Marketing X Business

Borba za putnike: Sjeverna Makedonija, Slovenija i BiH ciljaju nove rute putem subvencija

Marx.ba

(Foto: Aerodrom Sarajevo)

Nekoliko aerodroma u bivšoj Jugoslaviji trebalo bi da imaju koristi od subvencija koje daju državne ili lokalne vlasti avio-kompanijama koje su spremne da započnu rad. Trenutno su u toku tri javna poziva vezana za Sjevernu Makedoniju, Sloveniju, ali u BiH aerodrome u Sarajevu i Mostaru.

Vlada Sjeverne Makedonije objavila je javni poziv avio-kompanijama za pokretanje novih linija ka aerodromima u Skoplju i Ohridu u zamjenu za subvencije. Iako je makedonski ministar saobraćaja ranije nagovijestio da će uslovi tendera biti prilagođeni kako bi privukli širi spektar prevoznika u odnosu na prethodne pozive, uslovi ostaju uglavnom nepromijenjeni. Samo aviokompanije koje su prošle godine prevezle najmanje pet miliona putnika i ostvarile profit od najmanje deset miliona eura mogu se prijaviti. Finansijska podrška će se dodijeliti na osnovu faktora kao što su trajanje operacija, učestalost sedmičnih letova, atraktivnost odredišnog aerodroma i broj mjesta dostupnih za prodaju. Tender je otvoren za sve aviokompanije i nije ograničen samo na evropske. Odabrani prevoznici dobit će devet eura po dolasku u Skoplje i dvanaest eura po dolasku u Ohrid u periodu od tri godine. Rok za podnošenje ponuda je 7. oktobar.

Slovenija je objavila peti tender za aviokompanije za uvođenje novih linija u zemlju. Ministarstvo za infrastrukturu je ranije izdvojilo ukupno 16,8 miliona eura sredstava za avioprevoznike u periodu od 2023. godine, kada je raspisan prvi javni poziv, do 2026. godine, kada se očekuje posljednji poziv, iako se može produžiti ako ostane sredstava. Do sada je potrošeno samo 1,1 milion eura. Sredstva su jednaka pokrivanju 50 posto naknada prevoznika na novoj ruti. Samo aviokompanije registrovane i bazirane u Evropskom zajedničkom vazdušnom prostoru (ECAA) imaju pravo na subvencije. ECAA se sastoji od država koje su dio Evropske unije, kao i Albanije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Islanda, Sjeverne Makedonije, Norveške, Kosova i Crne Gore. Slovenačka vlada prvenstveno cilja na uvođenje letova iz Beča, Kopenhagena, Madrida, Praga, Berlina, Rima, Štokholma, Osla, Barcelone i Lisabona, iako su sve destinacije unutar ECAA prihvatljive. Zainteresovani prevoznici imaju rok do 16. septembra, , da dostave svoje prijave. Njihovo otvaranje neće biti javno i obaviće ga Komisija za dodjelu pomoći u roku od 15 dana od isteka roka za tender, piše EX YU aviation.

Turistička zajednica Kantona Sarajevo raspisala je javni poziv aviokompanijama za uvođenje novih linija do glavnog grada Bosne i Hercegovine uz subvencije. Sredstva će biti raspoređena aviokompaniji ili prevoznicima koji žele otvoriti bazu u gradu, onima koji pokreću letove do neopslužene destinacije iz Sarajeva, onima koji započinju operacije na jednoj ili više ruta za koje se smatra da su od strateškog značaja, a koje nisu opslužene ili održavane pet puta sedmično ili manje, kao i one koji obavljaju duge letove iz Sarajeva, odnosno usluge duže od šest sati.

Aerodrom prvenstveno cilja na uvođenje tridesetak evropskih destinacija, od kojih su neke već opslužene. Avio-kompanije koje se prijavljuju za shemu subvencija moraju saobraćati na novim rutama najmanje dva puta sedmično, dok se čarter usluga može održavati jednom sedmično. Moraju se koristiti avioni sa kapacitetom od preko pedeset putnika, a za sredstva su kvalifikovani i sezonski i cjelogodišnji letovi. Zainteresovani prevoznici imaju rok za prijavu do 1. oktobra. Tačna vrijednost subvencija nije javno objavljena.

Konačno, pokrenute su tenderske procedure za aviokompanije zainteresirane za otvaranje baze na aerodromu Mostar 2025. godine u zamjenu za subvencije. Zainteresovani prevoznici imaju rok da dostave ponude do 17. septembra,a tačne uvjete tendera mogu dobiti samo zainteresirani prijevoznici ako se direktno obrate Aerodromu Mostar.