Bloomberg Adria
Uprkos trenutnoj ekonomskoj situaciji, bh. shopping centri izražavaju optimizam pred predstojeći Crni petak, očekujući da će i dalje biti značajan događaj – iako s nekim varijacijama u potrošačkim navikama. Kako su kazali za Bloomberg Adriju, potražnja za povoljnim ponudama ostaje visoka, a trgovci su spremni prilagoditi se promjenama u potrebama potrošača.
Iz Sarajevo City Centra (SCC-a) navode kako će popusti na Crni petak varirati od 10 do 70 posto. S obzirom na rastuću popularnost online kupovine, planiraju implementirati popuste i putem online platformi kako bi zadovoljili potrebe digitalnih potrošača, mada su, zbog trenutne ekonomske situacije, moguće varijacije u potrošačkim navikama.
– Očekujemo da će postojati promjene u preferencijama kupaca u poređenju s prethodnim godinama, s većim naglaskom na online kupovini. Prilagodit ćemo ponude, marketinške strategije i komunikaciju kako bismo odgovorili na te promjene i osigurali da kupci dobiju vrijednost koju traže”, za naš medij kaže Emina Mandžuka, direktorica komunikacija i marketinga SCC-a.
Crni petak ili Black Friday – inicijalno američki događaj, postao je globalni fenomen sa značajnom potrošnjom širom svijeta. Posljednjih nekoliko godina zaživio je i na tržištu BiH. Održava se posljednji petak u novembru i karakteriziraju ga značajni popusti od 10 do 70 posto na različite proizvode. Trgovci koriste različite marketinške strategije kako bi privukli kupce, a online trgovine također učestvuju, produžavajući trajanje popusta.
I uz ekonomske pritiske potražnja za povoljnim ponudama ostaje visoka, čineći ovaj dan ključnim za uštedu. Kritike se javljaju zbog gužvi, dok mnogi planiraju svoje kupovine unaprijed kako bi iskoristili najbolje ponude.
Amila Pilav-Velić, profesorica na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu, za Bloomberg Adriju kaže kako marketing ima veliki utjecaj na ovaj dan, te da zbog euforije sniženja često kupimo nešto što nam nije ni potrebno.
– Sam taj osjećaj, ta poruka koju dobijate, nešto je što definitivno utječe na ponašanje kupaca, kaže ona.
Fenomen Crnog petka nije samo dan, već se proširio na čitav mjesec i tako zapravo dobijemo Black november.
– Rekla bih da je to uvezeni trend – u smislu da su to uglavnom započele međunarodne kompanije i brendovi koje mi imamo. I onda se to prelilo i na domaće, napravilo je jedan logičan tržišni pritisak na domaće kompanije i trgovačke lance te utjecalo na to da i oni snize cijene, kaže Pilav-Velić.
Ipak, kako dodaje, možemo primijetiti značajna odstupanja i razlike pristupa Crnom petku domaćih u odnosu na međunarodne brendove. Jedna od pozitivnih stvari koje navodi jeste online kupovina, koja je nakon pandemije koronavirusa postala sve popularnija – što olakšava kako kupcima tako i trgovinama.
Aria Mall (nekadašnji BBI Centar) također se pridružuje Black Friday euforiji. Selma Čolić-Kujović, marketing & PR manager, za Bloomberg Adriju kaže kako shopping centar uvijek želi pružiti ugodno iskustvo kupcima, prateći tržišne trendove i prilagođavajući se promjenama. Očekujući da će kupci iskoristiti sniženja do 70 posto, ARIA nudi dodatnih do pet posto povrata novca na svaku kupovinu članovima svoje kupovne zajednice.
Iako ne podržavaju online kupovinu zbog velikog broja različitih trgovina u centru, većina njih ima vlastite online platforme, što dodatno doprinosi kupcima koji koriste online kupovinu.
Iz banjalučkog Delta Planeta, Milan Skenderija, marketing menadžer, najavljuje tri dana najvećih popusta u godini, od 10 do 50 posto u više od 100 radnji. Uprkos nestabilnoj ekonomskoj situaciji, očekuje se velika posjeta, a Skenderija vjeruje da će svi biti zadovoljni – zakupci, posjetitelji i sam tržni centar.
Kako kaže, ovaj centar konstantno bilježi rast kako u pogledu posjećenosti tako i u pogledu ostvarenih prometa.
– Tako da uprkos nestabilnoj ekonomskoj situaciji, mi očekujemo veliki broj posjetilaca, poručio je.
Ljiljana Malenović, marketing manager, ističe kako euforija koja prati ovaj dan nije izuzetak ni u Bingo City Centru Tuzla, kao ni u Alta Shopping Centru Sarajevo. Kako kaže, promjene u preferencijama kupaca su uobičajene i često se dešavaju usljed različitih faktora, a ponajprije su to promjene trendova.
Kompanije prate ove promjene kako bi se prilagodile i ostale relevantne na tržištu. Sudeći na osnovu dosadašnjih iskustava, dodaje da nema razloga za mišljenje kako će se ove godine nešto značajno promijeniti kada je riječ o zainteresiranosti kupaca za povoljnijom kupovinom.
– Naši zakupci su pripremili najbolje ponude u skladu s percipiranim potrebama kupaca. U BCC Tuzla i ASC Sarajevo Crni petak će trajati 72 sata, odnosno od 24. do 26. novembra, uz popuste do 50 posto na određene artikle, objašnjava Malenović.
Kad pogledamo prošlu godinu, očekivanja pred ovaj dan bila su rast prodaje od 30 posto, a cijeli novembar je bio pod utjecajem sniženja, međutim, iako je Crni petak padao na 25. novembar – Dan državnosti BiH, koji je u Federaciji BiH bio neradni – i centri i građani bili su zadovoljni.
Gledajući podatke za Federaciju BiH iz prethodnih godina, možemo zaključiti da je promet na Crni petak u odnosu na petak sedam dana ranije imao rast prodaje obično oko 12 posto.
Kako kaže Pilav-Velić, kroz historiju je ovaj petak obično bio neradni i upravo su to tržišni lanci prepoznali da simuliraju veći obim prodaje, kako bi označili početak praznične sezone sniženja, ali i kako bi se “riješili” sezonskih zaliha.
– Negdje iza toga stoji jasna ekonomska računica na toj ogromnoj rasprodaji, odnosno na količini prodatih proizvoda, a iako su po sniženoj cijeni – ustvari su u plusu, ostvaruju profit na toj nekoj vrsti obima prodaje. A s druge strane, rješava se jedan vrlo značajn izazov, a to je upravljanje zalihama u skladištima, kaže ona.
Svakako, troškovi održavanja skladišta su visoki te umjesto da trgovački lanci robu drže u skladištu osam ili devet mjeseci, tokom ovog perioda obično nude sezonsku robu, kao npr. tekstilna industrija, ili “robu za poklone”, kao što su elektronika, digitalni uređaji te pokloni za božićne ili novogodišnje praznike.
Prema pisanju Bloomberga, potrošači u SAD su odlučni u obaranju rekorda tokom Crnog petka, ali i Cyber ponedjeljka, i planiraju prosječno potrošiti 567 dolara, što predstavlja značajan porast od 13 posto u usporedbi s prethodnom godinom. Ovi podaci, zabilježeni u najnovijem istraživanju Deloittea, ukazuju na visok stepen potrošačke želje za najboljim ponudama, iako se suočavaju s rastućim ekonomskim pritiscima, uključujući povećanje cijena i rast kamata.
Deloitteovo godišnje istraživanje Black Friday–Cyber Monday otkriva da čak 84 posto potrošača osjeća dovoljno samopouzdanja da ostane vjerno budžetu postavljenom još u septembru.
– Potrošači uživaju u praznicima i upravljaju svojim budžetima kako bi stvorili prostor za sezonske trenutke, izjavio je Stephen Rogers, generalni direktor Deloitteovog centra za potrošačku industriju.
I dok Amerikanci očekuju rekordnu potrošnju za Crni petak, srbijanska maloprodaja usporava. Potrošači u Srbiji često optužuju prodavače da namjerno povećavaju cijene u novembru. Kada je riječ o Hrvatskoj, očekuje se da će kupci potrošiti više nego lani, a zanimljivo je da se posljednjih godina kupovina sve više seli iz fizičkih trgovina na online kanale.