N. D.
Električna vozila imaju mnogo toga dobrog, svi se slažu. Stvaraju manje emisije stakleničkih plinova od vozila na plin ili druga goriva, a njihovo brzo i tiho ubrzanje znači da su i oni zabavni za vožnju. Stoga nije ni čudo što prodaja električnih vozila raste iz dana u dan. Kada se tu dodaju i uštede koje četverotočkaši na struju mogu donijeti, onda je broj pluseva na maksimumu.
Jasno, cijene ostaju problem. Većina novih električnih vozila su luksuzni modeli sa vosokom prosječnom prodajnom cijenom. Kupci električnih vozila također moraju izračunati koliko će električni automobil koštati za vožnju, uključujući porezne olakšice i cijene električne energije. A one mogu varirati u zavisnosti od toga gdje živite, vozila koje odaberete, da li kupujete ili iznajmljujete…
– Pronaći koliko će EV koštati može biti složeno, ali vrijedi računati prije tako velike kupovine, kaže Jake Fisher, viši direktor testiranja automobila u Consumer Reports.
Kako bi vam pomoglo da bolje shvatite troškove i uštede električnog vozila, tu su neki detalji koji su više nego indikativni. Povratne informacije osoba koje posjeduju električne automobile sugeriraju da je pouzdanost posebno važna briga kada se ide na električnu energiju.
U teoriji – budući da električnim vozilima nedostaju motori, složeni prijenosi i sistemi za gorivo ili ispušni sistemi – servis bi trebao koštati manje od vozila na plin. Električnim automobilima nije potrebno ulje, te stoga nećete imati obavezu zamjene. Također, nećete imati troškove poput popravke motora, što je jedan od redovnih troškova kada su u pitanju automobili sa SUS motorima.
Studija iz 2020. pokazala je da električna vozila smanjuju troškove popravke i održavanja za 50 posto u odnosu na automobile na druga goriva. Trošak električne energije za punjenje EV-a je gotovo uvijek višestruko manji od troškova goriva za dizelaše ili benzince. Ali koliko tačno može varirati u velikoj mjeri ovisno o cijenama električne energije i plina u mjestu gdje živite.
Mnogo je istraživanja i mjerenja, ali je jedna nedavna analiza u Hrvatskoj možda najprimjerenija i za bh. tržište.
– Put od Zagreba do Splita iznosi 480 kilometara. Ako električno vozilo napunimo kod kuće, potrošnja je 1,1 eura na 100 kilometara. S jednim skupljim punjenjem na autocesti od 16 eura, ukupni trošak puta iznosi 22 eura. Benzinski i dizelski automobili troše otprilike 10 eura na 100 kilometara, što znači da gorivo do Splita košta oko 48 eura. Kada se sve zbroji, putovanje do Splita električnim vozilom je jeftinije za 26 eura, objavljeno je.
I ne treba zaboraviti nešto što se ipak može smatrati uštedom, a to su državne subvencije kod kupovine, a sada ih u određenoj mjeri ima i u Bosni i Hercegovini.