N. D.
Bosna i Hercegovina je malo automobilsko tržište, ali svakako ima svoje prohtjeve. Kao i u cijelom svijetu jedna od glavnih tema iz ove oblasti zadnjih godina su električna vozila. Ovakve automobile sve češće viđamo i na našim ulicama. Mišljenja su podijeljena, ali stručnjaci se slažu da je to tako uglavnom zbog slabe informiranosti.
U razgovoru za Marx.ba Edin Alić, urednik i voditelj Auto Shop Magazina govorio je o onome što se može naći na bh. tržištu, benefitima koje su nam donijeli električni automobili, ali i o infrastrukturi u našoj zemlji.
– Ponuda električnih vozila u BiH nije na nivou na kojem bi trebala i mogla biti. Razloga za to je mnogo od navika kupaca do veličine tržišta jer se naši kapaciteti ne mogu mjeriti sa kapacitetima zemalja Evropske unije. Realno smo mali pa je u skladu sa tim i sužena ponuda. Opet, električna vozila su nam dostupna i susreću se na ulicama, što je pohvalno. Da se još malo poradi na paradigmi o elektromobilnosti i utječe na kupce ponuda bi se sigurno proširila u skladu sa potražnjom, kaže Alić.
Jasno je da su električni automobili već pokazali svoje prednosti.
– Električni automobili su nam donijeli novu dimenziju mobilnosti. Od nižeg nivoa zagađenja, preko smanjene buke, nižih troškova održavanja i eksploatacije… Ako gledamo samo na automobile i iskustvo vožnje električnih vozila treba spomenuti da električni automobili donose veću i brže dostupnu snagu uz neminovno veći komfor, zbog nižeg nivoa buke, izostanka mjenjača i potrebe za šaltanjem pa sve do prisustva napredne tehnologije na polju sigurnosti s kojom se rasterećuje vozač, naglašava naš sagovornik.
Jedna od dilema kada se radi o električnim vozilima u našoj zemlji je punjenje. Konstantno se čuje priča o manjku punjača.
– Malo je poznato da BiH ima jednu od najrazvijenijih Porsche Destination Charging mreža u Evropi. Imamo punionica strateški raspoređenih tako da se sa električnim vozilima može svugdje. S druge strane baterije su sve većeg kapaciteta i iz iskustva govorim da se bez ikakvog razmišljanja ode na more i nazad sa jednim punjenjem, doduše sa IONIQ6 modelom. Kada neko kaže da nema punionica treba se zapitati malo jer generalno svaka kuća je punionica, električna vozila se mogu puniti na kućnim utičnicama, kao što punimo mobitele svaku večer. Istina je da smo infrastrukturno u deficitu sa brzim punjačima, ali sa rastom potražnje vjerujem da će rasti i broj kapacitetnijih punionica, kaže Alić.
Zanimljivo, ali putevi u BiH odgovaraju električnim automobilima.
– Saobraćajna infrastruktura nam je odlična jer električni automobili ne vole baš autoput, a brdovito podneblje je idealno za rekuperaciju energije i povećanje dometa igrom sa papučicom gasa i rekuperacijom, tvrdi Alić za Marx.ba.