N. D.

Jučer je u Bosni i Hercegovini osam novinara iz osam redakcija na posebnom testu ekonomične potrošnje goriva imalo priliku voziti tri Mazde CX-60 i dvije Mazde CX-80. Svi automobili bili su opremljeni najnovijim Mazdinim 3,3-litarskim turbodizelskim motorima. Testna ruta na relaciji Sarajevo-Neum-Sarajevo, uz jedno zaustavljanje u odlasku i to na lokaciji Mostara, bila je duga oko 440 kilometara. Uključivala je vožnje uobičajenim magistralnim cestama i autoputevima.
Cjelodnevne vožnje organizovala je Mazda AC Betanija Sarajevo, ovlašteni uvoznik za Mazdu. Na ovakav vid medijskog testiranja i promocije ekonomične vožnje, uvoznik se odvažio nakon vlastitih iskustava i ekstremno niskih potrošnji koje su u proteklih nekoliko mjeseci uspjeli ostvariti na ovim modelima. Novinari su “izvlačenjem” uglavnom bili podijeljeni u timove po dva vozača, koji su uz vlastiti dogovor birali dionice po kojima će voziti. Tako su do izražaja morale doći vještine svih vozača u pronalasku kompromisa ekonomične vožnje, određivanje optimalne brzine vožnje na autoputu, savladavanje uzbrdica brzinama koja ne iziskuje puno goriva i koje su primjerene vožnji automobila u uobičajenim saobraćajnim nekontrolisanim uslovima.
Usto, prosječna vanjska temperatura u toku vožnji bila je 30 stepeni, što je dodatno otežavalo boravak u automobilu i samo uz povremeno korištenje klima-uređaja koji troši određenu količinu energije. Vožnja je imala takmičarski karakter, a vozači su bili podijeljeni u dvije odvojene kategorije – prva s modelima CX-60 i druga s modelima CX-80. I konfiguracija ceste bila je vrlo zahtjevna, jer je polazna tačka bila na 557 metara nadmorske visine, da bi se na kraju karavan od četiri Mazde praktično spustio na nivo mora.
U međuvremenu je ruta vodila preko nekoliko prevoja, pa i preko onog najvišeg koji je na visini od 800 metara nadmorske visine. Sve je to, naravno, trebalo proći u oba smjera, pa je jasno da se vožnje nisu obavljale u idealnim uslovima. Vožnju su dodatno otežavale i saobraćajne gužve koje nisu neuobičajene na početku turističke sezone. Svi automobili su na početku vožnje bili napunjeni gorivom do vrha, a vozači su imali priliku stalne kontrole potrošnje goriva preko vrlo preciznih mjerača putnog kompjutera. Mazde serije CX-60 i CX-80 u stanju su u jednom trenutku prikazivati trenutnu potrošnju goriva, prosječnu potrošnju goriva od trenutka postavljanja na početnu poziciju, prosječnu potrošnju određene putne dionice i trendove potrošnje u intervalima. Na kraju je uvidom u podatke definisana prosječna potrošnja goriva po svakom automobilu, odnosno prosječna potrošnja goriva koju su postigli timovi.
Ostvarene ukupne prosječne potrošnje goriva po svim automobilima kretale su se od 3,9 l/100 km, pa sve do 4,6 l/100 km i jasno je da je pobjednički tim ostvario najnižu vrijednost. Zanimljivo je i to da je najniža prosječna potrošnja ostvarena na dionici Sarajevo-Mostar u dužini od 120 kilometara. Prosječna potrošnja bila je 3,5 litara, a ostvarena je s modelom Mazda CX-60. Ove vrijednoste krunski su dokaz da veliki i teški SUV-ovi poput Mazde CX-60 i CX-80 s ogromnim dizelskim motorima nužno ne moraju trošiti previše goriva. Ovaj specifični test zanimljiv je upravo iz razloga što se ne radi ni o malim automobilima ni o malim uobičajenim dizelskim motorima.
Mazda je danas jedan od rijetkih proizvođača, mada sasvim vjerovatno i jedini, koji na vlastiti način pokušava prkositi trendovima i pokazati koliko je još ostalo prostora za napredak i u atmosferskim benzinskim motorima i u konvencionalnim turbodizelskim motorima.
Zbog toga su 2022. godine, zajedno s modelom CX-60 premijerno predstavili neobičan redni dizelski motor sa 6 cilindara, radne zapremine 3.283 kubnih centimetara, koji je tehnološka evolucija nekadašnjeg 2,2-litarskog dizelskog motora. U dvije verzije oslobađa 200 KS i 254 KS. Slabija verzija ugrađuje se u modele CX-60 koji imaju pogon samo preko prednje osovine, a snažnija u CX-60 i u CX-80 koje imaju permanentni pogon na svim točkovima. Ovaj motor je u svim varijantama dio takozvanog sistema mild-hybrid, pa se podrazumijeva da mu u pomoć priskače mali električni motor snage 17 KS i 153 Nm, koji se napaja iz li-ion baterije kapaciteta 0,33 kWh.
Dizelski motor u snažnijoj varijanti, pored spomenutih 254 KS, već na 1.500 obr/min oslobađa 550 Nm obrtnog momenta, što je karakteristika velikih i potentnih dizelskih mašina. Uz ovu snagu u atmosferu ispušta do 137 grama CO2, pa zadovoljava ekološke norme Euro 6e. Ljubitelji ovih motora cijene njegovu snagu, ali i specifičan zvuk rednog šesterocilindraša, koji danas polako izumire. Motor je dio autentičnog Mazdinog razvojnog programa Skyactive, započetog 2011. godine, a ravnopravno je uključivao i benzinske i dizelske motore.
Skyactiv-D je naravno porodica dizelskih motora s turbopunjačem, projektovanih u skladu s globalnim propisima o emisijama NOx i CO2. Kako bi se eliminisala potreba za naknadnim tretmanom NOx i krutih čestica u savremenim dizelskim motorima, stepen kompresije u cilindru je smanjen na 14,0:1, čime je osigurano potpunije sagorijevanje u takozvanom “hladnom startu”. Skyactiv-D također koristi dvostepeni turbopunjač, u kojem se selektivno upravlja jednim malim i jednim velikim turbopunjačom, u skladu s uslovima vožnje.
Prema mišljenju mnogih internacionalnih novinara i prema mišljenju nezavisnih agencija, radi se o jednom od najboljih dizelskih motora u klasi. Na kraju ovog posebnog takmičenja, novinari su stekli sasvim nova iskustva trudeći se da ostvare što bolje rezultate. Organizator je na kraju najbolje timove nagradio vrijednim nagradama.