Marx.ba

Nije moguće ispuniti evropske zahtjeve aviokompanijma da do 2030. godine šest posto goriva kojeg avioni koriste mora biti takozvano SAF ili održivo avionsko gorivo, upozorili su čelnici nekolicine evropskih aviokompanija ističući kako je problem u cijeni i nedovoljnoj dostupnosti zelenog goriva.
Ta tvrdnja je dosad najdirektnija i najoštrija kritika upućena Evropskoj komisiji i njenom regulatornom pristupu održivosti te je pomalo zatekla evropske dužnosnike.
SAF gorivo je bio-komponenta koja se proizvodi iz sirovina koje zadovoljavaju kriterije održivosti te se miješa s fosilnim avionskim gorivom.
Izvršni direktori kompanija poput Ryanaira, Lufthanse ili prijevoznika Air France-KLM odmaknuli su se od zelene retorike koju su promicali proteklih godina.
– Trebamo strategiju za avijaciju u EU kako bi imali SAF po konkurentnim cijenama. Ako se ne djeluje sada, onda je jedino realistično rješenje odgoditi rokove za primjenu ciljeva, smatra Luis Gallego, glavni izvršni direktor kompanijw IAG koja je vlasnik British Airwaysa, prenose Financije.
Mišljenje čelnika avio prijevoznika podupire i Međunarodno udruženje za zračni prijevoz (IATA) čiji je glavni direktor Willie Walsh rekao da se ne može pretvarati kako su ti ciljevi smisleni i ostvarivi.
– Nikad to nisu ni bili, rekao je za Reuters.
Ipak, zasad predstavnici aviokompanija nisu zaključili da je cilj zadan tom sektoru da se do 2050. godine ostvari nulta stopa emisija neostvariv.

SAF je tri do pet puta skuplji nego uobičajeno avionsko gorivo i čini tek 0,3 posto ukupne globalne opskrbe avionskim gorivom. Za evropske prijevoznike regulativa kaže da ove godine moraju koristiti dva posto SAF-a u ukupnom miksu i da to treba do 2030. narasti na šest posto.
Najnoviji izvještaj globalne konsultantske kompanije Boston Consulting Group navodi da aviokompanije i aerodromi ulažu tek jedan do tri posto prihoda ili budžetskih izdataka na SAF.
Čelnici avio prijevoznika poručuju da će nastaviti pritiskati Evropsku komisiju da omogući više novaca za gradnju pogona za proizvodnju SAF-a jer će bez toga ciljevi morati biti pomaknuti.
Bruxelles se zasad ne osjeća previše pogođenim pritužbama prijevoznika.
– Smatramo da su sadašnji ciljevi oko SAF-a realistični i ostvarivi, objavila je Evropska komisija u odgovoru na tvrdnje iz aviokompanija.
Evropski povjerenik za transport Apostolos Tzitzikostas rekao je ipak da će razgovarati sa čelnicima avionskog sektora.
Jedna od primjedbi europskim regulatorima je da bi trebali više uzeti u obzir globalne promjene oko narativa održivosti nakon dolaska Donalda Trumpa u Bijelu kuću.
Glavni izvršni direktor Ryanaira Michael O’Leary ističe da najveće naftne kompanije smanjuju svoje programe za proizvodnju SAF-a.

Europski prijevoznici se žale i da im pravila nameću nepravedan trošak u odnosu na međunarodne prijevoznike koji ne moraju ispunjavati iste ciljeve i lete prema dalekim destinacijama.
Oni smatraju da, slično kao i u automobilskom sektoru, putnička avijacija može imati koristi od određenog popuštanja u zahtjevima.
– Znamo svi da se počelo za Zelenim planom da bi se onda prešlo na Plan za čistu industriju. Mislim da trebamo i praktičniji plan za prilagodbu, kazao je glavni izvršni direktor Lufthanse Carsten Spohr.
VEZANO