Marketing X Business

Startapovi za koje niste čuli, ali se radi o vrhunski razvijenom biznisu

Marx.ba

(Izvor: DoorDash)

U dinamičnom krajoliku poduzetništva postoje neki skriveni dragulji koji su se tiho pojavili i postali glavni igrači, neki od njih doslovno preko noći. Dok svijet slavi uspjeh poznatih tvrtki, ovi manje poznati startupi u tišini preoblikuju svoje industrije i daju značajan doprinos globalnom tržištu.

Njihove priče primjer su istinske inovativnosti i odlučnosti, ali i pokretanja poslovanja u pravom trenutku. Od revolucionarnog napretka u biotehnologiji do revolucije u finansijama kroz fintech, ove kompanije dokazuju da veličina ne diktira uvijek utjecaj.

DoorDash: Više od dostave hrane

DoorDash su 2013. godine osnovala četiri studenta Stanforda – Tony Xu, Andy Fang, Stanley Tang i Evan Moore. Ono što je započelo kao mala služba za dostavu hrane u kampusu Stanforda, brzo se proširilo u tehnološki potkovanu logističku tvrtku, transformirajući industriju dostave hrane.

Nudeći praktičnu platformu koja povezuje potrošače sa širokim rasponom restorana, DoorDash je revolucionirao način na koji ljudi naručuju hranu, što je dovelo do neviđenog rasta.

Osnivači su započeli s malim ambicijama, upravljajući DoorDashom kao startupom u svojim studentskim sobama. Osobno su se bavili svime, od kodiranja aplikacije do isporuke, osiguravajući da razumiju zamršenost poslovanja iz prve ruke. Ovaj praktičan pristup omogućio im je da dobiju vrijedne uvide i poboljšaju svoju uslugu. Kako je aplikacija postajala sve popularnija, DoorDash je početkom 2014. osigurao svoje prvo značajno finansiranje, što je omogućilo timu da proširi svoje operacije na nekoliko gradova širom Sjedinjenih Država. Posvećenost startupu zadovoljstvu kupaca, učinkovitoj logistici i pravovremenim isporukama priskrbili su im sve veću bazu lojalnih kupaca.

Kako je DoorDash širio svoja krila na druge gradove diljem Sjedinjenih Država, startup je usvojio inovativne strategije kako bi se istaknuo na konkurentnom tržištu. Tvrtka je predstavila svoju pretplatničku uslugu DashPass, mameći kupce neograničenim isporukama uz fiksnu mjesečnu naknadu. NJihova procjena vrijednosti mjesri se u milijardama.

UiPath: Pionir automatizacije u digitalnom dobu

Putovanje UiPath-a započelo je u Bukureštu u Rumuniji, gdje je Dines, zajedno s timom istomišljenika, krenuo u stvaranje softverskih robota koji bi mogli oponašati ljudske radnje u ponavljajućim zadacima, oslobađajući tako zaposlenike da se usredotoče na strateški i kreativniji rad. Njihova je vizija bila demokratizirati automatizaciju, čineći je dostupnom firmama svih veličina i industrija. Dines, bivši Microsoftov inženjer, predvidio je transformativni potencijal automatizacije ponavljajućih zadataka uz pomoć softverskih robota, i tako je rođen UiPath.

Platforma omogućuje kompanijama da automatiziraju svoje back-office procese, povećavajući učinkovitost, smanjujući ljudske pogreške i omogućujući njihovoj radnoj snazi da se usredotoče na više strateških zadataka. UiPathovo sučelje prilagođeno korisniku i opsežna biblioteka unaprijed izgrađenih modula za automatizaciju, brzo su ga učinili omiljenim među preduzećima širom svijeta.

Kako bi ostao ispred u okruženju automatizacije koji se brzo razvija, UiPath je prihvatio mogućnosti umjetne inteligencije (AI) i strojnog učenja. Ova strateška integracija omogućila je softverskim robotima da uče iz ljudskih postupaka i donose inteligentne odluke, značajno povećavajući vrijednost automatizacije.

UiPath je izašao na berzu, postigavši procjenu od više milijardi dolara, čime se čvrsto učvrstio kao jedna od vodećih sila u revoluciji automatizacije.

Instacart: Redefiniranje kupovine namirnica s dostavom

Osnovan 2012. od strane Apoorva Mehte, Maxa Mullena i Brandona Leonarda, Instacart je odlučio promijeniti način na koji ljudi kupuju namirnice. Ideja je bila jednostavna, ali revolucionarna – omogućiti kupcima da kupuju namirnice online i neka im se dostave na kućni prag za samo sat vremena. Uspjeh Instacarta ovisio je o strateškim partnerstvima s raznim lancima trgovina mješovitom robom, pružajući im digitalni izlog i rješenje za dostavu. Instacartov poslovni model omogućio mu je brzo širenje svoje usluge u raznim gradovima u Sjedinjenim Državama.

Firma se oslanjala na neovisne izvođače, poznate kao “Instacart kupci”, koji su primali narudžbe putem aplikacije i ispunjavali ih kupovinom za kupce u partnerskim trgovinama. Ovaj pristup smanjenju imovine omogućio je Instacartu učinkovito skaliranje bez potrebe za opsežnom logističkom infrastrukturom. To je omogućilo tradicionalnim trgovcima mješovitom robom da prihvate e-trgovinu bez velikih ulaganja u svoju infrastrukturu.

(Izvor: Linkedin)

Kako je potražnja za online kupnjom namirnica naglo rasla, osobito tokom pandemije, Instacart je iskoristio priliku i brzo se proširio. Tvrtka je predstavila Instacart Express, pretplatničku uslugu koja nudi besplatnu dostavu i druge pogodnosti, dodatno potičući kupce da se prebace na digitalnu kupovinu namirnica.

U 2022. godini, Instacart je imao vrijednost od 39 milijardi dolara i 75 miliona aktivnih korisnika.

Atlassian: Osnaživanje timova softverskim rješenjima

Godine 2002. dva studenta iz Australije, Mike Cannon-Brookes i Scott Farquhar, osnovali su Atlassian s misijom da timovima osiguraju inovativne softverske alate jednostavne za korištenje. Njihov prvi proizvod, Jira, promijenio je pravila igre za programere softvera, pojednostavljujući upravljanje projektima i praćenje problema. S početnim ulaganjem od samo 10.000 dolara, dvojac je započeo svoj poduzetnički pothvat, stvarajući proizvode koji su zadovoljili potrebe programera softvera.

S uspjehom Jire, Atlassian je nastavio širiti svoju ponudu proizvoda, uvodeći Confluence za timsku saradnju, Bitbucket za kontrolu verzija i Trello za vizualno upravljanje projektima. Svaki od ovih proizvoda nadopunjavao je jedan drugi, omogućujući timovima nesmetan i učinkovit rad. Atlassianov jedinstveni poslovni model, koji se uvelike oslanjao na marketing “od usta do usta”, potaknuo je njegov rast. Predanost kompanije pružanju vrhunske korisničke podrške i njezina živa zajednica korisnika potaknuli su lojalnost brendu.

Godine 2010. Atlassian je kupio Bitbucket, koji je programerima pružio platformu za hosting i suradnju na repozitoriju koda, potičući učinkovito upravljanje kodom i kontrolu verzija. Nastavljajući svoj niz inovacija, Atlassian je 2017. kupio Trello, vizuelni alat za upravljanje projektima koji koristi ploče, popise i kartice za organiziranje zadataka i projekata.

U 2022. godini, Atlassian je imao vrijednost od 50 milijardi dolara i više od 175.000 korisnika.

Inovacija, originalnost i upornost – tri faktora za uspjeh

Iza svake uspješne tvrtke stoji grupa osnivača vizionara i strastvenih timova koji se usuđuju sanjati velike snove, izazvati norme i poremetiti status quo. Iako su startupi o kojima smo govorili postigli golem uspjeh, njihova putovanja nisu bila bez izazova. Suočili su se sa žestokom konkurencijom, snašli se u složenosti skaliranja i prilagodili se rastućim zahtjevima tržišta. Putovanja ovih kompanija pokazuju da veličina u startup svijetu može proizaći iz predanosti, inovativnosti i ustrajnosti, ali i odličnog tajminga. Ovi manje poznati divovi, nekoć skriveni u sjeni, postali su istaknuti transformacijom svojih industrija, ostavljajući trajan utjecaj na globalno tržište.