Marketing X Business

EU mijenja pravila investicijskog i osiguravateljskog savjetovanja

Marx.ba

(Foto: Ilustracija)

Zaoštravaju se pravila investicijskog i osiguravateljskog savjetovanja, uz jasnije kriterije finansijskih proizvoda te veću transparentnost troškova i naknada. Paket novih EU pravila predviđa i strožiji nadzor nad aktivnostima finansijskih influencera, a sve je to rezultat neformalnih dogovora između kojeg su postigli pregovarači Evropskog parlamenta i Vijeća EU.

Dogovor je postignut u okviru trijaloga i odnosi se na paket izmjena nekoliko postojećih direktiva EU kojima se uređuju tržišta kapitala, investicijsko i osiguravateljsko savjetovanje te zaštita neprofesionalnih ulagača. Cilj je povećati povjerenje građana u ulaganja, potaknuti njihovo veće učešće na tržištima kapitala te smanjiti oslanjanje evropske ekonomije ć na bankovne kredite, posebno kada je riječ o finansiranju manjih i srednjih preduzeća.

Strožija pravila

Paket izmjena donosi prije svega strožija pravila za finansijsko i osiguravateljsko savjetovanje. Savjetnici će morati dokazivo djelovati u najboljem interesu klijenata, pri čemu će se prikladnost proizvoda procjenjivati na temelju znanja i iskustva klijenta, njegove finansijske situacije, investicijskih ciljeva te sposobnosti podnošenja gubitaka. Time se želi spriječiti prodaja složenih i rizičnih proizvoda neprofesionalnim ulagačima.

Posebno se uvodi koncept ‘vrijednosti za novac’, kojim se nastoji spriječiti plasman finansijskih proizvoda koji ne nude razumnu ravnotežu između cijene i kvalitete. Maloprodajni ulagači trebali bi dobiti jasniji uvid u troškove, naknade, očekivanu uspješnost i nefinansijske koristi pojedinih proizvoda, kako bi ih mogli međusobno upoređivati.

Evropsko tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala (ESMA) te Evropsko tijelo za osiguranje i strukovne mirovine (EIOPA) razvijat će nadzorne referentne vrijednosti koje će nacionalnim regulatorima služiti kao alat za procjenu nude li pojedini proizvodi stvarnu vrijednost za novac. Investicijska društva istodobno će morati vlastite proizvode uspoređivati s reprezentativnim grupama sličnih finansijskih instrumenata na tržištu.

Razumljiviji scenariji

Izmjene se odnose i na dokumente s ključnim informacijama za paketne maloprodajne i osiguravateljske investicijske proizvode. Ti bi dokumenti ubuduće trebali sadržavati realističnije i razumljivije scenarije uspješnosti, temeljene na stvarnim podacima i uvjerljivim pretpostavkama, kako bi ulagači lakše procijenili rizike i potencijalne prinose.

Jedan od naglasaka dogovorenih izmjena odnosi se na finansijsku pismenost. Države članice morat će aktivnije razvijati i provoditi programe finansijske edukacije, prilagođene različitim dobnim i ciljnim grupama. Pritom se posebno ističe zaštita mlađih ulagača, koji su zbog društvenih mreža i online sadržaja izloženiji agresivnom i često pristrasnom promoviranju rizičnih finansijskih proizvoda.

Nadzor finfluencera

U tom kontekstu, finansijski influenceri, takozvani finfluenceri, dolaze pod strožiji regulatorni nadzor. Investicijska društva koja koriste njihove usluge za promociju finansijskih proizvoda ili ugovora morat će imati s njima sklopljene pisane ugovore, jasno definirane kontakte te stvarnu kontrolu nad njihovim aktivnostima, čime se nastoji ograničiti prikriveno oglašavanje i manipulativne prakse, piše Lider.

Za građane to znači veći nivo zaštite, ali i realniji prikaz rizika ulaganja, posebno kod proizvoda vezanih uz osiguranje, investicijske fondove i strukturirane proizvode.