Marketing X Business

Divovske baterije "ubijaju" plinske elektrane: Širom svijeta odustaje se od njihove gradnje

Marx.ba

(Izvor: Shutterstock)

Plinske elektrane u Evropi i SAD koriste se prvenstveno da bi se nadoknadila nestalna proizvodnja onih na pogon vjetra i sunca, ali takva dugoročna energetska politika sad se mijenja.

Već sad pojedini operatori BESS-ova opskrbljuju mreže rezervnom snagom po cijenama koje konkuriraju onima plinskih elektrana, što znači da će plin biti sve manje korišten, piše Reuters.

Iz toga proizlazi da će prirodni plin imati manju ulogu u energetskoj tranziciji nego što su to tvrdili stručnjaci i energetske kompanije.

Samo u prvoj polovici ove godine 68 projekata plinskih elektrana stavljeno je na čekanje ili otkazano širom svijeta, pokazuju podaci američke neprofitne organizacije Global Energy Monitor.

Nedavno je kompanija Competitive Power Ventures objavila da odustaje od izgradnje plinske elektrane u New Jerseyju u Sjedinjenim Američkim Državama. Kao razlog je navela niske cijene struje i nedostatak vladinih poticaja.

Britanski Carlton Power odustao je plinske elektrane vrijedne 997 miliona dolara u Manchesteru. Na istom mjestu sad planira izgradnju jednog od najvećih baterijskih sistema za akumuliranje energije na svijetu, vrijednog 875 miliona eura.

– Ranih 1990-ih gradili smo samo plinske elektrane, a sada na njih trošimo oko 40 posto vremena. Taj će postotak pasti na 11-15 posto u sljedećih osam do 10 godina, rekao je Keith Clarke, izvršni direktor kompanije Carlton Power, za Reuters.

(Izvor: Carlton Power)

Mnoge zemlje širom svijeta, ali posebno u Evropi, nude plaćanja za rezervne elektrane putem tržišta kapaciteta. Na tim se tržištima proizvođači električne energije natječu za ulogu rezervnih dobavljača.

Oni koji su odabrani za pružanje rezervnog generiranja proizvodnje plaćaju se kako bi održavali elektrane spremne za brzo pokretanje da bi zadovoljile vršne potrebe, da pokriju prekide u drugim elektranama ili da nadoknade varijacije u generiranju proizvodnje električne energije u vjetroelektranama ili solarnim elektranama. Ta plaćanja mogu poboljšati ekonomsku isplativost plinskih elektrana, ali nisu dovoljna za garantovanu dugoročnu dobit.

Operatori BESS-ova i interkonektora također učestvuju na tim aukcijama i sve češće pobjeđuju na njima. Troškovi litij-ionskih baterija više su se nego prepolovili od 2016. do 2022. godine, na 151 dolar po kilovatsatu pohrane baterija, prema podacima BloombergNEF-a. Istodobno, proizvodnja obnovljive energije dosegla je rekordne nivoe. Vjetar i solarna energija pokrivali su 22 posto potreba za električnom energijom u EU prošle godine, gotovo dvostruko više nego 2016. godine, i prvi put su nadmašili udio proizveden iz plina.

Napori za smanjenje emisija stakleničkih plinova mogu dodati još jedan trošak fosilnim elektranama. Pravila Evropske unije uvedena u januaru zahtijevaju da plinske elektrane koje traže pristup zelenom finansiranju budu izgrađene s infrastrukturom za hvatanje ugljika ili da budu sposobne prijeći na korištenje niskougljičnih plinova poput vodika od 2035. godine.

Dok se energetska tranzicija ubrzava, druge promjene mogu također smanjiti potrebu za rezervnim elektranama. Britanski energetski trgovac Octopus Energy prošle godine proveo je pokuse u kojem je nudio kućanstvima malu naknadu kako bi prestali koristiti električnu energiju sat vremena tokom razdoblja vršne potražnje. Eksperimenti su pokrili ekvivalent potrošnje električne energije koji bi zadovoljila mala plinska elektrana ili ono što bi se moglo uštedjeti isključivanjem više od polovine Londona sat vremena.

Električni automobili također mogu smanjiti potrebu za rezervnim elektranama jer se mogu puniti kada je potražnja slaba, a zatim napajati domove ili vraćati energiju u mrežu tokom razdoblja vršne potražnje.

Tipičan električni automobil ostavljen je na parkingu 90 posto vremena s baterijom koja može pohraniti dovoljno energije da napaja prosječan moderni dom dva dana, izvijestila je kompanija za razvoj energetskih softvera Kaluza.

U Evropi se do 2030. godine očekuje 40 miliona električnih vozila koja će biti sposobna zamijeniti oko trećine kapaciteta plinske električne energije na kontinentu, tvrde iz Kaluze.