Marx.ba
Ono što je dobro za General Motors, dobro je i za Ameriku, znao je reći Charles Wilson u vrijeme dok je predsjedavao korporacijom. Za galone potrošene nafte tada se nije pitalo, ali sad se vremena ubrzano mijenjaju.
Električni automobili istiskuju one na benzin i dizel, no čini se da to nije jedina vijest. Izgleda da njihovi vlasnici u njima prevaljuju bitno manju kilometražu. Takav je barem zaključak dosad najvećeg istraživanja vozačkih navika vlasnika elektromobila koju objavljuje časopis Joule.
Ti podaci proturječe očekivanjima proizvođača i regulatornih tijela poput Agencije za zaštitu okoliša (EPA) koji su smatrali da po pitanju pređenih kilometara nema bitnih razlika između električnih vozila i onih pogonjenih naftnim derivatima. Novo istraživanje dovodi u pitanje tu pretpostavku i sugerira da možda precjenjujemo uštede emisija iz električnih vozila.
Studija o prijeđenoj kilometraži električnih vozila koju su proveli istraživači Sveučilišta Univerziteta Washington i američkog Nacionalnog laboratorija za obnovljivu energiju (NREL) zbrojila je podatke brojača kilometara za 12,9 miliona automobila i 11,9 miliona SUV vozila između 2016. i 2022.
Pokazalo se da su BEV automobili godišnje odvozili 7.000 kilometara manje od “naftaša”. Pritom su električni automobili putovali 11. 530 kilometara, a oni na benzin 18.736 km – električni SUV-ovi prevalili bi godišnje 17.038 km, dok su oni na naftu putovali 20.833 kilometara.
– Ljudi pretpostavljaju da je kupovina električnog vozila dobra za okoliš, i općenito jest, ali utjecaj se povećava s kilometražom, kažu autori studije koja jasno pokazuje da ih trenutna generacija vlasnika električnih vozila ne koristi toliko koliko automobile na naftne derivate.
– Za maksimalni učinak potrebni su nam vozači s najvećom kilometražom za upravljačem EV-a, a ne vozači s malom kilometražom, poručili su.
Iako to nije u fokusu studije, istraživači spominju i moguće faktore koji su utjecali na rezultate studije, od manjka infrastrukture za punjenje koja ograničava putovanja na veće udaljenosti, do činjenice da, barem u SAD, vlasnici električnih automobila često posjeduju više vozila i očito raspoređuju svoje godišnje kilometre na svako od njih, što rezultira manjom ukupnom kilometražom na električnom vozilu koja se koriste na kraćim relacijama, odnosno za gradsku i lokalnu vožnju.