Bloomberg Adria
Sreća, euforija, suze, ljutnja, ponos, kafansko filozofiranje, kauč komentarisanje, psovke… sve ćemo to u punoj snazi doživjeti od 14. juna do 14. jula, kada će se odigrati najvažniji sporedni događaj na svijetu – Evropsko fudbalsko prvenstvo Euro 2024. Svijet će stati za fudbalere i ljubitelje fudbala, ali ne samo za njih – stat će i za poslovnu zajednicu koja fudbal vidi kao svoju priliku ili polje za igru. Ko su favoriti?
Hey Jude
Konsenzus kladioničara i stručnjaka kao prve favorite vidi Engleze i Francuze. Gordi Albion, predvođen dobrim i često preopreznim trenerom Garethom Southgateom, ima možda i najtalentovaniji kadar u svojoj historiji. Predvodi ih nova superzvijezda svjetskog fudbala, zvezda Real Madrida i veliki favorit za Zlatnu loptu Jude Bellingham.
“Hey Jude” bi se u Njemačkoj mogla pjevati jako često, a Bellinghamovu vrijednost specijalizovana stranica za transfere i vrijednosti igrača Transfermarkt procjenjuje na 180 miliona eura, što je uz Kyliana Mbappéa najviše od svih igrača na prvenstvu. Englezi imaju probleme na poziciji golmana (klasika!), a tanki su i sa štoperima, ali sve ostalo je nevjerovatno dobro. Na najvrijednijoj poziciji u današnjem fudbalu, krilnog igrača, Southgate raspolaže pravim bogatstvom.
Crnih rupa u ekipi nemaju Francuzi, koji već deceniju uživaju u plodovima savršenog sistema proizvodnje novih i novih velikih igrača. Selektor Didier Deschamps uvek ima slatke muke s ekipom, a ako želimo da budemo maksimalno korektni, možemo reći da minimalističkim pristupom daje priliku talentu da se razmaše.
Elf iz budućnosti
Treći favoriti su domaćini. Elf je u procesu “rebuildinga”, a imao je veliku sreću što je mjesto trenera mogao popuniti jednim od najboljih rješenja uopšte, njemačkim vunderkindom Julianom Nagelsmannom. Za reprezentativni fudbal danas važi pravilo da se njime ne bave vrhunski treneri, ali izuzeci potvrđuju pravilo. Tim predvode sjajni mladi talenti Jamal Musiala (110 miliona eura) i Florian Wirtz (110 miliona eura). Budućnost će, kao i historija, biti zvjezdana, a za Euro ćemo još vidjeti.
U drugom potu favoriti su Španci koji su, kao i Nijemci, u procesu izgradnje nove reprezentacije. Kad vam je najveća zvijezda zadnji vezni Rodri (110 miliona), onda ste u problemu. Slijede začuđujuće potcijenjeni Portugalci – nikad bolja ekipa, bez slabe tačke i branilac titule Italijani. Fudbalska reprezentacija Italije Azuri imaju najjaču kariku na klupi, vodi ih Luciano Spalletti.
Nakon Belgije i Nizozemske, koje su u sličnom razvojnom trenutku – dobra nova ekipa, ali čiji najbolji turniri tek slede, stručnjaci svrstavaju najveću regionalnu fudbalsku silu – Hrvatsku.
Iskustvo iz 2006.
Njemačka je bila domaćin Svjetskog prvenstva u fudbalu 2006. godine. Uz pune stadione i sjajno vrijeme, taj sportski događaj predstavio je svijetu ujedinjenu Njemačku, a Nijemci su je prvenstvo nazvali ljetnjom bajkom (Sommermärchen).
Infrastruktura ovogodišnjeg Eura uveliko se oslanja na infrastrukturu Svjetskog prvenstva 2006, koje je nakon 18 godina još simbol nacionalnog ponosa cijele Njemačke. Devet od 12 mjesta Svjetskog prvenstva ugostit će i utakmice Eura: Berlin, Minhen, Dortmund, Štutgart, Hamburg, Frankfurt, Keln, Lajpcig i Gelzenkirhen.
Prvi put u historiji prvenstava UEFA će koristiti virtuelno oglašavanje s tri različite vrste sponzorstava, osim globalnih sponzora, jedan paket za Njemačku, jedan za SAD i još jedan za kinesko tržište. Među glavnim sponzorima, iz poznatih razloga, više nema Gazproma, ali tu su i dalje Alibaba, Booking, Coca-Cola, Adidas, Hisense, Vivo Mobile… Sada je tu sveprisutni BYD Auto, ali i sponzori koji gravitiraju zemlji domaćinu, Lidl, Deutsche Bahn, Deutsche Telekom…
Njemačka je u složenoj privrednoj krizi, a na sportsko-poslovnom planu to se pokazalo proljetos kada je fudbalski savez nakon 77 godina vjernosti nacionalnom ponosu Adidasu, ruku, ali i dresove, obećao američkoj kompaniji Nike. Ova priča jedna je od uvodnih poslovnih narativa nadolazećeg Eura.
Nike će Elfu plaćati vrtoglavih 100 miliona eura godišnje, znatno više nego što bi to njemački div mogao da prati. Domaća javnost ovaj dogovor je dočekala na nož, a kritike su stigle i na račun sportskog, ali i poslovnog sektora.
Bez pozitivnih makroučinaka
Iako je fudbal najvažnija sporedna stvar na svijetu, a danas i najvažniji sportski biznis, čini se da ljetnja fudbalska euforija koja će se dogoditi u Njemačkoj skoro sigurno neće biti okidač koji će njemačku ekonomiju, koja se već četiri kvartala bori s recesijom, vratiti na pravi kolosjek.
– Naravno da će gradovi domaćini imati koristi od povećane potrošnje i dolaska turista tokom Eura, ali problemi njemačke privrede uzrokovani poskupljenjem energenata nakon početka rata u Ukrajini teško će biti riješeni domaćinstvom kontinentalne smotre, kaže ekonomista Damir Bećirović.
Također, sama struktura njemačke ekonomije, koja je pretežno industrijska, takva je da povećana potrošnja na hranu, piće i nove televizore neće imati veći uticaj na industrijsku potražnju (čak je prema Institutu za njemačku privredu iz Kelna moguće da će rast opšte potražnje biti nizak, jer će potražnja biti premještena).
– Organizaciju ovog događaja ne prati izgradnja nove infrastrukture, osim modernizacije pojedinih stadiona, tako da s te strane neće biti značajnijeg uticaja na BDP zemlje, rekao je Bećirović za Bloomberg Businessweek Adria.
Iako Euro neće kratkoročno preokrenuti njemačku privredu, organizacija ovakvih događanja uvijek nosi dozu optimizma, a još i ako Elf ode u finale, ljeto bi u Njemačkoj moglo biti veselo, uz smanjenje zabrinutosti u vezi sa aktuelnim ekonomskim zbivanjima, što bi se moglo pozitivno odraziti na budućnost u političkom i privrednom smislu.
Kako bi ograničila putovanja, Njemačka je stvorila tri geografske zone za grupnu fazu uoči ovogodišnjeg prvenstva. Vlada u Berlinu to je učinila zbog zabrinutosti za okolinu. Očekuje se da će 51 utakmicu Eura pratiti ukupno 2,7 miliona gledalaca.
Nejasna budućnost velikih fudbalskih takmičenja
Posljednjih godina sve su glasniji kritičari organizacije velikih sportskih događaja. Organizatori sportskih događaja i međunarodni sportski savezi odgovorili su na ove promjene uvođenjem koncepta suorganizacije sportskih događaja.
U posljednje vreme znatno se povećao broj ponuda za suorganizaciju održavanja velikih sportskih događaja na najmanje dvije lokacije. Trend suorganizacije najvidljiviji je u svijetu fudbala. Svjetsko prvenstvo 2026. godine ugostiće Meksiko, SAD i Kanada, a Euro 2028. Velika Britanija i Irska.
Suorganizacija evropskih fudbalskih prvenstava nije novost. Prvi Euro kojem su dve zemlje bile domaćini bio je Euro 2000. u NIzozemskoj i Belgiji, a od 2008. samo je jedan Euro bio u organizaciji jedne zemlje.
– Sve veći troškovi i negativni rezultati u ekonomskom, ekološkom i socijalnom smislu dovode u pitanje legitimnost održavanja velikih sportskih događaja, kaže Sandra Damijan, profesorica na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Ljubljani.
Oglašivači zadovoljno trljaju ruke
Veliki sportski događaji, poput ovogodišnjeg Eura u Njemačkoj, predstavljaju izvrsnu priliku za oglašivačku industriju jer privlače masovnu pažnju gledalaca širom svijeta, omogućavajući oglašivačima i njihovim brendovima da različitim marketinškim strategijama dopru do vrlo široke publike.
– Za mnoge evropske oglašivače, s marketinške strane, Euro će biti centralni sportski događaj godine, barem uporediv, ako ne i veći, od Olimpijskih igara u Parizu. Olimpijske igre imaju dugoročna partnerstva sa strogim ekskluzivnim pravima, što ograničava druge velike oglašivače u oglašavanju tokom Igara i zato traže alternativu, kaže stručnjak za komunikacije Denis Mancevič.
Euro 2024. nesumnjivo je događaj koji će generisati veliku publiku na najvećim potrošačkim tržištima u EU i šire u Evropi pa će zato nedvosmisleno dobiti veliku pažnju oglašivača i veće budžete za oglašavanje.
Pažnja publike postaje sve važnija roba u svijetu oglašavanja, a istraživanja u sportskom oglašavanju pokazuju da se lojalnost publike brendovima povećava tokom sportskih događaja.
Ugostiteljstvo, turizam, industrija pića
– Predstojeći Euro sigurno će pozitivno uticati na ugostiteljstvo, pivsku industriju i turističke agencije u Adria regionu, posebno u zemljama koje su se kvalifikovale za ovo takmičenje. Ali snaga tog učinka direktno će zavisiti i od sportskih rezultata pojedinih reprezentacija, smatra Bećirović.
Bolji rezultat, prolazak grupa i dalji napredak povećavaju pažnju javnosti te se s vremenom u potrošnju vezanu uz Euro uključuju i površni pratioci fudbala, ali jednako tako pažnja javnosti naglo pada nakon ispadanja vlastite reprezentacije s takmičenja.
– Važno je napomenuti da pozitivan rezultat donosi optimizam koji se očituje i povećanom sklonošću potrošnji, dok neuspjeh može stvoriti kolektivni pesimizam koji se negativno odražava na opštu potrošnju, kaže.
Turistička industrija na događajima kao što je Euro ima pravi špic sezone. Iz Sol Azura, koji je dio Rapsody Groupa, kažu da je interesovanje za događanja u Njemačkoj veliko, da je čak 90 posto najavljenih aranžmana već ugovoreno u pretprodaji.
Kažu nam da sama činjenica da su u 48 sati organizovali i prodali čarter-avion za polufinale Svjetskog fudbalskog prvenstva u Kataru, za utakmicu Hrvatske i Argentine, govori koliko interesovanje može biti bez obzira na cijene.