Marketing X Business

Potražnja za BYD automobilima raste, kompanija pokrenula vlastitu brodarsku flotu

Marx.ba

(Izvor: BYD)

Ranije ovog mjeseca, veliki brod pokupio je preko 5.000 električnih automobila iz dvije luke u sjevernoj i južnoj Kini. Pet dana kasnije prošao je kroz Singapur i krenuo prema Indiji. Ipak, njegovo konačno odredište je Evropa, gdje će se prodati većina tih automobila.

Ime broda je BYD Explorer No.1. i radi se o prvom brodu iz najavljene masivne flote koju gradi kineski proizvođač električnih automobila i trenutno najveći suparnik Tesle, BYD. Sama činjenica da BYD ulazi i u brodarski promet odražava ambiciju kineske kompanije da uspostavi pomorski posao koji podržava njegovu novu ulogu u globalnoj trgovini automobilima.

BYD, koji je 1995. godine osnovao kineski metalurški istraživač po imenu Wang Chuanfu, započeo je s izradom malih baterija za mobilne uređaje. Kasnije je proširio svoje poslovanje na automobile i na kraju spojio to dvoje u proizvodnju električnih vozila. U dva desetljeća postao je najveći kineski proizvođač električnih vozila a do četvrtog kvartala 2023. bio je najveći svjetski proizvođač.

BYD nudi puno modela, od pristupačnih limuzina do luksuznih SUV vozila, a apetiti za njegovim automobilima u inozemstvu rastu. U 2023. BYD je izvezao više od 240.000 vozila, u odnosu na 55.000 u 2022., pa su u kompanijii shvatili da ako žele izvući najveću finasijsku korist od svoje eksplozivne popularnosti u inozemstvu, moraju se proširiti izvan trgovine automobilima u brodski posao. To su i učinili.

Teretna industrija obično koristi roll-on/roll-off (RORO) brodove. Za razliku od brodova koji koriste dizalicu za podizanje tereta i postavljanje na palubu, RORO brodovi imaju rampe koje omogućuju izravno upravljanje vozilima, čineći cijeli proces mnogo lakšim. Ali tih je brodova u posljednjih nekoliko godina bilo sve manje. Dok su stari brodovi odlazili u penziju, narudžbe novih brodova pale su zbog finansijske krize 2008. i nadogradnje cijele industrije na ekološki prihvatljivija goriva, što je ostavilo manjak na tržištu.

Također, većina automobilskih kompanija ima dugogodišnje odnose s brodarskim firmama ili posjeduje vlastite flote brodova. Na primjer, japanski proizvođači automobila poput Nissana i Toyote imaju flote RORO brodova koji mogu nositi desetke hiljada automobila. Ali domaći kineski brodovi za prijevoz automobila predstavljaju samo 2,8 posto globalnog brodskog kapaciteta, ostavljajući kineskim markama malo mogućnosti za prijevoz svojih automobila preko mora.

Kao rezultat toga, njihov pristup RORO brodovima postao je pretjerano skup. Prema Clarksons Researchu, obavještajnom ogranku najvećeg svjetskog pružatelja pomorskih usluga, cijena najma broda za prijevoz automobila na dan naglo je porasla na 115 hiljada dolara u 2023., što je historijski najviša cijena i blizu sedam puta prosječna cijena prije pandemije, koja je iznosila oko 17 hiljadas dolara u 2019. godini.

Nova potražnja za isporukom automobila trenutno uglavnom dolazi iz Kine. Zemlja je na rubu da postane najveći svjetski izvoznik automobila, a izvoze kombinaciju tradicionalnih automobila na plin, električnih automobila kineskih kompanija i Tesla automobila proizvedenih u tvornici Giga u Šangaju. Jedino što im stoji na putu je nedostatak brodskih kapaciteta. Zato kineske automobilske kompanije, koje su postale tako istaknuti izvoznici zahvaljujući usponu električnih vozila, počinju osnivati vlastite brodarske firme.

Vijest o tome da BYD želi kupiti ili unajmiti brodove prvi je izvijestio brodski ured Lloyd’s List krajem 2022. U decembru te godine kompanija je promijenila svoju korporativnu registraciju kako bi u istu uključila poslovanje međunarodnog prijevoza tereta i upravljanja brodovima. BYD Explorer No.1 isporučen je početkom ove godine. RORO plovilo, koje može prevoziti 7.000 automobila u isto vrijeme, službeno je registrirano pod Zodiac Maritime, britanskom kompanijom koju kontrolira izraelski pomorski tajkun Eyal Ofer, ali BYD ga je iznajmio na neobjavljeno vremensko razdoblje. U priopćenju za javnost, BYD kaže da planira dodati još sedam brodova u flotu u sljedeće dvije godine. Također planira dopustiti drugim tvrtkama da izvoze svoja vozila koristeći BYD-ove brodove..