N. DEMIROVIĆ
![](https://marx.ba/wp-content/uploads/2025/02/xdendic-2.jpg.pagespeed.ic.kT_0mP-UZg.jpg)
Enes Dendić, predsjednik i osnivač kompanije EDOM Connect, već neko vrijeme sa svojim partnerima aktivno radi na diverzifikaciji tržišta kroz saradnju između Zapadnog Balkana i Sjeverne Afrike, s posebnim fokusom na Maroko.
U razgovoru za Marx.ba Dendić je govorio o onome što je EDOM Connect, kako gleda na tržište Evrope, ali i Sjeverne Afrike, potencijalu koji ima Maroko, te koje prilike vidi za kompanije iz regiona i Bosne i Hercegovine.
Šta je EDOM Connect i koja je prevashodna djelatnost?
– Mi smo specijalizovana kosultantska firma koja je počela povezivati DACH regiju, znači Njemačku, Austriju i Švicarsku sa Balkanom, sa našim kompanijama. Naš posao je da povezujemo kompanije. Recimo, dođe nam njemačka kompanija i kaže da im trebaju određene stvari i onda mi gledamo šta možemo naći na Balkanu. Naravno, prvo gledamo šta možemo u BiH, a onda i šta možemo naći u Maroku. Takav je proces. Mi i analiziramo tržište za kompanije, za investitore, savjetujemo kompanije koje planiraju investirati na Balkanu i u sjevernoafričkim zemljama.
Šta Vas je opredijelilo da krenete u diverzifikaciju tržišta i spajanje Zapadnog Balkana i Sjeverne Afrike?
– Bili smo savjetnici dosta kompanija i prije tri po godine imali smo jedan projekat s njemačkom kompanijom koja je do nas tražila da razmotrimo i analiziramo tržište Maroka i Alžira. Tu smo se zadržali, pogledali detaljno sve i imali smo jako pozitivne impute i vidjeli smo koje su mogućnosti u Maroku. Nakon određenog vremena, kada smo već imali dosta informacija, sa partnerima smo otvorili kompaniju u Maroku. Htjeli smo i tamo napraviti dobar tim i da radimo iz prve ruke i to smo uspjeli.
Kako je vrijeme prolazilo vidjeli smo koliko ta regija ima potencijala za naše kompanije sa Balkana. Znači, tu su prilike za automotive industriju, metalnu i drvnu industriju. Ljudi recimo ne znaju da Maroko u jednoj godini napravi preko 700.000 automobila. Oni su lideri u Africi kada se govori o automobilskoj industriji.
Koliki je potencijal krije ta regija i šta očekujete u budućnosti?
– Nije neobično da naši ljudi s Balkana nisu vidjeli potencijal Maroka i regije, kada to nisu vidjeli ni Nijemci u prvo vrijeme. Nevjerovatan je potencijal i sada iz Evrope idu tamo. Velike kompanije idu prema Africi, posebno Maroku jer je sigurna zemlja. Sa druge strane iznenađen sam da dosta naših političara, ali i biznismena ne shvata kolika je kriza u Njemačkoj i Evropi. Evropa, a pogotovo Njemačka je žrtva jednog geopolitičkog ekonomskog rata između SAD i Kine. Samo kada vidite mjere koje su Amerikanci ugradili kako bi doveli najbolje kompanije iz Evrope. To su milijarde, a oni privlače velike firme i sa poreznim povlasticama, jeftinim kreditima i sigurnim energentima. Tu u blizini znam primjer velike njemačke firme koja je najavila da će otpustiti 17.000 radnika, a dva dana kasnije objavili su da će otvoriti pogone u SAD. Sprema se još velikih kompanija. Puno kapitala je izašlo iz Evrope i sigurno se to ne može vratiti preko noći. Te firme se ne vraćaju tako brzo nazad i sigurno ne treba brzo očekivati poboljšanje tog stanja. Već sada to primijete i naše kompanije, posebno automotive, metalna i drvna industrija, jer su narudžbe manje nego ranijih godina.
Kao posebnu priliku naglašavate Maroko, koje su mogućnosti?
– Mi moramo tražiti nova tržišta. Idemo tamo gdje idu investitori. Znate kako su davno rekli Amerikanci “pratite novac”. Znači, gdje idu investitori krenite i vi. Kada pogledate samo demografsku sliku u Maroku, onda možete vidjeti i koji je potencijal. Imaju 60 posto populacije ispod 35 godina starosti. To su mladi ljudi koji su željni standarda života koji mi imamo i koji hoće da rade i napreduju. Mi potcjenjujemo neke stvari, pošto nam nekada dolaze njihove izbjeglice, ali to nije prava slika. Njihov kralj je stavio najbolje ljude na najbolje pozicije, imaju luke i zadnjih godina rede veoma dobar posao, a to se najbolje vidi po brojkama što se tiče ekonomije. Jako je bitno reći da je u Maroku prošle godine bilo 17,4 miliona turista, što govori kako se oni razvijaju u svim mogućim privrednim granama.
Gdje vidite prostor za kompanije iz Bosne i Hercegovine?
– Vidim priliku za automotive industriju recimo. Mi imamo firme koje rade za veoma, veoma dobre kompanije iz Evropske unije, što znači da imaju neosporan kvalitet. Naše kompanije za automotive industriju rade već godinama. Imaju znanje, imaju mašine i sve ono što nam je potrebno za kvalitetan rad. Kada sam predstavio našim partnerima u Maroku neke stvari, neke kompanije iz BiH, oni nisu mogli da vjeruju da se to ovdje radi. Kada samo napravili prezentacije o tome šta mogu naše kompanije i s kim sve rade, svi su bili jako pozitivni. Radimo sada na tome da napravimo neki forum da ljudi iz marokanske industrije dođu u BiH i da sve to vide na licu mjesta.
Kakva je saradnja sa bh. kompanijama?
– Naše kompanije su polako došle do toga da su svjesne situacije u Evropi. Možda posebno drvna industrija. Recimo, u Maroku se pravi veoma mnogo hotela. Treba naglasiti da će biti suorganizatori Svjetskog prvenstva u fudbalu 2030. godine sa Šanijom i Portugalom. Odlučili su raditi nove infrastrukturne projekte i nove hotele, gdje ja vidim priliku i za naše kompanije. Ranije smo mi imali razgovore s nekim našim kompanijama, ali nije shvaćeno kao potencijal, a ja ne mogu natjerati nekoga da dođe i da se sam uvjeri. To je dva i po sata leta i tamo se vidi koliko se pravi i radi.
Treba naglasiti da mi imamo i izazov kada se radi o vizama. Bh. državljani trebaju ići u Ambasadu Maroka u Hrvatskoj da bi podnijeli zahtjev za vizu, a Marokanci idu u Ambasadu BiH u Španiji kako bi podnijeli zahtjev, iako je mislim kod nas u BiH donesena odluka 2021. godine da se u Maroku napravi bh. ambasada. Nadam se da će se to desiti u dogledno vrijeme, jer i to je jedan vid pomoći privredi koja želi osvajati nova tržišta i da će politika to pokrenuti.
Moram reći da nije samo riječ o Maroku, nego i nekim drugim državama u toj regiji. Maroko je kapija Afrike, ali oni svoje luke otvaraju za države iz te regije koje nemaju svoje luke, poput Nigera, Malija ili Burine Faso. Gradit će infrastrukturu, poput autoputeva i sve što ide u te zemlje će ići preko Maroka. Dakle spajaju se te zemlje i to je prilika i za bh. kompanije, ako se uđe na jedno tržište poput Maroka, odmah se otvaraju i ova druga u drugim zemljama koje jačaju i imaju dosta potencijala.