Bloomberg Adria
Građani Bosne i Hercegovine sve više uviđaju prednosti ranog bookinga kada je riječ o ljetovanju, zbog čega turističke agencije već od januara polako bilježe rezervacije. Kao i prethodnih godina, najveća potražnja je za aranžmanima u Turskoj, Tunisu, Egiptu i na Jadranu. Za razliku od prošle godine, kada su cijene porasle za 30 posto, ove godine na pojedinim destinacijama nije bilo promjena.
Kada je riječ o Turskoj, prema riječima Aide Terzić, vlasnice agencije Relax Tours, visoka inflacija u Turskoj, koja je prema posljednjim podacima blizu 70 posto, uticala je na rast cijena turističkih aranžmana za nekih 20 posto. Međutim, to ne utiče na potražnju s obzirom na to da su pojedini aranžmani i termini već u februaru skoro rasprodani.
Isplativost ranog bookinga
– Od februara već bilježimo rezervacije, što nije uobičajeno, jer naši ljudi nisu navikli da unaprijed rezerviraju svoje aranžmane, a od ove godine to koriste. Od februara imamo već popunjene neke hotele i određene termine, jer se očekuje da će cijene biti više u sezoni, kazala je Terzić u emisiji Zoom IN na Bloomberg Adria TV.
Ono gdje se, prema njenim riječima, najviše osjeti rast cijena na turskom primorju su hoteli, upravo zbog inflacije.
Koliko se rani booking isplati pokazuju i podaci agencije Elite Travel, koja je već u januaru prodala dobar dio aranžmana.
– Konkretno, ove godine smo na ultra ranom bookingu za Tunis 2024. u januaru prodali 50 posto od planirane ljetne sezone. Rani booking ima svoje prednosti kako za putnike tako i za čitavu industriju turizma, za Bloomberg Adriju kaže Amna Mulabegović-Mosbah, agentica iz Elite Travela.
Ističe da se cijene aranžmana za Tunis nisu mijenjale u odnosu na prošlu godinu, a i potražnja je na istom nivou. Predsezona, kao i sam kraj sezone, svakako su cjenovno povoljniji u odnosu na juli i august, kada je vrhunac sezone, te su idealni za porodice s malom djecom i naravno sve one koji žele boravak u hotelu s manjom gužvom. Konkretno, krajem juna sedam noćenja na bazi all inclusive usluge u hotelu sa četiri zvjezdice u predsezoni košta 975 KM po osobi, dok za istu uslugu u julu i augustu treba izdvojiti 1.400 KM po osobi. Ista usluga u hotelu s pet zvjezdica u predsezoni košta 1.350 KM po osobi, dok je u top sezoni potrebno izdvojiti 2.250 KM po osobi.
Cijene na hrvatskom primorju, prema riječima Borisa Žgombe, šefa Uniline grupe, za sezonu 2024. su zabilježile blagi rast koji je u sinergiji s inflacijom. Inače Hrvatska se u BiH percipira kao skupa destinacija, te se vrlo često navodi da se za isti novac na drugim destinacijama može dobiti puno više. Međutim, brojke pokazuju da cijene ne utiču na posjećenost hrvatskog primorja, bar kada je riječ o bh. turistima.
Cijena nekada nije bitna
Žgomba navodi da je Hrvatska u prošloj godini zabilježila oko pola miliona turista iz BiH i da je već u februaru oko 40 posto kapaciteta u Hrvatskoj bilo prodano.
– Treba znati da Hrvatska ima ogroman dijapazon ponude od kampova, privatnog smještaja, apartmana, mobilehomea, hotela vrhunske kategorije. S obzirom na tu ponudu, svako može naći nešto što je primjereno njegovim mogućnostima i željama, kazao je Žgomba u emisiji Zoom IN.
Naravno da ima segmenata ponude koji su skupi i koji možda nisu dostupni svakom građaninu BiH, ali ima isto tako i jako puno segmenata koji jesu i to dokazuje i broj ljudi koji posjećuju Hrvatsku, dodaje.
Žgomba ovaj rast cijena pravda i unapređenjem turističke ponude i infrastrukture. Kako kaže, turistički radnici su radili na poboljšanju kvaliteta usluge, prilagođavanju cijena gdje je to moguće, ulagali su u radnu snagu.
Međutim, ne treba zaboraviti da cijene ljetovanja u suštini nisu nikada bile problem za Bosance i Hercegovce te da u BiH vrijedi ona da ”ne ljetuje ko ima, nego ko je naučio”. To pokazuju i posljednji podaci, ali i oni iz prethodnih godina o prodaji turističkih aranžmana.
– Očito da su putovanja postala potreba ljudi koji putuju bez obzira na rast cijena, kazala je Terzić.
Dodala je da bh. turisti uglavnom biraju pasivni odmor, izležavanje na plaži i dobru hranu.
– Naši ljudi štede, vole da putuju, odvajaju novac za putovanja. Postoje gosti koji ne pitaju za cijenu. Ako traže naprimjer neki luksuzniji hotel s pet zvjezdica, svejedno im je da li je to 200-300 KM skuplje. Njima je jedino važno da im je lijepo, zaključila je Terzić.