Marketing X Business

EBRD i EU podržavaju digitalni preobražaj bh. proizvođača slatkiša

Marx.ba

(Foto: EBRD)

U Ilijašu pored Sarajeva, topli miris karamele i pečenog keksa širi se iz skromne tvornice smještene među brdima. Uđite unutra i pronaći ćete ne samo utješnu nostalgiju za dječjim slatkišima, već i priču o otpornosti, tradiciji i digitalnoj transformaciji, piše EBRD.

Ovo je dom Kondise, prvog proizvođača karamele u Bosni i Hercegovini. Porodična i ukorijenjena u zajednici, kompanija sada redefinira šta znači biti tradicionalni slastičar u modernom svijetu. Uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropske unije, Kondisa je prihvatila digitalizaciju bez žrtvovanja duše svog porodičnog biznisa.

Sve je počelo 2008. godine, kada je porodica Rondić, nakon godina bavljenja pekarstvom, odlučila stvoriti nešto svoje. Ono što je počelo kao skroman poduhvat ubrzo je preraslo u prepoznatljiv brend, poznat po svojim čajnim keksima, slanim grickalicama i voljenom rahat lokumu.

Kondisa je 2013. godine napravila hrabar potez, postavši prva kompanija u zemlji koja proizvodi karamele. A sada, 2025. godine, dokazuje da digitalne inovacije i tradicija nisu međusobno isključive.

– Digitalizacija nije značila preuzimanje kontrole nad hladnim mašinama – već održavanje konkurentnosti, efikasnosti i održivosti, bez kompromisa u pogledu onoga što jesmo. Željeli smo koristiti tehnologiju ne da bismo zamijenili ljude, već da bismo im pomogli, kaže Samir Rondić, osnivač i vlasnik Kondise.

Ta vizija je oživjela uz pomoć EBRD-ove inicijative “Go Digital in Bosnia and Herzegovina” – programa koji sufinansira EU, a koji pomaže malim i srednjim preduzećima (MSP) da se prilagode digitalnim procesima i usklade sa standardima EU.

Nakon što je dobila kredit od Raiffeisen banke BiH, jedne od partnerskih banaka programa, Kondisa je unaprijedila svoju liniju za proizvodnju karamele, transformirajući delikatan i dugotrajan zanat u pojednostavljen i precizno kontroliran proces.

Nakon uspješnog završetka investicionog projekta, Kondisa je dobila grant EU u ukupnom iznosu od 15 posto iznosa kredita, što je olakšalo njenu investiciju.

Rezultati investicije su impresivni. Tamo gdje su serije ranije bile nepredvidljive i nedosljedne, nove mašine, sa svojim ugrađenim senzorima i automatizacijom, sada proizvode karamele sa savršenom teksturom, punjenjem i oblikom, svaki put. Proces, koji je nekada trajao satima kada su se karamele pravile ručno, sada se završava za nekoliko minuta, bez žrtvovanja kvaliteta.

Ljudsko učešće je i dalje ključno, ipak.

– Naš tim je prošao opsežnu obuku. Automatizacija je olakšala zadatke, ali naši zaposlenici su i dalje srce fabrike, kaže Rondić.

Ljudi su uvijek na prvom mjestu

U fabrici vlada optimistična atmosfera. Mnogi radnici su u Kondisi više od decenije – a neki i duže.

I taj duh se nije promijenio, čak ni s novom tehnologijom. Ako ništa drugo, postao je jači. Zaposleni izvještavaju o manjem fizičkom naporu, poboljšanim higijenskim standardima i većem fokusu na kontrolu kvalitete – sve uz zadržavanje ručne izrade brenda.

Čak i sa novom tehnologijom, Kondisini tradicionalni recepti ostaju netaknuti. Jedino što se promijenilo je koliko se efikasno i održivo ti recepti oživljavaju.

– Naš novi sistem nam omogućava bolje planiranje, smanjenje otpada i praćenje emisija. To nije dobro samo za poslovanje, već je dobro i za planetu, objašnjava Rondić.

Podrška digitalizaciji bosanskih preduzeća

Gledajući unaprijed, Kondisa ima još ambicioznije planove. Firma namjerava dalje ulagati u digitalne alate kako bi ojačala svoje prisustvo na lokalnim i regionalnim tržištima.

Upravo je za to i osmišljen program Go Digital u Bosni i Hercegovini – da podrži rast i konkurentnost lokalnih preduzeća. Do danas je pomogao više od 200 bosanskohercegovačkih kompanija da povećaju svoju produktivnost unapređenjem proizvodnih procesa, ulaganjem u zelena rješenja, energetski efikasnu opremu, energetski efikasna vozila i softverska rješenja.

– Mala i srednja preduzeća igraju ključnu ulogu u postizanju ciljeva digitalne i zelene tranzicije, što naglašava potrebu za povećanjem njihovih ulaganja u održive poslovne prakse, objašnjava Stela Melnić, šefica EBRD-a za Bosnu i Hercegovinu i dodaje:

– Ipak, mnoga mala i srednja preduzeća se i dalje bore da osiguraju adekvatno finansiranje za ulaganja u digitalizaciju. Ovaj program nastoji da riješi te finansijske nedostatke poboljšanjem i digitalne svijesti i pristupa finansiranju putem naše mreže partnerskih finansijskih institucija.

Nadovezujući se na uspjeh bosanskog programa, inicijativa se sada širi na ostatak Zapadnog Balkana.

VEZANO

Dolazak predstavnika 25 saudijskih kompanija velika prilika za BiH