Marketing X Business

Finansijski ili operativni leasing: Zašto je na Balkanu popularniji jedan, a u EU drugi

N.D.

Korisnici leasinga mogu biti pravne, ali i fizičke osobe.

U suštini, leasing znači najam nekog objekta, primjera radi automobila. Korisnici leasinga mogu biti pravne, ali i fizičke osobe. Rokovi plaćanja, vrijednosti objekta leasinga i sl. su u pravilu jednaki kod operativnog i finansijskog leasinga.

Glavne razlike su da po isteku finansijskog leasinga vi postajete vlasnik objekta leasinga, a kod operativnog leasinga ne otplaćujete cijelu vrijednost, već postoji „ostatak vrijednosti”, a objekt leasinga vraćate leasing kući.

U praksi stvari nisu komplikovane. Iako to ne mora biti jedini predmet leasinga, najlakše je stvari postaviti kroz kupovinu automobila.

Ako imate dovoljno gotovine, u pravilu vam se najviše isplati kupiti automobil za keš, jer nećete plaćati kamate, iako se i tu može naći iznimka, primjera radi, kod poduzetnika kojima se u pravilu više isplati leasing jer im ulazi u troškove poslovanja.

Za većinu neizostavno rješenje je neki od oblika finansiranja, auto kredit ili gotovinski kredit, finansijski ili operativni leasing.

Danas je leasing popularnije finansiranje za kupovinu automobila od autokredita. Pojam leasing dolazi od engleskog pojma to lease, što znači iznajmiti. Kod leasing finansiranja korisnik koristi objekt leasinga i za to plaća određenu naknadu leasing društvu. Nakon otplate ugovorenih naknada, ovisno o vrsti leasinga, možete steći i vlasništvo nad objektom leasinga. Glavna prednost leasinga u odnosu na kredite jest fleksibilnost, odnosno prilagodljivost.

Dva su osnovna tipa leasinga, finansijski i operativni, a svaki ima svoje specifičnosti i prema tome prednosti za primatelje leasinga.

Na ovim prostorima finansijski leasing je popularniji, za razliku od zapadnih država Evropske unije. Čini se da je to zbog toga što je na Balkanu ljudima bitno vlasništvo nad nekretninama i pokretninama.

Drugačiji primjer je recimo Njemačka. Tamo se uzima leasing na pet ili još češće na tri ili čak dvije godine, nakon proteka tog vremena leasinga korisnik vraća automobil leasing društvu koje ga potom prodaje ili ponovno daje u leasing, a korisnik leasinga opet u leasing uzima novi automobil. Pritom mu učešće koje je dao za raniji automobil u leasingu najčešće ostaje kao učešće za novi automobil. Tako vozači stalno praktično voze nove automobile koje nemaju u vlasništvu, nego ih zapravo imaju u najmu i za to plaćaju mjesečne rate. Automobili koji su vraćeni u leasing idu u prodaju ili se ponovno nude u leasing.

Finansijski leasing je pogodan za one klijente koji po isteku ugovora, a nakon otplate ugovornih obveza, žele postati vlasnici objekta leasinga. Kod finansijskog leasinga moguće je ugovoriti viši ostatak vrijednosti koji je kao zadnja otkupna rata u obavezi otplate primatelja leasinga, čime postaju i pravni vlasnici nad objektom leasinga.

S druge strane, operativni leasing u prvi plan stavlja korištenje, a ne vlasništvo nad objektom leasinga. Ovisno o vrsti i modelu objekta leasinga, operativni leasing je moguće ugovoriti uz više ostatke vrijednosti koji nisu u obavezi primatelja leasinga te se ne otplaćuje tokom trajanja ugovora, a time im se omogućuje otplata uz niže mjesečne rate. Kod redovnog isteka operativnog leasinga, primatelj leasinga može vratiti objekt leasinga i ugovoriti nabavku novog modela ili ga može kupiti po procijenjenoj tržišnoj vrijednosti.