Marketing X Business

Mirella Lela Sidro za Marx.ba: Bosna i Hercegovina je savršena zemlja za e-automobile

Nermin DEMIROVIĆ

(Foto: Privatni arhiv)

Mirella Lela Sidro je jedna od onih žena koja prkosi stereotipima, posebno onim sa naših prostora kada se govori o ženama i automobilima. Jedna je od rijetkih žena u auto industriji. Zadnjih godina putuje svijetom testirajući prvenstveno električne automobile.

Ona je ljubiteljica prirode, automobila i adrenalina, historičarka je i novinarka, a za Marx.ba je govorila o svijetu e-mobilnosti.

Kako gledate na e-mobilnost u svijetu?

– Zahvaljujući brojnim putovanjima, imam sreću da mogu da istražujem e-mobilnost direktno na licu mjesta. Uvijek me iznenadi kako se stvari ponašaju u drugim zemljama. Jedno od mojih najvećih iznenađenja bili su Albanija i Kosovo, gdje se, na primjer, pridaje velika vrijednost e-taksiju. Nikada nisam vidjela toliko e-taksija ni u jednoj drugoj zapadnoevropskoj zemlji! Skandinavija je apsolutni pionir u Evropi i ona je za mene uzor. U Norveškoj je kvota električnih automobila iznosila 90,2 posto svih novih automobila u prvom kvartalu 2024.! Dok e-automobili rastu velikom brzinom u Kini i SAD, oni općenito stagniraju u EU. Postoji pravi lobi protiv e-mobilnosti. Meni apsolutno neshvatljivo. E-automobil je trenutno najodrživiji oblik. Sada bih vam mogla predstaviti čitavu knjigu statistika i činjenica o tome zašto je to tako. U razgovorima uvijek primijetim kako su ljudi uznemireni i postavljaju mi ​​ista pitanja iznova i iznova. U osnovi se radi o baterijama i horor pričama povezanim s njima. Činjenica je – najodrživiji način putovanja je pješice ili biciklom. Ali ako je potrebno prijevozno sredstvo, onda je najodrživija alternativa motoru s unutarnjim izgaranjem e-auto u svim aspektima!

Šta je ono što vam je prva asocijacija na e-mobilnost?

– Održivost i odgovorna mobilnost za sadašnjost, ali i za buduće generacije. Statistike su pokazale da je električni automobil najodrživiji oblik mobilnosti. Iako još uvijek postoje predrasude kada su u pitanju baterije i energija za punjenje, statistike su pokazale da je energija proizvedena iz fosilnih goriva i dalje održivija od automobila s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem je i sa komponentama. Motor sa unutrašnjim sagorijevanjem, na primjer, sastoji se od 1.500 djelova, dok elektromotor nema 100.

Zahvaljujući e-mobilnosti, sada sam uvijek odmorna nakon dugih putovanja. To je jednostavno zato što pravite nekoliko kratkih pauza na dugim dionicama za punjenje. Električni automobil je također tih i radije klizi preko ceste nego vozi. Svojstva pozitivno utiču na tijelo. Voziti električni auto je isto kao biti u meditativnom modusu.

Šta je ono što vas fascinira vezano za električna vozila?

– Jeste li znali da je prvi automobil bio električni automobil? Na primjer, prvi Porsche koji je Ferdinand napravio 1898. godine imao je električni motor. 1900. godine na Svjetskoj izložbi u Parizu predstavljeno je električno vozilo Lohner-Porsche s inovativnim električnim motorom vješanja točkova. Razlog zašto se odlučio za električni model: – vazduh je nemilosrdno iskvaren „benzinskim motorima koji se pojavljuju u velikom broju“. Ni nakon 124 godine, ova izjava nije izgubila na važnosti. Ali tada, Porsche nije imao tehnologiju za idealno rješenje, posebno kada je u pitanju velika težina automobila. Ali zato je prošlost tu, da se iz nje uči i da se dalje razvija.

(Foto: Privatni arhiv)

Najstariji točak sa osovinom u ljudskoj historiji star je 5.200 godina. Nađen je kod Ljubljane i smatra se porijeklom mobilnosti kakvu danas poznajemo. I od tada se mnogo toga promijenilo. Automobil je sinonim za genijalnost ljudskog mozga, koji je sposoban stvoriti i dalje razvijati takve izume. Kako je divno što smo sada ponovo u mogućnosti putovati bez emisije CO2! Samo sa malo više konjskih snaga. Smatram da je ovo fascinantno i radujem se obećavajućoj budućnosti kada su u pitanju nove i održive baterije!

Koliko je brz napredak električnih automobila i kako gledate na to?

– Oh, vrlo brzo – uzmimo baterije kao primjer. Već se radi na novim varijantama koje su lakše, robusnije i jeftinije za proizvodnju. Iznad svega, uskoro će moći bez litijuma i kobalta – dvije sirovine koje, kao i nafta, ponestaju. Nove baterije će uskoro imati isti domet kao i današnji motori sa unutrašnjim sagorijevanjem, posebno dizel verzije. Pitanje je da li će domet zaista biti potreban. Električni automobil troši najmanje energije u gradu u odnosu na benzinski motor.

Još jedna fascinantna priča sa e-automobilima je AI i digitalizacija. Uskoro će automobili moći međusobno komunicirati. Vrlo korisno za buduću autonomnu vožnju. Danas smo, zahvaljujući dizajnu rasvjete u Audiju, već razvili jezik komunikacije koji skreće pažnju, na primjer na kraj saobraćajne gužve.

Mogla sam da isprobam autonomnu vožnju na autoputu 2017 godine. I bilo je fascinantno! U budućnosti ćemo moći raditi, čitati i odmarati se dok putujemo. Automobil će postati naša mobilna kancelarija ili dnevni boravak. To je sada dijelom za mene. Osim što i dalje većinu upravljanja autom obavljam sama, dok sam reguliše brzinu

Je li Bosna i Hercegovina zemlja pogodna za takva vozila?

– Kada sam u februaru 2021. godine putovala iz Njemačke u Bosnu i Hercegovinu, u zemlji zvanično nije postojala oficijelna infrastruktura za punjenje. Ali zahvaljujući Porsche Destination Chargeru, kojih je bilo 42 u cijeloj zemlji, uspjela sam snimiti preko šest reportaža širom zemlje. Danas imamo oko 350 stanica za punjenje. Iako ima još dosta toga da se nadoknadi, na dobrom smo putu.

Bitno je naglasiti, da elektromobilnost više nije budućnost. Već postoji u sadašnjosti. Naravno, u Bosni i Hercegovini još nije toliko izraženo kao u drugim evropskim zemljama poput Skandinavije. A na drugoj strani jeste, kad se sporedi sa nekim drugim evropskim zemljama. Ali ona ide naprijedi ima veliki potencijal jer može učiti iz iskustava drugih zemalja posljednjih godina. Čak i od njihovih grešaka. To znači da se u Bosni i Hercegovini može stvoriti nova infrastruktura koja će zadovoljiti najsavremenije standarde. Kako u odnosu na svakodnevni život, tako i u odnosu na održivi turizam.

Bosna je također savršena zemlja za e-automobile. Zahvaljujući rekuperaciji, automobil troši vrlo malo energije. A pošto je zemlja planinska, automobil stalno puni bateriju dok se spušta niz strmine. Također zbog malog broja autoputeva, prosječna brzina je 80 km/h. A ako se ipak nađete zaglavljeni u saobraćajnoj gužvi – električni automobil ne koristi ništa u poređenju sa motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem.

Kako ste ušli u svijet automobila koji mnogi vide kao svijet muškaraca?

– Studirala sam egiptologiju, koptologiju i historiju medicine. Tokom studija radila sam kao student na jednoj velikoj televiziji i školovala se za urednika fotografija. Nakon nekoliko godina rada u najvećim medijskim kućama, gdje sam osnovala odsjeke za fotografiju, završila sam drugu diplomu novinarstva. Budući da sam od malena bila fascinirana automobilima, radila sam prvenstveno u lifestyle magazinima za muškarce. Tako sam brzo shvatila da su moja ljubav mobilnost, putovanja i kultura. Vrlo rano sam bila oduševljena i radoznala elektromobilnošću i održivošću u svim njenim varijantama.

Ono što je fascinantno je da je moj prvi članak o automobilu bio o hibridu, koji je u to vrijeme bio apsolutna inovacija u smislu dizajna i tehnologije. To je bilo prije tačno 10 godina, 2014. Radila sam za muški lifestyle magazin GQ. Bili smo mali tim i ja sam bila jedina žena među njima. Pošto su moje kolege bili više fokusirani na modu, poslali su me na prezentaciju. Znali su za moj entuzijazam za mobilnost. Nakon što sam napisala članak, bilo je jasno – Ja sam žena za automobile! Zajedno sa svojim cool kolegama uspjela sam realizirati jedinstvene i lude projekte s automobilima kojih se i danas rado sjećamo! Bilo je to sjajno vrijeme i oblikovalo me.

Da, to je industrija u kojoj dominiraju muškarci. Međutim, i tu žene napreduju. Postoji niz vrlo uspješnih influencera koji se bave temom automobila. Kao Supercarblondie iz Dubaija. Moj rad se suštinski razlikuje od njihovog. Dok oni predstavljaju automobil i njegove posebnosti (ponekad bez izgovorenih riječi), ja idem na duga putovanja sama sa električnim automobilima na mjesta koja ne poznajete ili na poznata mjesta čije priče ili legende ne znate. Iskustva i doživljaji putovanja sa odgovarajućim automobilima zapisani su u dugim izvještajima. Dakle, priča je u prvom planu, a auto igra veoma važnu i sporednu ulogu. Jer iskustvo je povezano sa odgovarajućim automobilom. A čitalac može od mene saznati koliko košta ovakav auto u svakodnevnom životu i kako se ponaša.

Generalno, mogu reći – moje muške kolegi su divne! Oni me vide kao ravnopravnu koleginicu i uživamo u razmjeni ideja. S nekima se razvilo prijateljstvo, a zajedno smo realizovali i projekte.

(Foto: Privatni arhiv)

Gdje se profesionalno vidite u budućnosti?

– Čitalac će brzo primijetiti da prošlost, sadašnjost i budućnost igraju ulogu u svim mojim reportažama. Jer upravo to je moj moto – Pronađi prošlost u sadašnjosti i budućnosti!

Da li su moji ciljevi ispunjeni? Pa, ja ih u suštini nemam. Kao što stara izreka to divno objašnjava: Čovjek planira, Bog se smije. Imam viziju i trudim se da je ostvarim svojim postupcima. Odredište nije put, već je put odredište. I to je putovanje koje je uzbudljivo. Jer mnogo neplaniranih i iznenađujućih stvari se dešava kada idete po njemu, koji nikad nije ravan! Ta neplanirana dešavanja vam mogu pomoći, ali vas mogu i naučiti.

Svakako ću ostati vjerna svom motu „Pronađi prošlost u sadašnjosti i budućnosti“. Hoće li to biti e-mobilnost? Ne mogu to reći! Iako bih voljela da mogu. Održivost će svakako uvijek igrati glavnu ulogu, a to uključuje i e-mobilnost. Veoma sam radoznala osoba i pokušavam da nađem odgovor na svoja pitanja u svakom trenutku ovog života. A ovo su suštinski pitanja koja se tiču ​​spašavanja majke prirode. Trenutno je fokus sve više na e-mobilnosti. I kao žena, trudim se da pokažem, uprkos svim predrasudama, da čak i sama žena može svuda da stigne električnim automobilom! Ali šta ako je e-mobilnost toliko zrela da moje vještine više nisu prikladne? Ne bih bila tužna zbog toga. Bila bih sretna zbog ovog uspjeha! Ako ste majstor u jednoj stvari, morate postati student u drugoj. S obzirom da bih želila ostati studentkinja doživotno, želila bih pronaći drugu temu u vezi održivosti i zaštiti okoliša koja će me zaokupiti!

Jer svoj posao ne doživljavam kao posao, već kao strast i poziv. Da, novac je važan i plata je uvažavanje za vaš trud. Ali pored uvažavanja, glavna stvar u mojim postupcima je da napravim razliku kako bih ostavila bolji svijet za sljedeću generaciju iza mene.

Indijski pjesnik i filozof Rabindranath Tagore je jednom rekao: „Ko god sadi drveće, iako zna da nikada neće sjediti u njihovoj hladovini, počeo je shvaćati smisao života.” Želim da posadim mnogo ovih stabala i nadam se da sam već posadila.