broj vozila izbačen na cestu.
– Mislim da će 2024. godina biti još izazovnija jer tržište u BiH doživljava tranziciju koja je veoma spora”, istaknuo je Mulović.
Sve ove promjene podrazumijevaju i prilagođavanje bh. kompanija koje sarađuju s inozemnim proizvođačima. Mnogi od njih već duži niz godina prate ovu transformaciju uvodeći potpuno nove segmente proizvoda namijenjenih za nove tipove vozila, te proširuju svoj portfolio na druge segmente industrije.
– Za nas kao proizvođače komponenti i konzola koje nisu direktno povezane s pogonskom snagom vozila ne mijenja se puno. Mi smo trenutno u fazama osvajanja novih projekata i svakako smo već počeli dobivati i narudžbe za komponente za električna vozila”, dodaje Hubljar.
Jifeng Automotive Interior i u 2024. planira rasti za minimalno 30 posto. Planirane su nove investicije i nova zapošljavanja.
– Trenutni projekti ulaze u svoje kulminacije, pa ćemo proizvodne linije maksimalno koristiti, a također startamo s dodatnim projektima, jedan od njih su i komponente za novo električno BMW vozilo, kaže Hubljar.
Šta se očekuje u EU
Rast prodaje automobila u Evropskoj uniji mogao bi usporiti na pet posto u 2024. godini nakon rasta od 14 posto u 2023, jer se volumeni zadržavaju blizu recesijskih minimuma, a ekonomija ostaje slaba, smatraju Gillian Davis i Michae Dean, analitičari Bloomberg Intelligencea.
Dodaju da je prodaja novih automobila u regiji završila 16 uzastopnih mjeseci rasta s padom od tri posto u decembru. Udio baterijskih električnih vozila (BEV) u 2024. godini može zastati uslijed smanjenog entuzijazma potrošača.
– Izazovno makroekonomsko okruženje možda neće značiti manju prodaju automobila u 2024. godini, budući da je volumen još uvijek blizu prethodnih evropskih recesijskih minimuma, a očekujemo da će se neto cijene smanjiti kako bi proizvođači automobila konkurirali za tržišni udio, navode oni.
Ipak, dodaju, stegnuti budžeti potrošača uslijed upornih visokih kamatnih stopa mogli bi ograničiti rast prodaje na jednocifren nivo.
Ističu da je rast prodaje baterijskih električnih vozila (BEV) počeo usporavati, te predviđaju da će BEV prodaja blago porasti u Evropi na 18 posto udjela u prodaji u 2024. u poređenju s otprilike 15 posto u 2023. godini.