Marketing X Business

Raste broj kartica i online transakcija u Bosni i Hercegovini

Bloobmerg Adria

(Foto: Financebuzz)

U prošloj godini u Bosni i Hercegovini je zabilježen rast broja bankovnih kartica, kao i rast vrijednosti transakcija putem interneta i na POS aparatima. Međutim, bh. građani i dalje preferiraju gotovinu, čemu svjedoči podatak da je na ATM aparatima realizovano 69 posto prometa karticama. Mastercard i Visa su dva vodeća brenda kartica u BiH.

U 2023. godini ukupan broj aktivnih kartica je iznosio 2.454.350, što je za 5,1 posto više u odnosu na godinu ranije, podaci su Centralne banke BiH. Kartice je svojim klijentima izdavala 21 banka, uglavnom debitne.

Vrijednost transkacija realizovanih kako u zemlji tako i inostranstvu iznosila je 16,1 milijardu KM, što je za 14,8 posto više u poređenju s 2022. godinom. Od ukupnog broja transakcija, 69 posto ih je realizovano na ATM aparatima, putem POS uređaja 27 posto, dok je putem interneta realizovano četiri posto transakcija.

Bitno je naglasiti da je prethodna godina donijela rast online transakcija. Tako je u 2023. promet karticama na internetu u zemlji porastao na 37 posto s 29 posto u 2022., dok kada je riječ o online kupovini u inozemstvu, došlo je do pada prometa sa 71 posto u 2022. na 63 posto u 2023.  

Rast online transakcija može se pripisati rastu e-commercea u BiH, međutim građani BiH i dalje preferiraju plaćanje pouzećem, dok je nepovjerenje prema kartičnom plaćanju i dalje prisutno.

Govoreći za emisiju Start Bloomberg Adrije, Orhan Gazibegović, country manager Monri Paymenta za BiH kazao je da je prekretnica rasta online plaćanja bio koronavirus i lockdown, kada su mnogu ljudi, u nemogućnosti odlaska u trgovine, napravili svoju prvu online transakciju.

– Tada su zapravo vidjeli da im se ništa loše nije desilo. U biti, malverzacije putem online plaćanja su vrlo rijetke i online plaćanje je sigurno, kaže Gazibegović.

Više mogućnosti

Međutim, dodaje da kada je riječ o kartičnom plaćanju, BiH zaostaje za razvijenim zemljama.

– Ljudima treba ponuditi mogućnost plaćanja karticom, kako bi više razmišljali o tome. Naprimjer, treba postojati mogućnost plaćanja karticom u taksi vozilima, općinama, na parkinzima. Kada kupcima pružimo mogućnost, oni će više koristiti kartice i tada će shvatiti koliko je to jednostavnije za njih, naglašava Gazibegović.

Dodaje da cijeli region prati evropske trendove kada je riječ o fintech rješenjima.

– Rekao bih da tržišta Slovenije i Hrvatske imaju malu prednost zbog članstva u Evropskoj uniji i prilagođenih legislativa i regulativa, dakle zakona koji dosta olakšavaju i plaćanje i online trgovinu i generalno unapređuju cijeli taj segment, kazao je.

Ističe da su zemlje izvan EU uglavnom na istom nivou.

– Mi kao payment servis provajder koji je jedini i najveći u regionu, a zajedno s našim partnerima, bankama i trgovcima trudimo se da educiramo kupce, zašto i koji su benefiti online plaćanja i kartičnog plaćanja i u biti, zašto im je to jednostavnije i bolje da koriste tu metodu, dodao je Gazibegović.

Mastercard je lider među karticama u BiH. Također su zastupljeni i ostali globalni brendovi: Visa, American Express i Diners, dok samo jedna banka – KIB d.d. Velika Kladuša nudi jedinu domaću karticu – Bamcard.

Najveći iskazani promet u protekloj godini zabilježila je Maestro debitna kartica s prometom od 10,7 milijardi KM, a slijedi je Visa debitna s prometom od 4,7 milijardi KM.

Na globalnom nivou Mastercard Inc. je u prošloj godini zabilježio odlične rezultate. Zarada po akciji iznosila je 3,18 dolara, dok su anketirani analitičari očekivali 3,08 dolara po dionici, a neto dobit je bila nešto niža od očekivanih 2,89 milijardi dolara (2,79 milijardi u četvrtom kvartalu).

The Purchase, američka kompanija iz New Yorka, rekla je da je kartična potrošnja domaćinstava u SAD-u ostala dobra i da je to rezultiralo dobrim učinkom u četvrtom kvartalu. I konkurentska kompanija Visa Inc. je zahvaljujući potrošnji domaćinstava uspjela uvećati profit u posljednja tri mjeseca 2023. godine.

– Zabilježili smo dobre rezultate i snažan rast prihoda u 2023. godini, a najveći pokretači rasta bili su domaća potrošnja, ali i rast obima plaćanja u inostranstvu (od 24 procenta), kao i dobro sprovođenje strategije”, rekao je generalni direktor Mastercarda Michael Miebach u izjavi.

Prema prezentaciji, Mastercard očekuje da će u 2024. zabilježiti dvocifreni rast prihoda, dok će rast operativnih troškova biti jednocifren, između četiri i šest posto.