Marx.ba
Priprema se realizacija jednog od najambicioznijih infrastrukturnih projekata u Evropi – izgradnja Istanbulskog kanala, čija će uloga biti ključna za globalnu trgovinu.
Ovaj projekat, koji je inicirao predsjednik Turske Recep Tayyip Erdoğan još 2021. godine, predstavlja ogromnu investiciju vrednu 25 milijardi dolara, s ciljem da se Istanbul pozicionira kao centralna tačka svjetskih trgovačkih tokova.
Kanal će presecati evropski dio grada, stvarajući novi morski koridor koji povezuje Aziju i Evropu, a samim tim značajno rasterećuje saobraćaj na Bosforu.
Početna reakcija na ovaj projekt bila je mješovita, sa skepticizmom prema uticaju na životnu sredinu, ali turske vlasti ostale su posvećene njegovom ostvarivanju, videći ga kao ključni element svoje ekonomske strategije. Očekuje se da će ovaj vodeni put donijeti značajne prednosti kako Turskoj, tako i susjednim zemljama, posebno kroz poboljšanje trgovinskih kapaciteta i urbanizaciju.
Kanal će biti smješten u zapadnom dijelu Istanbula i omogućiće plovidbu između Crnog i Mramornog mora. Bivši ministar saobraćaja Turske Ahmet Arslan izjavio je da trenutno ne postoji adekvatna alternativa za prolazak brodova koji prevoze opasne materije, što izaziva saobraćajne gužve i povećava rizike u Bosforskom moreuzu. Novi kanal će preusmjeriti dio tog saobraćaja, smanjujući pritisak na Bosfor i povećavajući bezbjednost.
Planirano je da Istanbulski kanal bude dug 45 kilometara, sa širinom od 400 do 1.000 metara i dubinom od oko 25 metara. Kanal će imati šest mostova koji će osigurati povezanost sa ostatkom evropskog dijela grada. Njegova izgradnja biće ključna za povećanje kapaciteta za međunarodnu trgovinu, što će dodatno privući investicije i turističke posjete.
Ukupna vrijednost izgradnje ovog kanala procjenjuje se na 25 milijardi dolara, od čega će 10 milijardi dolara biti uloženo u razvoj okolnih oblasti, dok će 15 milijardi dolara biti direktno investirano u samu izgradnju kanala. Ovaj projekat pokazuje odlučnost Turske da modernizuje svoju infrastrukturu i ojača svoj globalni ekonomski položaj.
Kako se radovi na kanalu budu odvijali, predviđa se da će značajno promijeniti urbano lice Istanbula i učvrstiti ulogu Turske kao značajnog učesnika u globalnoj trgovini. Projekat uključuje saradnju domaćih i stranih kompanija, uključujući turske firme Yapi Merkezi i Cimko, kao i međunarodne partnere poput Bechtela.
Istanbulski kanal je ne samo građevinski poduhvat, već i strateški projekat koji će dugoročno redefinisati trgovinske tokove u regionu. Ovaj vodeni put će značajno smanjiti opterećenje na Bosforu istovremeno otvarajući nove mogućnosti za razvoj Istanbula, pozicionirajući ga kao važan centar svjetske trgovine u godinama koje dolaze.