Marketing X Business

Krešimir Dobrilović, CEO i vlasnik CARWIZ International za Marx.ba: Opstat će samo kvaliteta

Nermin DEMIROVIĆ

(Foto: Sarajevo Tourism Summit)

CARWIZ International je danas najbrže rastuća svjetska rent a car franšiza, sa preko 40 zemalja u kojima radi, s tendencijom ubrzanog širenja. Nakon više od 20 godina iskustva u industriji najma automobila, osnivač kompanije Krešimir Dobrilović pokrenuo je CARWIZ rent a car. U prvoj godini poslovanja uspjeli su se probiti na globalno tržište i potpisali su 20 zemalja, čime su već tada stigli do značajne globalne pozicije.

CARWIZ pruža potpuno prilagođeno rješenje za najam automobila vođeno vizijom, ambicijom i strašću prema kvalitetnoj korisničkoj usluzi. Njihov cilj je pružiti jedinstveno iskustvo korisnicima, izvrsnu uslugu po najpovoljnijim cijenama i pouzdan najam automobila diljem svijeta, bez obzira radi li se o privatnim ili poslovnim korisnicima.

Krešimir Dobrilović, vlasnik i CEO kompanije govorio je za Marx.ba.

Kako je zamišljen CARWIZ International i koja je u početku bila vaša vizija?

– Od samog početka u Carwiz Internationalu govorimo o jednoj stvari, a to je da treba imati jasnu viziju i zacrtani smjer u kojem idete. Uvijek treba imati bar nekoliko prednosti vašeg osnovnog poslovanja, koje možete ponuditi nekom da bi htio uzeti vašu franšizu, nešto što vas u samom poslovnom modelu čini drugačijim od konkurencije i što jamči vašim potencijalnim franšizerima rast, razvoj, sigurnost i provjereni model po kojem će poslovati. Kada imate taj dobar start koji nudite, koji partneri i klijenti mogu posvjedočiti iz svakodnevnog poslovanja i kada je to zamjećeno na tržištu, od te točke nadalje nema više stajanja. Treba imati hrabrosti izaći iz okvira domaćeg tržišta, no uz dobar proizvod i strateško planiranje, danas u vremenim digitalizacije poslovanja općenito ni to više nije tako teško. To je osnova. Da bi taj dobar poslovni model zaživio u svijetu, tu je jako važan brending, prepoznatljivost kompanije, marketing i konstantno ulaganje u znanja i edukacije svih zaposlenika koji rade u kompaniji, i u headquateru i u franšiznim zemljama. U dobru osnovu poslovnog modela, kvalitetnu strategiju i planiranje, pažnju posvećenu brendu i ulaganje u svoje ljude, danas se može uspjeti iz jedne male Hrvatske i u svijetu. 

Gdje se danas nalazi kompanija CARWIZ Interational?

– Vidimo da zadnjih par godina, i prije pandemije, a posebno u godinama nakon pandemije franšizna industrija u RH, a i šire, na svjetskoj razini ubrzano raste. To nimalo ne čudi s obzirom da i svjetski trendovi govore u korist franšiza kao takvih, odnosno pokazuje se da poslovanje u franšiznom lancu ima višestruke benefite i da takva poslovanja i tvrtke u ovim zahtjevnim vremenima jednostavnije uspijevaju, imaju veću sigurnost opstati na tržištu, koriste provjereni poslovni model i lakše se razvijaju. Danas na tržištu Hrvatske imamo oko 200 franšiza, vjerojatno šira populacija toga opće nije svijesna, što davatelja, što primatelja franšize. Kaže se da od desetak brendova s kojima dnevno dođete u doticaj, 7-8 su franšiza. A toga vjerojatno niste ni svjesni…

(Foto: Sarajevo Tourism Summit)

Kako inače gledate na franšizno poslovanje i koje su prednosti?

– Prednosti franšiznog poslovanja su mnogostruke. Neovisna istraživanja govore da kod pokretanja posla, preko 80% tvrtki u prvoj godini poslovanja uz franšizu opstaje na tržištu, dok kod mladih tvrtki koje kreću bez potpore franšize, odnosno nisu franšize, to je ispod 40%. To je zaista velika razlika. Gledajte, kada uzimate franšizu, sve one muke oko ideje, pokretanja posla, pronalaženja najboljeg puta, razvoja poslovanja, građenja odnosa sa strateškim i drugim partnerima, netko je to već napravio. Vi zapravo kada uzimate franšizu sebe poštedite svih onih „porođajnih muka“ koje poduzetnici prolaze kada pokreću posao od nule. Uzimajući u obzir uz sve to da danas poslujemo u ekstremno izazovnim vremenima, posebno kada gledamo međunarodno poslovanje, kakvim se bavi Carwiz International, nije ni čudno da utjecaj franšiza na razinama svjetskih kompanija raste.

Ako gledamo franšiznu industriju, tu je jako teško generalizirati, jer morate znati da je velika razlika o kojoj vrsti franšize govorimo. Razlika je u onima iz food i nonfood segmenta, zatim da li je franšiza domaća i pokriva više lokacija u jednoj državi ili je međunarodna i širi se na lokacijama više država svijeta. To su sve razlike koje svaka sa sobom nosi i neke dobre strane poslovanja, kao i mane, pa samim time i izazove.

Koji su izazovi franšiznog poslovanja u rent a car oblasti?

– Ono što ja mogu reći iz perspektive međunarodne franšize rent a cara je da su izazovi svakako promjenjivo poslovanje na svjetskim tržištima, kao i svi globalni utjecaji koji utječu na business. Za rent a car je specifično što je to dio industrije putovanja i ima velike poveznice sa turizmom, pa automatski sve promjene u turističkim proizvodima i uslugama djeluju i na nas. Zatim u franšiznom poslovanju je i zaista izazovno raditi u multikulturalnom okruženju, gdje se vi zapravo na određeni način morate prilagoditi svakoj franšiznoj zemlji i poštivati njena poslovna pravila i običaje. Sve to upakirati da ne remeti osnovno poslovanje franšize, da se poštuju postulati brenda i business modela, a da ne narušavate običaje neke zemlje koja je upravo ušla u vašu franšiznu obitelj, ponekad može biti pravi izazov. Tu je još nedostatak zakonodavne regulative, neshvaćenost od financijskog sektora kako bi trebalo bolje pratiti i kreirati financijske proizvode namjenjene posebno franšizi, mješanje Nacionalne klasifikacije djelatnosti (ona za franšize ne postoji, nego je svaka firma registrirana pod svojim NKD-om, pa zapravo nema „popisa“ franšizera na jednom mjestu), ali ostavimo to za neku drugu priliku..

Kako se kompanija nosi sa trendovima i inovacijama u rentacar poslovanju?

– Danas puno govorimo o održivom poslovanju i to je jedna od tema koje prednjače u cijelom svjetskom businessu i svim industrijama. Zajedno sa zelenom tranzicijom, održivost poslovanja je tema važna za svaku kompanije koja misli opstati i zadržati se još neko vrijeme na tržištu. Tu opet naravno da postoje ogromne razlike vezane uz to s čime se zapravo bavite. Nije isto imati franšizu za rent a car i franšizu za intelektualne usluge, na primjer. Ono što bi mogli reći da je svima zajedničko, je svakako briga oko svog franšiznog sustava, odnosno franšizera, jer se pravilnom edukacijom, posvećenošću i ustrajnošću postižu održivi rezultati za sve. Mi u Carwizu svakodnevno komuniciramo sa svim svojim franšiznim zemljama i trudimo se otklanjati eventualne probleme na lokalnim tržištima u real time, bez obzira o kojem dijelu svijeta se radi. Dakle ukratko ja bi rekao da danas opstaje, a u nadolazećim vremenima će tek opstati i održati se samo kvaliteta.

Kako kompanija planira održati i unaprijediti konkurentnost u odnosu na druge rent a car kompanije?

– Uzimajući u obzir sve o čemu smo razgovarali, i svjetske trendove i sve veći značaj franšiznog poslovanja općenito, te naša iskustva iz prakse, mislim da je franšiznoj industriji zajamčen odličan razvoj. Svijest o franšizama raste, brojke pokazuju odlične rezultate, a prostora za franšiziranje domaćih kompanije zaista ima i to u svim grana gospodarstva. Mislim da će franšize tek rasti i razvijati se kod nas, da ćemo sve više shvaćati benefite takvog poslovanja i da će se za hrvatske franšize u svijetu i nadalje svakako čuti. Tko zna, možda je među nama franšizerima u Hrvatskoj, neki novi svjetski brend, bez kojeg će za stotinjak godina, biti nemoguće zamisliti svakodnevni život, svim stanovnicima svijeta. Ja vjerujem u franšiznu industriju i svima nama želim veliki uspjeh!!

Povezani članci