Marketing X Business

Direktorica TZ Elvira Dilberović-Ćemalović za Marx.ba: Mostar treba biti prepoznat tokom cijele godine

N. DEMIROVIĆ

(Foto: Youtube/printscreen)

Grad Mostar, koji svakodnevno posjećuju domaći i strani turisti, te slovi za jedan od najpoznatijih turističkih potencijala na prostorima Bosne i Hercegovine, konačno je u decembru prošle godine dobio svoju Turističku zajednicu.

Zadaće je prije svega briga za strategiju razvoja turizma u tom gradu, a na poziciju direktorice Turističke zajednice Grada Mostara imenovana je Elvira Dilberović-Ćemalović, bivša ambasadorica Bosne i Hercegovini u Švedskoj.

Posao koji svakako nije nimalo lagan, ali Dilberović-Ćemalović se prihvatila rada i nije tu bilo prazne priče. Sezona je rano počela i krenulo je jako dobro. Kako je najavila, uloženi su i ulažu se dodatni napori da se Mostar održi ne samo kao top historijsko-kulturna destinacija nego destinacija s puno drugih sadržaja a kako bi zadovoljili što šire interese.

U razgovoru za Marx.ba direktorica Turističke zajednice Grada Mostara govorila je o ostvarenom, onome što treba biti i pružiti Mostar i planovima koje imaju u Turističkoj zajednici kako bi ovaj bh. biser bio još atraktivniji za turiste iz cijelog svijeta.

Kako gledate na ostvarene turističke rezultate?

– Bitno je, prije svega, istaći da Turistička zajednica Grada Mostara egzistira nepunih šest mjeseci, što znači da je ovo naša prva sezona koju pratimo i analiziramo. Ukoliko gledamo na uspješnost sezone u Gradu Mostaru, u smislu broja turista, evidentan je porast, ali moram naglasiti kako u Gradu Mostaru, kao ni u Bosni i Hercegovini ne postoji precizni sistemi mjerenja i praćenja inostranih turista, tako da je svako oglašavanje brojki neprecizno. Podaci koji se dostavljaju Federalnom zavodu za statistiku su paušalni.

Grad Mostar sa sigurnošću zna broj turista koji organizirano dolaze autobusima, jer je Grad ranije uveo vinjete, što smatram odličnim potezom Grada Mostara. U saradnji sa UNESCO-m, obezbijeđene su i kamere na ostalim prilazima Gradu, kako bi se izbjeglo nenaplaćivanje vinjeta.

Hotelski kapaciteti u Gradu su potpuno popunjeni i nemoguće je naći smještaj do kasne jeseni, što dokazuje da turista ima. Privatni smještaji su, također popunjeni, no, Grad i Kanton nemaju podatke o ukupnom broju privatnih smještaja.

Šta je ono što nudi Mostar i kakav treba biti?

Činjenica da je Wonderlust Travel Magazin Mostar predložio kao Most Desirable City, te da putem glasanja na njihovoj stranici može ponijeti takvu titulu, dovoljno govori o tome kakav je Mostar i što može ponuditi. Međutim, osim UNESCO zaštićene baštine, te mnogobrojnih spomenika materijalne i nematerijalne baštine i kulturno-historijskog blaga, Mostar treba biti prepoznat i po turističkim sadržajima koji se nude građanima, domaćim i inostranim turistima tokom cijele godine. To bi značilo da se što skorije uvede precizan sistem upravljanja destinacijom, koji, po mom skromnom sudu, nije moguće razviti bez uvođenja nacionalne platforme koja uvezuje graničnu policiju, MUP, Ministarstvo prometa i komunikacija, Ured za strance i druge neophodne institucije, pomoću koje bismo u svakom trenutku znali koliko turista dolazi u BiH, koje gradove najviše posjećuju, koliko dana borave, koliko novca troše, šta ih najviše zanima, itd.

Bez takvih podataka, nema ozbiljne i projicirane strategije turizma, niti održivosti destinacije. Prevažno je urediti angažman vodiča, kako u smislu uvođenja samo lincenciranih vodiča, tako i da strane grupe moraju angažirati domaćeg vodiča, jer naprosto ne znamo što neko prezentira o Gradu i Bosni i Hercegovini. Već smo održali nekoliko sastanaka, kako bismo se približili naboljem rješenju.

Trenutna popularnost Mostara kao turističke destinacije ne smije nas zavarati, jer je turizam grana koja je vrlo osjetljiva na promjene ekonomske, geopolitičke i druge prirode, samo se prisjetimo posljedica uzrokovanih COVID-om.

Koliko je moguće stvari unaprijediti i šta bi trebalo prioritetno učiniti?

U saradnji sa Gradom Mostarom i UNESCO-m radi se na doradi Pass kartice Grada Mostara, koja bi, zasigurno, doprinijela promociji Grada i sadržaja koji se nudi turistima, ali i povećala prihode koji bi se koristili za razvijanje turističke infrastrukture.

(Foto: Facebook/Visit Mostar)

Turistička zajednica Grada Mostara nastoji kreirati turističku priču u kojoj će primat imati lokano stanovništvo, u smislu proizvodnje i ponude autohtonih rješenja, specifičnosti koje nudi ovaj prostor. U tom smislu, uskoro pokrećemo Javni poziv za idejno rješenje suvenira Turistička zajednica Grada Mostara , kako bismo, osim nagrađenih suvenira, kreirali bazu suvenira kojima se promoviraju lokalne specifičnosti Grada i Hercegovine, te pomogli distribuciju takvih proizvoda, čime se jača održivost lokalnih proizvođača i umjetnika, ali i raznolikost u smislu turističke ponude.

Druga nam je zadaća da upravljamo turističkim resursima poput Blagaja, Rujišta, Mostarskog jezera, Drežnice, Ruišta, kako bi se fluktuacija turista u Starom gradu smanjila i interes turista proširio na druge lokalitete koji imaju šta za ponuditi. U svim tim namjerama potrebna nam je podrška lokalne vlasti i institucija. U realizaciji smo projekta Park Slavena Rujište, koji je ocijenjen najboljom ocjenom od strane UNDP-a, kako bismo proširili sadržajne kapacitete Rujišta.

U saradnji sa Francuskim institutom u Sarajevu i Mostaru, planiramo održati konferenciju o urbanoj poljoprivredi, jer držimo da se u sklopu održivog turizma ne smije zanemariti utjecaj klimatskih promjena, tako da slijedi „ozelenjivanje“ Grada i prvi zeleni krov u Gradu.

Kako vidite ulogu Aerodroma Mostar?

Sa Aerodromom Mostar potpisali smo Sporazum o saradnji, čime smo istakli važnost njegovog dobrog poslovanja u cjelokupnoj turističkoj politici Grada. Organizirali smo FAM trip sa Republikom Srbijom neposredno pred uvođenje linije Beograd-Mostar, Mostar-Beograd. Trodnevni FAM trip je omogućio boravak naboljih turoperatera i novinara iz Srbije u Mostaru i Hercegovini, a sastanci B2B rezultirali su novim paket aranžmanima.

Učešćem na sajmovima promoviramo Aerodrom Mostar, te smatramo da stručna analiza jeste preduvjet uvođenja novih linija, a Turistička zajednica Grada Mostara je puna podrška u promoviranju destinacije koja bi pomogla punjenju tih linija.

Šta očekujete tokom ljetnog perioda?

– Grad nudi dosta zanimljivih sadržaja kulturno-umjetničke prirode, imali smo Summer Fest, jako dobar Festival, slijedi Mostar Blues & Rock festival, potom Jazz festival, Art festival, Skokovi sa Starog mosta, obilježavanje 20 godina obnove Starog mosta s koncertom Hari Mata Harija, Moba street food, Mostarsko ljeto 2024., itd.

TZ GM organizira Ljetno kino u periodu od 25.07. do 07.08. 2024. godine, na lokaciji park Zrinjevac i na platou ispred Hamama u Starom gradu, u saradnji sa Francuskim institutom i Institutom Yunus Emre. Sadržaja ne nedostaje, Grad treba da živi i u večernjim satima, ne samo danju.

Očekujem, dakle, da građani i turisti Mostar dožive kao Grad multikulturalnosti, bogate historije, dobrih domaćina, a ne grad prosjačenja, džeparoša, kiča, tako da očekujem i angažiranost instuticija koje su nadležne za takve probleme.

Povezani članci