Marx.ba

Evropska komisija razmatra uvođenje panevropskog programa subvencija kako bi potakla potražnju za električnim vozilima (EV) te kako bi se pomoglo posrnuloj evropskoj automobilskoj industriji.
Potpredsjednica Komisije, Teresa Ribera, potvrdila je tokom Svjetskog ekonomskog foruma u Davosu da službenici trenutno oblikuju opcije za takav program poticaja.
– Ima smisla razmotriti kako iz panevropske perspektive olakšati ove mjere, umjesto da se oslanjamo na nacionalne subvencije – izjavila je Ribera za Financial Times, upozoravajući na opasnost od međusobnog suparništva između nacionalnih modela poticaja.
Njemački kancelar Olaf Scholz otkrio je da Komisija razmatra prijedlog EU programa subvencija koji je upravo Njemačka i predložila nakon što su 2023. naglo ukinuli vlastiti sistem poticaja, što je uzrokovalo znatan pad prodaje električnih vozila.
Raznolikost u nacionalnim poticajima
Iako mnoge članice EU nude poticaje za električna vozila, uvjeti se značajno razlikuju, dok neke zemlje niti nemaju subvencije za električna vozila što je sasvim prihvatljivo jer su takva vozila uglavnom skuplja i kupuju ih kupci dubljeg džepa, često kao drugi automobil.
Dizajniranje panevropskog sistema koji bi bio usklađen s pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO) te istovremeno spriječio preusmjeravanje subvencija kineskim proizvođačima automobila predstavlja znatan izazov za Bruxelles jer udjel kineskih proizvođača na europskom tržištu ubrzano raste, piše Lider.
Ribera priznaje da je potrebna delikatna ravnoteža između ubrzane elektrifikacije i trenutnog kapaciteta evropskih marki da zadovolje potražnju.
– Postoji nesklad između onoga što evropski brendovi mogu pružiti u smislu količine i kvalitete te onoga što želimo vidjeti na našim cestama, izjavila je.
Podrška industriji
Nije tajna da je automobilska industrija u Evropi na koljenima, a upravo je ta industrija jedna od ključnih za evropsku ekonomiju, pa nije čudno da Komisija razmatra širok spektar mjera kako bi se sektor spasio i kako bi mu se pružila podrška. Zbog toga, Ribera naglašava potrebu za sveobuhvatnim pristupom kako bi proizvođači mogli modernizirati kapacitete i kako bi se mogli prilagoditi globalnim zahtjevima.
Međutim, odbacila je mogućnost odgađanja roka za prestanak prodaje vozila s unutrašnjim izgaranjem 2035. godine.
– Industrija traži predvidivost i jasnoću pa nema smisla ponovno otvarati raspravu jer bi to kaznilo prve proizvođače koji su ozbiljno pristupili prilagodbi, rekla je.
S druge strane, otvorena je za prilagodbu godišnjih ciljeva prodaje EV-a i kazni za proizvođače koji ih ne ispune. Postoji i mogućnost alternativnih obveza kroz investicije, kaže ona, dok proizvođači automobila upozoravaju da plaćanje kazni može ugroziti njihova ulaganja u električna vozila, dok kupnja kredita od kineskih proizvođača samo dodatno jača konkurenciju iz Kine.
Ribera je najavila i mogućnost produženja zahtjeva za prijenos tehnologije stranim proizvođačima koji žele osnovati proizvodne pogone u EU. Prošle godine Bruxelles je odlučio da će strani proizvođači koji primaju EU potpore za razvoj baterija morati podijeliti dio tehnologije s lokalnim partnerima.
Ribera je istakla kako EU može naučiti od Kine, koja je prije 30 godina uvela stroge zahtjeve za zajednička ulaganja i prijenos tehnologije evropskim proizvođačima. Osim automobilskog sektora, Komisija razmatra širenje mjera za zaštitu evropske industrije. Jedna od tih mjera su zahtjevi za korištenje lokalnih komponenti kako bi se zaštitili evropski proizvođači vjetroturbina, koji su suočeni s jakom konkurencijom kineskih kompanija.
Ne odustaju
Ribera je naglasila da EU ostaje predana ciljevima dekarbonizacije, unatoč odlukama američkog predsjednika Donalda Trumpa da ukine “nepravedne subvencije” za električna vozila i napusti Pariški sporazum o smanjenju emisija.
– Svijet je mnogo veći od SAD, a postoje brojni partneri koji razumiju važnost zajedništva u borbi protiv klimatskih promjena, zaključila je.
Kao i mnogo puta do sada, čini se da će si EU ponovno pucati u nogu pregrštom svojim pravila i regulacija koje zapravo samo usporavaju razvoj i inovacije, što se vidi i po usporedbi BDP-a SAD i EU.
VEZANO
Projekat EENergy: Podrška malim i srednjim preduzetnicima u BiH