Nermin DEMIROVIĆ
Danski maloprodajni lanac JYSK kontinuirano ulaže u svoje zaposlene kroz edukacije i školovanja, sisteme bonusa, ali i kontinuiranim ulaganjem u povećanje plaća. Tako su zaposleni u prodavnicama ušli u 2024. godinu sa prosječnim povećanjem plaća od 23,7 posto, dok je za neke to povećanje iznosilo čak 37 posto.
Vesna Kukić Lončarić, Country direktorica za JYSK Slovenija, Hrvatska, BiH i Srbija, istakla je nedavno da je ponosna na ovo značajno povećanje plaća zaposlenih u prodavnicama, bez obzira na poziciju na kojoj rade.
Menadžerica ove kompanije za zapadni Balkan dugi niz godina uspješno obavlja tu poziciju, a u ekskluzivnom intervjuu za Marx.ba Kukić Lončarić je sada govorila je o poslu koji obavlja, viziji, kompaniji, proizvodima, trendovima, zaposlenima…
Možete li nam reći nešto više o Vašoj poziciji Country direktorice JYSKa?
– Na poziciji Country direktorice JYSKa za Sloveniju, Hrvatsku, BiH i Srbiju radim gotovo petnaest godina, a radi se o izrazito zanimljivom, ali i jako izazovnom poslu, u kojem i dalje svaki dan naučim nešto novo. Osim usklađivanja našeg poslovanja s globalnom strategijom kompanije, usmjerena sam na razvoj poslovanja četiri tržišta koja su tako slična a opet različita, koordinaciju različitih odjela, upravljanje timom, praćenje finansijskih rezultata, uočavanje novih poslovnih prilika i različitih mogućnosti razvoja naših zaposlenika te brojne druge aktivnosti koje JYSK vode prema njegovim dugoročnim ciljevima, a to je prepoznatljivost na tržištu i visoka kvaliteta usluge za sve naše kupce, koji nas posjećuju u našim fizičkim ili online prodavnicama.
Koja je Vaša vizija za JYSK u regiji u narednim godinama?
– JYSK je u regiji prepoznat kao kompanija koja nudi bogat asortiman proizvoda visoke kvalitete i to je nešto što ćemo uvijek dodatno razvijati. Ekspanzija je sastavni dio JYSKovog poslovanja i planiramo je provoditi dalje širom regiona, kako bismo bili još bliže našim kupcima i pružili im mogućnost da do željenih proizvoda i savjeta dođu na što brži i jednostavniji način. Osim otvaranja novih prodavnica, u planu su i preuređenja postojećih, a do kraja 2024. godine sve naše prodavnice u regionu će biti uređene po novom skandinavskom konceptu, koji će omogućiti još ugodnije i inspirativnije iskustvo kupovine.
Također puno radimo na razvoju naših zaposlenika i prepoznatljivosti kompanije kao kvalitetnog poslodavca i mjesta u kojem se svaki pojedinac, koji pokaže volju i inicijativu, može razvijati i napredovati. Naša kompanija i ove je godine izabrana među top 3 najpoželjnija poslodavca u sektoru maloprodaje u BiH, a ponovno smo se našli i na prestižnoj Forbes listi najboljih poslodavaca na svijetu, što nam potvrđuje da su naši zaposlenici zadovoljni i da su naše razvojne prakse među najboljima na svijetu, zbog čega ćemo svakako dodatno ulagati u njih.
Koje osobine smatrate ključnima za uspješno vođenje tima, te kako potičete timsku saradnju unutar kompanije?
– JYSK je mjesto u kojem je izražavanje vlastitog mišljenja ne samo poželjna stvar nego i jedna od naših glavnih vrijednosti. Kvalitetna saradnja između različitih odjela, ali i pojedinaca temelj je zdravog i poticajnog radnog okruženja, kao i zadovoljnih zaposlenika. Otvorena i iskrena komunikacija, postavljanje jasnih ciljeva i očekivanja, ali i podrška u cijelom procesu su po meni odlike dobrog lidera. Isto tako, lider se treba zauzeti za svoje zaposlenike i u teškim trenucima, preuzeti odgovornost i biti sposoban donositi odluke.
U JYSKu timsku saradnju osim kroz rad na projektima u kojima sarađuju različiti odjeli, potičemo i zajedničkim aktivnostima izvan posla – od Family daya kad se družimo s porodicama i prijateljima naših kolega do raznih team buildinga i našeg velikog godišnjeg druženja svih JYSK zaposlenika u regionu, povodom kojeg zatvaramo sve naše prodavnice kako bismo se svi sastali na jednom mjestu i zajedno proslavili postignuća u prethodnoj godini.
Planirate li implementirati nove inicijative u vezi s održivim poslovanjem?
– Na nivou cijele kompanije, cilj nam je integracija ekološke održivosti u sva relevantna područja našeg poslovanja, zbog čega smo se obavezali na poduzimanje i više od ravnopravnog udjela odgovornosti po pitanju klimatskih promjena, recikliranja otpada i smanjivanja količine ambalaže te prodaju proizvoda izrađenih od ekološki prihvatljivijih sirovina.
Ono po čemu smo prepoznati u regionu su naše lokalne akcije, na koje smo jako ponosni i za koje vjerujem da donose velike promjene u gradove u kojima smo prisutni. Projekt „JYSK za moj zeleni grad“ je jedna od takvih inicijativa, u sklopu koje smo dosad ozelenili i uljepšali brojne gradove u regionu. Ova inicijativa je postala jako popularna među našim kolegama, a projekt ovog proljeća službeno započinje i u BiH. Možda najljepši dio ove akcije je saradnja s lokalnom zajednicom, najčešće profesorima i učenicima osnovnih škola, koji na zabavan način stiču korisne navike i saznaju više o praksama zaštite okoliša.
Koje su ključne strategije prilikom proširenja poslovanja?
– Prilikom širenja poslovanja, najviše smo usmjereni na pružanje dodatne vrijednosti našim kupcima, bilo to po pitanju jednostavnosti procesa kupovine, inspirativnog izložbenog prostora, educiranih prodavača ili samog asortimana koji prati globalne trendove. Kontinuiranim istraživanjima i analizama tržišta, uočavamo prilike za razvoj i nove modele poslovanja.
Primjer toga je naš novi B2B odjel u BiH, koji je počeo s radom u januaru 2024. godine. Nakon brojnih uspješnih B2B saradnji i projekata u regionu, zbog velikog potencijala tržišta i želje da se još više približimonašim B2B kupcima, pokrenuli smo ovaj odjel, a dodatni količinski popusti, fleksibilna dostava i individualan pristup samo su neke od pogodnosti kojima se izdvajamo na tržištu.
Na osnovu čega se JYSK proizvodi razlikuju od proizvoda konkurencije i kakvu vrijednost donose kupcima?
– JYSK proizvodi kupcima pružaju kvalitetu, pouzdanost i jednostavnost uz moderan skandinavski dizajn, koji će se lako uklopiti u svaki dom. Svaki proizvod koji se nalazi u našoj prodavnici prolazi različite analize i kontrole. Ono po čemu se JYSK razlikuje od drugih je samo iskustvo kupovine – od spomenutog Store Concepta 3.0., koji osigurava jednostavnu kupovinu i pun je inspirativnih kutaka, do zaposlenika koji se redovno educiraju o JYSK asortimanu, uslugama i praksama kako bi kupcima uvijek mogli ponuditi najbolja rješenja.
Primjerice, u svakoj JYSK prodavnici se nalazi barem jedan zaposlenik koji je uspješno završio JYSK Sleep academy, koja podrazumijeva edukaciju o cjelokupnom asortimanu za spavanje, kako bi kupcima mogli preporučiti proizvode koji će najbolje odgovarati njihovim navikama spavanja. Na ovaj način, osim samog proizvoda, kupac dobiva konkretne savjete i preporuke, koje će kasnije pozitivno utjecati na kvalitetu njegovog sna, a samim tim i kvalitetu života.
Kako JYSK pristupa održivosti i ekološki osviještenom poslovanju?
– Održivost i ekološke prakse sastavni su dio našeg poslovanja. Osim naših vlastitih obaveza, također želimo biti primjer našim partnerima u lancu opskrbe i transportu i potaknuti ih da svi zajedno damo doprinos ekološkijem i zdravijem okruženju kako bi u svim aktivnostima postigli nultu emisiju ugljika.
Zaštiti okoliša, osim kroz održivije proizvode, doprinosimo brojnim lokalnim akcijama pošumljavanja i uljepšavanja gradova u kojima poslujemo, korištenjem sve više recikliranog materijala u našim proizvodima, ukidanjem plastičnih kesa uprodavnicama i smanjivanjem plastične ambalaže. Do kraja 2024. godinesvi JYSKovi proizvodi i ambalaža izrađeni od drveta, kartona i papira dobit će FSC certifikat, što znači da dolaze iz održivijih šuma. Održivost nam je izrazito bitna i nastavljamo ulagati puno truda i resursa kako bismo doprinijeli zdravijem i zelenijem okruženju.
Kako JYSK podržava lokalne zajednice i sudjeluje u korporativnoj društvenoj odgovornosti?
– Osim zelenih akcija u brojnim gradovima širom regiona, također provodimo mnogo društveno odgovornih inicijativa kako bismo podržali lokalne zajednice. U novembru smo povodom Međunarodnog dana borbe protiv nasilja, zajedno s partnerima Ljepota i zdravlje i Avon pokrenuli kampanju „Sigurne kuće – mjesto povjerenja: Budi podrška!“, kako bi zajedno podigli svijest o ovoj važnoj temi i pružili podršku Fondaciji lokalne demokratije i Sigurnoj mreži BiH, koje pomažu žrtvama nasilja. Iza nas su brojne donacije udruženjima, školama, vrtićima i u BiH i u regionu i jako nas veseli kad smo u mogućnosti djelovati i pomoći lokalnom stanovništu u bilo kojem pogledu.
Kako kompanija prilagođava svoje poslovanje digitalnim trendovima?
– Kontinuirano radimo na razvoju i unaprjeđenju naše online prodavnice kako bi kupci koji preferiraju taj oblik kupovine, mogli dobiti sve informacije na jednostavan i brz način. Na tržištu smo jedinstveni po Click&Collect opciji, uz koju kupac može online rezervisati željene proizvode i oni su u roku od samo 30 minuta spremni za preuzimanje u prodavnici koja mu najviše odgovara. Tu su i razne opcije prilikom online kupovine kada kupac umjesto kućne adrese može odabrati isporuku u željenu prodavnicu. Na taj način nema troškova dostave, a kupac ima mogućnost na licu mjesta pregledati da li mu naručeni proizvod odgovara. Slušamo želje naših kupaca i uvijek im nastojimo pružiti najbolje iskustvo, bez obzira na to radi li se o online ili fizičkoj prodavnici.
Koje su ključne inicijative u vezi sa digitalnom transformacijom u JYSKu?
– U JYSKu imamo izraz GO DIGITAL or die. Dakle digitalizacija nije stvar izbora nego je nešto čemu se moramo prilagoditi.
Veliki dio naše strategije je fokusiran upravo na digitalizaciju, a u zadnjih nekoliko godina uložili smo velika sredstva i resurse u digitalizaciju poslovanja u različitim domenama i sektorima.
Trenutno najveće promjene po pitanju digitalizacije događaju se uRetail operacijama i HR alatima. Trenutno radimo na najvećem IT projektu do sada – Uniffied Commerce. Radi se o sistemu kroz koji će kupci imati mogućnost započinjanja procesa kupovine bilo gdje i na bilo kojem uređaju i isto tako, završetak procesa kupovine može biti bilo gdje i bilo kada.
U HRu bi izdvojila naša nova dva alata. Jedan od njih je SmartRec – Digitalna platforma putem koje zapošljavamo kandidate. Velika prednost je da sada možemo pratiti izvore odakle naši kandidati stižu. Dodatno, ova platforma omogućava da je kandidat obaviješten o svakom koraku procesa i zna šta se događa s njegovom prijavom. Tu je i MyLearn platforma za učenje uposlenika koja se sastoji ode-learninga – online treninga kojima razvijamo naše zaposlene na različitim područjima. Cijela platforma je vrlo interaktivna i zabavnate postoji mogućnost dvosmjerne komunikacije između zaposlenog i same platforme.
Kako biste opisali korporativnu kulturu u JYSKu?
– Korporativna kultura u JYSKu temelji se na otvorenoj komunikaciji i međusobnom poštovanju. Istinski se veselimo pojedinačnim i zajedničkim uspjesima, a timski duh se uvijek osjeti, posebno u našim prodavnicama. JYSK je kompanija koja cijeni svoje zaposlenike, teži razvoju dugoročnih karijera i pojedincima koji uživaju u učenju i razvoju svojih vještina. Svake dvije godine se na nivou kompanije provodi velika anketa zadovoljstva kako bi zaposlenici slobodno mogli izraziti svoje mišljenje, a kompanija na temelju dobivenih informacija, nastaviti razvijati pozitivne prakse i raditi na unaprjeđenju područja u kojima ima prostora za to.
Koje vrijednosti smatrate ključnima za uspjeh kompanije?
– Strukturiranost, transparentnost, orijentisanost na kupce, kvalitet proizvoda i usluga te želju za kontinuiranim razvojem zaposlenika i kompanije.
Kako pratite zadovoljstvo kupaca i radite na poboljšanju usluge?
– Svi kupci koji posjete neku od JYSK prodavnica, imaju priliku na izlazu iz prodavnice učestvovati u anketi koja ispituje zadovoljstvo iskustvom. Isto to mogu napraviti i nakon razgovora s našom Korisničkom službom i nakon završene online kupovine, a sve te informacije se analiziraju i uzimaju u obzir pri kreiranju novih strategija.
Koliko ulažete u obuku i razvoj svojih zaposlenika, te kako se to odražava na njihov rad i rezultate?
– Uz brojne edukacije i programe usavršavanja, zaposlenicima uvijek nastojimo osigurati ugodno radno okruženje i motivisati ih u svakom smislu, uključujući i finansijski. Provodimo različite Talent programe i edukacije za sve koji žele učiti i razvijati se, a svi zaposlenici u prodavnicama također mogu ostvariti bonuse u skladu s povećanjem prometa u odnosu na prethodnu godinu. Visina ovog bonusa nije ograničena, a on se dijeli na sve zaposlenike prodavnice, neovisno o njihovoj poziciji. Ova praksa se pokazala jako uspješnom i sigurno ćemo nastaviti s njom jer su motivisani zaposlenici najveća vrijednost kompanije.
Šta su trenutni izazovi u industriji namještaja i dekoracija?
– Pandemija, rat i druga dešavanja u svijetu, ostavili su veliki trag u svim industrijama, pa i našoj. Globalni lanci susreću se s brojnim izazovima poput manjka sirovina i većih troškova transporta, što je dovelo i do promjena u navikama potrošača i njihovih očekivanja. Sve ove promjene zahtijevaju našu prilagodljivost i inovacije, kako bismo osigurali konkurentnost na tržištu, nastavili uspješno poslovati i opravdati povjerenje naših kupaca.
Koji savjet biste dali mladim profesionalcima koji žele napredovati u industriji kao što je Vaša?
– Budite uporni i otvoreni za promjene, radite na sebi i ne zaboravite dijeliti svoje znanje s drugima. Na svom poslovnom putu sam srela stvarno mnogo kvalitetnih ljudi koji su obilježili moju karijeru i od kojih dan danas učim. Uz pozitivan stav, uvažavanje različitih mišljenja, i ljudski pristup sve je moguće.