Marx.ba
Pokretanje vlastitog preduzeća veliko je postignuće za preduzetnika. Ali još veći izazov je održati ga. Mnogo je uobičajenih izazova s kojima se svako prduzeće suočava, bez obzira na to je li veliko ili malo – od zapošljavanja pravih ljudi, izgradnju robne marke, razvoja baze kupaca odnosno klijenata… Međutim, s nekim problemima suočavaju se isključivo mala preduzeća – velika su to većinom odavno prerasla.
A jedna od najgorih stvari koje potencijalni vlasnik firme može učiniti je započeti posao bez razmatranja mogućih izazova. Portal Investopedia ukazuje kako ublažiti izazove, jer izbjeći ih ne možete.
1. Ovisnost o jednom klijentu
Ako jedan klijent čini više od polovice vašeg prihoda, više ste neovisni izvođač nego vlasnik firme. Diversifikacija vaše baze klijenata ključna je za rast poslovanja, ali to može biti teško ostvariti, posebno ako dotični klijent plaća dobro i na vrijeme. Imati klijenta koji je uvijek spreman platiti proizvod ili uslugu na vrijeme božji je dar za mnoge male firme.
Nažalost, to dugoročno može postati nedostatak. Čak i ako imate zaposlenike, još uvijek djelujete kao podizvođač za značajniji posao. Takav aranžman omogućuje klijentu da izbjegne rizike povećanja troškova u području koje je rizično, a sav taj rizik prenosi se s veće firme na vas i vaše zaposlenike. Takav dogovor može funkcionirati samo ako vaš glavni klijent ima stalnu potrebu za vašim proizvodom ili uslugom.
2. Upravljanje novcem
Imati dovoljno gotovine za pokriće računa neophodno je za svaki posao, kao i za svakog pojedinca. Bilo da se radi o vašem poslu ili životu, u nekom trenutku biste se mogli naći pod pritiskom zbog nelikvidnosti. Kako bi izbjegli ovaj problem, vlasnici malih firmi moraju biti ili dobro kapitalizirani ili ostvariti dodatni prihod kako bi imali novčane rezerve kada im to bude potrebno. To je razlog zašto mnoga mala preduzeća započinju tako da osnivači zadržavaju još neko vrijeme stari posao dok grade novi, vlastiti biznis. Takav podijeljeni fokus može učiniti razvoj poslovanja izazovnim, no nedostatak gotovine onemogućuje rast poslovanja.
Upravljanje novcem postaje još važnije kada novac pritiče u posao. Iako su mnogi vlasnici firmi sposobni sami voditi poslovno računovodstvo, dobra je ideja potražiti profesionalnu pomoć. Složenost poslovnih knjiga firme raste sa svakim klijentom i zaposlenikom, pa pomoć profesionalca u vođenju knjiga može otkloniti moguće prepreke za širenje koje se mogu javiti u tom segmentu.
3. Umor
Rad i stalni pritisak iscrpljuju čak i najstrastvenije pojedince. Mnogi vlasnici firmi – čak i oni uspješni – zaglave radeći puno duže od svojih zaposlenika. Štaviše, boje se da će posao stati u njihovoj odsutnosti, pa izbjegavaju odvojiti vrijeme od odmor kako bi napunili baterije.
Umor može dovesti do nepromišljenih poslovnih odluka, uključujući želju da ga se potpuno napusti. Pronalaženje tempa koji će omogućiti održivi rast bez pretjeranog opterećivanja vlasnika izazov je koji dolazi rano (i često) u evoluciji malog preduzeća.
4. Ovisnost o osnivaču
Ako vas udari auto, donosi li vaš posao prihod sljedeći dan? Preduzeće koje ne može poslovati bez osnivača je preduzeće s ograničenjem. Mnoga preduzeća pate zbog ovisnosti o osnivaču, a to je često uzrokovano time što osnivač nije spreman prepustiti određene odluke i odgovornosti dok firma raste.
U teoriji, suočavanje s ovim izazovom je jednostavno – vlasnik firme samo mora prepustiti više kontrole zaposlenicima ili partnerima. U praksi, međutim, to je značajan kamen spoticanja za osnivače jer obično uključuje kompromise (barem u početku) u kvaliteti obavljenog posla dok osoba koja preuzima odgovornosti ne nauči sve.
5. Balansiranje između kvaliteta i rasta
Čak i kada firma ne ovisi o osnivaču, dođe vrijeme kada se čini da rast ide na uštrb kvalitete. Bez obzira na to radi li se o usluzi ili proizvodu, u nekom trenutku treba nešto žrtvovati kako bi se ostvario rast. To može značiti da nećete moći lično voditi odnosom sa svakim klijentom ili da nećete kontrolirati svaki proces.
Nažalost, često je upravo taj nivo osobnog angažmana i posvećenosti detaljima ono što čini posao uspješnim. Stoga su mnogi vlasnici malih preduzeća vezani uz te navike na štetu svog razvoja. Postoji velika sredina između lošeg rada i nezdrave opsjednutosti kvalitetom – na vlasniku firme je da usmjeri svoje procese prema kompromisu koji omogućuje rast bez nanošenja štete brendu.