Marx.ba

Globalno tržište baterija ubrzano napreduje kako potražnja naglo raste, a cijene nastavljaju da padaju, pokazuje nova analiza Međunarodne agencije za energiju – IEA.
U 2024. godini, pošto je prodaja električnih automobila porasla za 25 posto na 17 miliona, godišnja potražnja za baterijama premašila je jedan teravat-sat (TWh), što je označeno kao „historijska prekretnica“. U isto vrijeme, prosječna cijena baterije za električni automobil pala je ispod 100 dolara po kilovat-satu, što se obično smatra ključnim pragom za nadmetanje po cijeni sa konvencionalnim modelima.
Jeftiniji minerali za baterije bili su važan pokretač ovog tržišta, ističe IEA. Naime, cijene litijuma su posebno pale za više od 85 posto u odnosu na njihov vrhunac 2022. Međutim, brz napredak u samoj industriji baterija također podržava pad cijena. Nakon godina ulaganja globalni proizvodni kapacitet baterija dostigao je tri TWh 2024. godine, a u narednih pet godina moglo bi doći do još jednog utrostručenja proizvodnih kapaciteta ako se realizuju svi najavljeni projekti.
Ovi trendovi ukazuju na to da industrija baterija ulazi u novu fazu svog razvoja.
Dok su tržišta nekada bila regionalizovana i mala, sada su globalna i veoma velika, a niz tehnoloških pristupa ustupa mjesto standardizaciji. Gledajući unaprijed, ekonomija obima, partnerstva duž lanca snabdijevanja, efikasnost proizvodnje i kapacitet da se inovacije brzo iznesu na tržište bit će od ključne važnosti za konkurentnost i utakmicu na globalnom planu. Ovo će vjerovatno rezultirati većom konsolidacijom u cijelom sektoru, koji se istovremeno preoblikuje naporima država da se geografski diverzifikuju lanci snabdijevanja baterijama.
Danas Kina proizvodi više od tri četvrtine baterija koje se prodaju na globalnom nivou, a 2024. prosječne cijene su tamo pale brže nego bilo gdje u svijetu, za skoro 30 posto. Izvještaji pokazuju da su baterije u Kini jeftinije nego u Evropi i Sjevernoj Americi za više od 30 posto. Pad cijena baterija posljednjih godina glavni je razlog zašto su mnoga električna vozila (EV) u Kini sada jeftinija od onih u ostatku ij, navodi se u analizi.
Južna Koreja i Japan su već glavni igrači u globalnoj industriji baterija, ključni su proizvođači i specijalizovani dobavljači sa jakim uticajem NMC (Nickel Manganese Cobalt) baterija. Obje zemlje imaju ograničenu domaću proizvodnju, ali posjeduju etablirane proizvođače sa značajnim investicijama u inostranstvu. Južnokorejske kompanije vode u prekomorskim proizvodnim kapacitetima, sa skoro 400 gigavat-sati (GWh), daleko nadmašujući japanskih 60 GWh i 30 GWh Kine.
Korejski proizvođači su 2024. snabdijevali preko jedne petine globalne potražnje baterija za električne automobile, dok su japanski proizvođači pokrili skoro sedam posto. Kako njihove investicije u inostranstvu rastu na glavnim automobilskim tržištima, ključno pitanje je u kojoj mjeri će prihvatiti jeftinije LFP (Lithium Iron Phosphate) dizajne. Ovi proizvođači također imaju jake rezultate u inovacijama i u trci su za razvoj novih tehnologija kao što su solid-state baterije.
U Sjedinjenim Američkim Državama, kapacitet proizvodnje baterija se udvostručio od 2022. godine nakon primjene poreskih kredita za proizvođače, dostigavši preko 200 GWh u 2024. Skoro 700 GWh dodatnih proizvodnih kapaciteta je u izgradnji. Oko 40 posto postojećeg kapaciteta upravljaju ili razvijaju poznati proizvođači baterija u bliskoj saradnji sa proizvođačima automobila.
Razvoj domaćih kapaciteta za proizvodnju komponenti baterija napredovao je sporije, tako da se većina potražnje za anodama i katodama i dalje zadovoljava uvozom.
Sa rastom proizvodnje i prodaje uređaja na baterije – od pametnih telefona do električnih vozila i sistema za skladištenje energije – očekuje se da će ulaganja u sektor baterija premašiti 1,6 biliona dolara do 2040. godine.
Po prognozama koje je objavio Benchmark Mineral Intelligence polovinom prošle godine, predviđa se da će potražnja za baterijama porasti devet puta do 2040. godine. Kao rezultat toga očekuje se da će se ukupni kapitalni troškovi industrije baterija skoro utrostručiti za jednu deceniju, sa 567 milijardi dolara u 2030. na 1,6 biliona dolara u 2040. godini.
VEZANO
Prodaja Adidasa nadmašila očekivanja: Porasla 19 posto u četvrtom tromjesečju