Marx.ba

Zbog divljanja nabavne cijene kafe na globalnom tržištu, analitičari ove godine očekuju da bi cijena kafe za krajnje korisnike ove godine mogla skočiti i 25 posto. Velike pržionice kao što su Lavazza, Illy, Nestle i JDE Peet ‘s trenutno pregovaraju s trgovačkim lancima o prebacivanju velikih troškova nabave na potrošače, nakon udvostručenja cijena popularne arabica kafe u protekloj godini.
Cijene sirove arabice porasle su zbog četiri uzastopne loše sezone berbe, jer nepovoljni vremenski uvjeti otežavaju rast i smanjuju urod tog osjetljivog zrna. Dok pržionice ustrajavaju na povećanju cijena, prodavnice mješovite robe i supermarketi pružaju otpor i odgađaju potpisivanje novih nabavnih ugovora, toliko da je u nekima već došlo i do privremenih nestašica kafe.
Globalna cijena arabice, koja se obično koristi u mješavinama mljevene i pržene kafe, ove je godine porasla za više od 20 posto, i to nakon što je prošle godine već imala skok od 70 posto, jer je Brazil, proizvođač gotovo polovice svjetskih zaliha arabice, imao jednu od najgorih suša u historiji.
Sirova kafa u prosjeku čini oko 40 posto veleprodajne cijene pržene i mljevene kafe. To znači da, kada bi se prošlogodišnji skok cijena u cijelosti prenio na potrošače, da bi se kupovne cijene morale povećati za 28 posto, navodi Reuters izračun analitičara iz nizozemske banke ING. Ipak, vjeruje se da će cijene rasti “samo” 15-25 posto, te kako bi na nekim tržištima potrošači mogli vidjeti jednokratan skok cijena, pišu Financije.
Međutim, još veći skok cijena događa se u zemljama čije valute su značajno oslabile u odnosu na američki dolar. Među njima je i Brazil, drugi po veličini potrošač kafe na svijetu, kao i glavni uzgajivač. Reuters je izvijestio da je velika brazilska pržionica 3 Coracoes u martu povisila cijene za 14,3 posto, nakon što ih je ranije već povisila za 11 posto u januaru ove godine, i za 10 posto u decembru prošle.
Brazilska udruga pržionica kafe ABIC objavila je kako je rast cijena u zemlji velik, jer su preračunato u domaću valutu prošle godine cijene skočile za 170 posto na brazilskom tržištu. Zbog toga su cijene na policama u supermarketima porasle za 40 posto, a novi rast očekuje se već ovog mjeseca.
Ljubitelji kafe se okreću štednji. Po podacima koje je za Reuters pripremila kompanija za istraživanje tržišta Nielsen vidi se da je prošle godine količina pržene i mljevene kafe prodane u Sjevernoj Americi i Evropi, daleko najvećim regijama po potrošnji kafe na svijetu, pala za 3,8 posto, dok su cijene porasle 4,6 posto. Budući da se očekuje da će rast cijena ove godine biti znatno veći, očekuje se i pad volumena prodaje.
Pržionice također zabrinjava i činjenica da štedljivi potrošači izbjegavaju skuplju robu i sve više se okreću kupovanju na popustima, ili nabavljaju proizvode robnih marki trgovačkih lanaca. Takvi brendovi, koji se u industriji zovu private label, uključuju razne proizvode osim kafe, te ih interno proizvode trgovački lanci kako bi srezali troškove i pružili kupcima jeftinije alternative.
Po podacima koje je za Reuters pripremila kompanija za istraživanje tržišta Circana pokazuju da je u smislu prodajnog volumena udio private label kafe na američkom tržištu porastao za 13 posto između 2021. i 2024. – od 20,5 posto tržišta, na današnjih 23,1 posto.
Pržionice su stoga u nezavidnoj situaciji, u kojoj moraju birati između apsorpcije rastućih troškova i nade da će potrošači nastaviti kupovati po starim cijenama, ili mogu povisiti svoje prodajne cijene kako im profit ne bi pao. Bilo kako bilo, rezultat je manja dobit za sve uključene u opskrbni lanac, koja nije zaobišla ni velike lance kao što je Starbucks, unatoč činjenici da cijena sirove kafe čini manje od 2 posto cijene šoljice kafe u kafiću.
U međuvremenu pržionice i veletrgovci kupuju manje količine kafe i pokušavaju prebaciti troškove na supermarkete. Direktor jedne od većih kompanija u američkom skladišnom sektoru izjavio je za Reuters da su skladišta kafe u blizini glavnih američkih morskih luka trenutno tek na polovici popunjenih kapaciteta.
VEZANO