Marketing X Business

Jesu li kineske kompanije "uljepšavale" podatke o prodaji električnih automobila

Marx.ba

(Foto: Zeekr)

U trenutku kada se kinesko tržište električnih vozila (EV) suočava s brutalnom cjenovnom bitkom i viškom kapaciteta, sve veći broj proizvođača suočava se s optužbama za manipulaciju podacima o prodaji. Prema izvještaju agencije Reuters, kineski brendovi poput Nete i Zeekra koristili su u najmanju ruku upitne metode kako bi umjetno napuhali broj prodanih vozila, pritom ugrožavajući transparentnost tržišta i povjerenje potrošača.

U centru priče nalazi se praksa evidentiranja vozila kao prodanih prije nego što su stvarno isporučena krajnjim korisnicima. Ključni element te metode je unaprijed plaćeno osiguranje, što prema kineskim pravilnicima omogućuje registraciju i knjiženje prodaje, iako vozilo još nije napustilo salon.

Kompanija Neta, u vlasništvu Zhejiang Hozon New Energy Automobile, tako je od januara 2023. do marta 2024. prijavila ranu prodaju čak 64.719 vozila — više od polovice ukupno prijavljenih 117.000 u tom periodu. Zeekr, premium marka u vlasništvu Geelyja, navodno je primijenila isti model poslovanja u decembru 2024. preko svog distributera u Xiamenu, državne kompanije Xiamen C&D Automobile.

U kineskoj autoindustriji takva se vozila nazivaju “rabljena vozila s nula kilometara”.

Ova otkrića dolaze u trenutku kada kineske vlasti pokušavaju suzbiti tzv. „neracionalnu konkurenciju”. Državni mediji, uključujući China Securities Journal, javno su prozvali Zeekr zbog manipulacija te objavili izjave kupaca iz gradova poput Guangzhoua i Chongqinga koji su otkrili kako njihova vozila već imaju aktivne police osiguranja — bez njihovog znanja. Pored toga, kupcima nije omogućen povrat novca, unatoč tvrdnjama da su bili obmanuti.

Prema istom izvještaju, prodaja Zeekra u decembru 2024. u Xiamenu naglo je skočila na 2.737 vozila — više od 14 puta mjesečnog prosjeka. Reuters navodi kako nije moguće potvrditi koliki je udio tih brojki rezultat rane evidencije prodaje.

Geely, vlasnik Zeekra, oštro je demantirao navode iz China Securities Journala, dok su Neta, Xiamen C&D i Zeekr odbili odgovoriti na upite Reutersa.

Analitičar Li Yanwei iz Kineskog udruženja auto-trgovaca izjavio je kako su kompanije ovim pristupom nastojale uljepšati finansijske izvještaje i ostvariti interne ciljeve.

– Ovakvo prikazivanje poslovne izvedbe nije poželjno, poručio je putem kineske platforme Weibo.

Kineski automobilski sektor koristi dva paralelna sistema za praćenje prodaje – jedan temeljen na brojkama koje proizvođači prijavljuju industrijskim udruženjima (tzv. veleprodajne brojke), i drugi koji se oslanja na podatke iz registara osiguranja i odražava stvarnu isporuku kupcima (tzv. maloprodajne brojke). Razlika između ta dva izvora sada dobiva na značaju.

Neki od „vozila s nula kilometara” izvoze se kao rabljena vozila na strana tržišta, ali većina ipak završava u domaćim rukama, gdje kupci često tek naknadno saznaju da njihovo vozilo nije novo, niti pravilno osigurano.

Kako konkurencija na kineskom tržištu električnih vozila postaje sve nemilosrdnija, državna intervencija i regulacija se čine neizbježnima. Ministarstvo industrije već razmatra zabranu preprodaje unutar šest mjeseci od prve registracije, što bi spriječilo ovu praksu.