Marx.ba
Novi podaci Masterindex istraživanja ukazuju na to da bi 24% korisnika kartica odustalo od kupovine ukoliko ne bi imali mogućnost da plate karticom, dok 18% ne bi razmatralo kupovinu kod datog trgovca, što ukazuje na sve veće oslanjanje na bezgotovinska plaćanja među građanima Bosne i Hercegovine. U prilog tome govori i podatak da ispitanici ističu da se zbog jednostavnog i praktičnog plaćanja (26%) prvenstveno opredjeljuju da na kasi koriste karticu umjesto gotovine.
MasterIndex pokazuje da je za 9% porastao broj korisnika koji se izjasnio kako je koristio karticu u proteklih sedam dana i on sada iznosi 70%. Kada je riječ o tome gdje se najčešće koriste kartice i dalje su to najčešće supermarketi i hipermarketi, gdje karticama plaća 7 od 10 korisnika. Na listi se nalaze i butici (51%), benzinske pumpe (49%), male trgovačke radnje (37%), prodavnice namještaja i tehnike (27%), dok 24% ispitanika karticama plaća račune. Kada je riječ o mjestima na kojima bi korisnici kartica željeli da plaćaju bezgotovinski, a nemaju tu mogućnost, prvi izbor su, kao i prošle godine, zdravstvene ustanove (29%), a za njima slijede ugostiteljski objekti (24%) i lokalne prodavnice (23%).
Očekivano su se popusti kod trgovaca našli na prvom mjestu liste faktora koji bi potakli češće korištenje bezgotovinskih plaćanja, kako je reklo 53% ispitanika. Sama mogućnost da se uopće plaća kartično bi potaklo skoro polovinu (47%) ispitanika da to i urade, a 38% njih bi se odlučilo za ova plaćanja zbog sakupljanja poena kroz programe lojalnosti.
Beskontaktna i mobilna plaćanja
Beskontaktna plaćanja su standardni dio finansijskog tržišta već godinama. Korištenje ove platne metode je u porastu – 84% MasterIndex ispitanika je istaklo da plaća beskontaktno u svojim svakodnevnim aktivnostima, što je porast od 14% u odnosu na prošlu godinu.
Gledajući visinu računa, bezgotovinska plaćanja su primarna platna opcija kako za manje, tako i za veće iznose – za račune do 60 KM, 65% ispitanika se opredjeljuje za bezgotovinske opcije (kartice, mobilni novčanici, instant plaćanja), a još je veći procent njih – 70% – koji to rade za iznose preko 60 KM.
– Ovogodišnji MasterIndex dokazuje da je praktično korisničko iskustvo faktor koji određuje dalji razvoj tržišta. Odličan primjer za to su mobilni novčanici – svjedočimo njihovom širenju na tržištu, a naše istraživanje je pokazalo da je upravo opcija za plaćanje mobilnim novčanikom razlog zašto skoro jedna četvrtina ispitanika bira da plaća beskontaktno, jer se radi o istoj tehnologiji ali na različitom uređaju, izjavila je Jelena Sretenović, direktorica kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore.
Mobilna plaćanja
Tri od 10 korisnika kartica u Bosni i Hercegovini zainteresirano je za brz i lak transfer novca sa jedne Mastercard kartice na drugu, dok je jedna četvrtina zainteresirana za prijenos novca putem određenih mobilnih aplikacija.
Važnost mobilnog plaćanja je porasla, pri čemu se ove godine 12% korisnika kartica izjasnilo kako im je ova mogućnost glavni razlog za korištenje platnih kartica, u poređenju sa 8% u 2023. Kao glavni razlozi za korištenje mobilnih novčanika na prvom mjestu je to što je brzo i lako za korištenje (56%) i činjenica da je telefon uvijek uz njih, pa nemaju potrebu za nošenjem novčanika sa sobom (47%). Pored toga, ističu se sigurnost, dodatni bonusi, odsustvo dodatnih troškova instalacije aplikacije i mogućnost refundiranja novca.